25.2.2023

Koeajo: Mercedes-Benz EQS SUV 580 – mukava möhkö ei tingi mistään

Kuva Aake Kinnunen
Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen seitsemänpaikkainen

Möhkälemäinen sähkökatumaasturi Mercedes-EQ EQS SUV panostaa täysillä mukavuuteen ja ylellisyyteen. Kokonaisuus on monin tavoin malliston ehein. Hyvää: tila, mukavuus, sähkövoimalinja. Huonoa: jarrutuntuma.

Mercedes-Benz harkitsee jo EQ-sähköbrändäyksestä luopumista, vaikka mallisto on vasta valmistumassa. Samalla menossa on tuplauskierros, sillä EQS ja EQE saavat seurakseen samannimiset sisarmallit katumaasturipuolelle. Nyt koeajossa on Mercedes-EQ EQS SUV, eli suurin Mercedeksen sähköisistä katumaastureista. Polttomoottorimallistossa vertauskohta on GLS.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Suurin osa perusratkaisuista on tuttuja EQS-sedanista. 108,4 kilowattitunnin akku merkitsee 581 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. Latauksen huipputeho on 200 kilowattia ja neliveto on toteutettu sijoittamalla etu- ja taka-akseleilla yhteensä 400 kilowatin sähkömoottorit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seitsemän rohkeaa matkustajaa

Mercedes-EQ EQS SUV on mitoiltaan muhkea kumartelematta liiaksi aerodynaamisuuden alttarille, ja olisihan järjetöntä tehdä yli viisimetrinen ja 2,8-tonninen katumaasturi ahtaaksi. Korkeutta autolla on 1,72 metriä ja kattolinja pysyy ylhäällä lähes koko auton mitalta.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Kookkaan 645 litran tavaratilan vaihtoehtona on ottaa auto kolmannella istuinrivillä. Sähköisesti liikkuvat istuimet ovat hyvät keskimittaisille aikuisillekin ja keskirivin liukuminen merkitsee myös hyvää kulkuaukkoa takariville. Lisäksi takaa löytyy oma ilmanvaihto, istuinlämmitys ja USB-liittimiä. Toisaalta tavaratila on edelleen mainiot 565 litraa mikäli kolmannen rivin istuimet taitetaan lattiatasoon.

Ulkoisesti EQS SUV on tuttua sulavalinjaista nyky-Mercedestä. Keulalle on saatavissa uusi pienillä johtotähtilogoilla varustettu maski, joka heijastelee sisustaan saatavaa monogrammipuuta. Tårta på tårta vai luksuksen merkki? Jokainen saa päättää itse.

Astinlauta on puolestaan turhaa rehvastelua, sillä puolen kengän levyinen lauta lähinnä hankaloittaa autoon nousemista jokaisessa tilanteessa. Lisäksi se kerää kuraa ja lumipaakkuja uskomattomalla tavalla.

Digital Light -matriisivalot projisoivat sammutettaessa Mercedes-EQ-animaation, jonka johtotähtilogo on kadulle osuessaan monimetrinen ja herättää ohi pyöräileviltä teineiltä vilpittömiä “hieno auto!” -huudahduksia.

Arkihuolesi kaikki heitä

Sisälle astumisen jälkeen EQS SUV vihjaa luopumaan arkimurheista. Erinomaisen mukava istuin on lämmitetty ja ilmastoitu. Auto itse ehdottaa erilaisia hierontaa ja penkin mikrosäätöjä sisältäviä virkistysohjelmia arvioimansa tilanteen mukaan. Ohjauspyörän lämmityksen teho on tosin pettymys tässä luokassa, mutta ehkä Stuttgartissa on miedommat talvet ja kuivemmat hanskat.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Mercedes on kehittänyt luksussähkönsä käytettävyyttä. Reittisuunnitelma tarjoaa hyviä latauspaikkaideoita, joita voi tarvittaessa maksaa Mercedes me Charge -palvelun kautta latausoperaattorista murehtimatta. Akun esilämmityksestä saa kunnon tiedon ja auto pystyy arvioimaan jopa sen hetken lataustehomaksimin akun lämmön perusteella.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen
MBUX:stä löytyy myös erillinen offroad-näyttötila.

Koko kojelaudan kattava Hyperscreen-lasipinta puolestaan lähinnä kiiltää, vaikka kolme näyttöä pintansa alle kätkevä varuste on EQS SUV:issa vakiovaruste. Kookkaampi MBUX:n keskinäyttö on tosin kiva lisä ja järjestelmän käytettävyys paranee auto autolta. Auton tuulilasin heijastusnäyttö on kookas ja selkeä, mutta kookas projektorikuilu heijastaa paperiarkin kokoisen valoläiskän tuulilasiin jokaisen katuvalon kohdalla.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Periaatteessa pehmeästi

Liikkuessa Mercedes-EQ EQS SUV on vielä tavallistakin EQS:ää pehmeämpi ja antaa korostuvine keinahteluineen haasteen jopa nykyiselle S-sarjalle. Taka-akselin suunnalta tuntuu tosin pientä pompottamista terävissä saumoissa.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Kuljettajan paikalta hallintalaitteet on järjestetty mercedesmäisesti, eli ohjauspyörän takana on monitoimiviiksi ja vaihdeviiksi perinteisemmän järjestyksen sijaan. Ohjauspyörän hipaisupainikkeet ovat edelleen pettymys, mutta muuten yli viisimetrisen muhkulan ohjaaminen sujuu vaivattomasti. Lisäapua parkkipaikkaseikkailuun tulee jopa 10° kääntyviltä takarenkailta, joskin perän heilahdus ohjausliikkeen alussa tuntuu lievästi arveluttavalta ainakin takavetoveteraanien vaistoissa.

Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Mercedes-EQ-perheen vaihteleva ja epämääräinen jarrupoljintuntuma vaivaa myös EQS SUV:ia. Jalan alla tuntuma on keinotekoinen ja jousimainen, minkä lisäksi painalluksen vaikutuksen arviointi on vaikeaa. Lisäksi ryömintä alkaa melko “alhaalta”, joten poljinta täytyy aidosti painaa liikennevaloissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eheä kokonaisuus

Mercedes-EQ EQS SUV on mainio lisä Mercedes-Benzin sähköautomallistoon, sillä auton kohdalla ei ole tehty kompromisseja tilan suhteen. Kokonsa ja muotonsa puolesta reilu 24 kilowattitunnin kulutus per 100 km vaihtelevassa maantieajossa ei ole huono suoritus pikkupakkasilla.Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic sähköauto katumaasturi GLS luksus ylellinen

Useimmille EQS SUV on ylilyönti kuutioissa ja ominaisuuksissa, mutta kokonaisuutena tällainen ylenpalttisuus tarkoittaa Mercedeksen mahdollisesti parasta sähköautoa.
Malliston hinnat alkavat 265 kilowatin EQS SUV 450 4Maticilla, jonka hintalappu kirjoitetaan muotoon 129 950 euroa.

Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mercedes-EQ EQS SUV 580 4Matic

Hinta alkaen

152 400 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

182 060 €

Moottori

Sähköauto neliveto. Etu- ja taka-akselilla kestomagnetoidut synkronimoottorit.

Akku

Akuston energiasisältö: käytössä oleva 108,4 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 200 kW.

Toimintamatka

581 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

400 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,6 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

Yhdistetty WLTP-kulutus 21,4 kWh/100 km. (vapaakenttä)

Mitat

pituus 5125 mm, leveys 1959 mm, korkeus 1718 mm, akseliväli 3210 mm
Tavaratila: 565–2020 l
Omamassa: 2810 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta, ajoakku 10 vuotta / 250 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat