21.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA 250 e – premium-täytteinen pikkusuvi perhekäyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzillä on monenkokoista suv-automallia tarjolla. Mercedeksen pienin suv-malli GLA saattaa riittää hyvinkin monen tarpeisiin. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, tilat, pikalataus, toimintamatka sähköllä. Huonoa: Ei nelivetoa, pikalatauksen teho, hinta. Mersulla on tarjolla melkoinen liuta katumaastureita ja crossovereita. Isoimpana mallistossa ovat GLS sekä täyssähköinen EQS SUV sekä niiden Maybach-mallit. Pienintä päätä puolestaan edustaa GLA-malli, joka on uudistunut.GLA:n mallistossa on tarjolla niin bensiinikäyttöistä kevythybridiä kuin ladattavaa hybridiäkin kuin myös ihan perusdiesel. Suomen mallistossa nelivedon saa dieselmoottorin yhteyteen ja kaikkein kalleimman kevythybridin, AMG-mallin yhteyteen. Malliston toiseksi kalleimman mallin, Moottorin koeajossa olleen GLA 250 e A -lataushybridimallin yhteyteen nelivetoa ei saa, joka on iso puute, kun puhutaan kuitenkin alkaen yli 57 000 euron autosta ja crossoverista. Sillä rahalla toivoisi jo nelivedon olevan saatavilla premium-crossoveriin. Nelivedon puute on siinäkin mielessä GLA:n koeajetussa mallissa vakava puute, sillä voimalinja on varsin väkevä. Mercedes-Benz GLA:n yksi tärkeimmistä uudistuksista onkin se, että auto on saanut lisää tehoa ja toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevä voimalinjaMersun nelisylinterinen 1,3-litrainen bensiinimoottori kehittää 120 kilowatin tehon ja tarjoaa vääntöä 270 newtonmetriä. Sähkömoottori avustaa, sen suurin teho on 80 kilowattia ja se tarjoaa parhaimmillaan 300 newtonmetrin väännön. Koko voimalinjan yhteiskapasiteetti on 160 kilowattia (218 hv) tehoa ja peräti 450 newtonmetriä vääntöä. Vetopainotkin GLA:ssa nelivedon puutteesta huolimatta ovat ihan kelvolliset, jarrullista vedettävää massaa sen perään saa laittaa 1 800 kiloa.Toimintamatka pelkällä sähköllä Mercedes GLA:n ladattavissa hybrideissä on WLTP-syklin mukaisesti jopa 75 kilometriä, koeajetulle yksilölle ilmoitetaan sähköiseksi toimintamatkaksi 67 kilometriä. Harvoin, jos tuskin koskaan WLTP-lukemiin päästään oikeassa elämässä, varsinkaan talvisissa ja kylmissä olosuhteissa. Mutta Mercedes lunastaa siinä mielessä WLTP-arvot, että talvikelissäkin pelkällä sähköllä koeajetulla yksilöllä päästiin ihan kiitettäviin lukemiin, noin 50 kilometrin toimintamatkaan kaupunkiajossa. Mercedes on onnistunut akun lämmönhallinnassa, joka auttaa toimintamatkan optimoinnissa myös talvikelissä.Hitaan AC-latauksen teho on myös kasvanut 11 kilowattiin, kuten myös auton ajoakun käytössä oleva kapasiteetti on kasvanut 12,5 kilowattituntiin. Mercedes tarjoaa GLA-malliin, kuten myös moneen muuhunkin ladattavaan hybridiin, kuten E-sarjaan ja GLE-malleihin myös akun pikalatausta lisähintaan. Tästä ilosta täytyy maksaa 660 euroa GLA:ssakin, mutta sillä saa GLA-mallissa saa pikalataustehoksi vain 22 kilowattia.E-sarjassa ja GLE:ssa, joissa auton ajoakku on toki rutkasti isompi, tarjotaan 55 kilowatin ja 60 kilowatin lataustehoa. GLA:n 22 kilowatin latausteholla pienen akun toki saa reilussa puolessa tunnissa täyteen, mutta voisi teho suurempi olla, varsinkin kun siitä maksaa lisähintaa ja se myös kannustaisi ajamaan sähköllä matka-ajossakin. Pelkän sähkömoottorinkin turvin GLA liikkuu ihan rivakasti, tosin nopeammassa matka-ajossa akku kuluu nopeammin. Myös tämäkin puoltaisi myös tehokkaampaa pikalatausta.Polttoainetankki GLA:ssa on pieni, vain 35 litraa. Polttoainetankin pienentämisellä on arvatenkin tarkoituksensa ja se johtuu kasvaneesta ajoakun koosta, ilman että tavaratilan koossa on tarvinnut tinkiä. Ladattavan hybridin tavaratila on muutaman kymmenen litraa pienempi kuin muiden GLA-malllien.Tosin GLA:n suoranaiseen kilpailijaan, BMW X1 -lataushybridimallistoon pikalatausta ei saa edes lisähintaan. BMW:llä vastaavanhintainen ja vastaava X1-malli on nelivetoinen.Täyttä premiumiaMercedes GLA on premiumia jo hintansakin puolesta. Perusmalli, GLA 180 A maksaa vajaa 52 000 euroa ilman lisävarusteita ja hyvin varusteltuun kuuluva koeajoettu GLA 250 e A AMG Line maksaa ilman lisävarusteita reilu 57 000 euroa. Kun siihen lisätään edellä mainittu pikalatausominaisuus sekä pari varustepakettia, ollaan jo lähes 70 000 eurossa. Tällöin voi todeta, että GLA on varusteltu kuin parempikin Mersu, mutta on kompaktin auton koossa. Kokonsa puolesta GLA:lla pärjää kyllä perhekin, siinä on ihan perheauton mitat, vaikka se pienin Mersun crossover onkin. Tavaratila imee perusmuodossaan 385 litraa. Takana on hyvin tilaa, vaikka etuistuin olisi 180-senttiselle kuljettajalle säädettynä. Takamatkustajan oloa parantaa vielä takaistuinten, jotka saa hankittua GLA:han 470 euron lisähintaan.Rahalla siis saa paljon saa ja hevosella pääsee. Mercedeksen Best or nothing -tunnuslause sopii siis hyvin GLA-malliinkin, GLA on erinomainen auto ajaa. Se on sanalla sanoen mukava kaikilla osa-alueilla. Vaikka se on kompakti, GLA:ssa on ison auton tuntua, kuljettajan ergonomia on erinomainen, näkyvyys on hyvä siinäkin mielessä, että autossa istutaan korkealla. Premium-Plus -pakettiin kuuluvat Multibeam led -valot toimivat hyvin ja alusta toimii erinomaisesti. Mercedeksen avustinjärjestelmät hoitavat GLA:ssakin tehtävänsä eleettömästi. Ohjauspyörä Mersuissa on aina myös mukavan tuntuinen ja ohjaustuntuma talvirenkaillakin hyvää vastetta tarjoava, tukeva ja hienosti keskittävä. MBUX-käyttöjärjestelmä on myös käytettävyydeltään erinomainen, sitä pystyy käyttämään täysin ohjauspyörän painikkeista.Vaikka GLA 250 e:stä puuttuu tämän hintaisen crossoverin vaatima neliveto, auto on omassa kokoluokassaan ja segmentissään erittäin varteenotettava tekijä. GLA on parantunut entisestään, se on hienostunut ja ehdottomasti segmenttinsä parhaimmistoa monella arkikäytössä tärkeällä osa-alueella korkeasta hinnastaan huolimatta.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMercedes-Benz GLA 250 e A AMG Line LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinilmoottori 1 332 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 120 kW + 80 kW (163 hv + 109 hv), 270 Nm + 300 Nm Akku brutto / netto 15,6 / 12,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 32 A) CCS: 22 kW WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 27 g/km toimintamatka sähköllä 67 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 412 mm Leveys 1 834 mm Korkeus 1 609 mm Akseliväli 2 729 mm Tavaratila 385 l Omamassa 1 725 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 57 225 € koeajoauto 69 992 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster