3.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Dieselhybridi jättiakulla – Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuriakkuisen lataushybridin ja dieselin yhdistelmä tarkoittaa, että Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic erottautuu markkinoilla. Hyvää: suuri akku lataushybridiksi, dieselin ja lataushybridin yhdistelmä, pikalatausmahdollisuus, mukavuus. Huonoa: koko ja paino. Tällä hetkellä ladattavien dieselhybridien markkinat kuuluvat täysin Mercedekselle. E 300 de:n ja C 300 de:n kaveriksi mallistoon saapuu nyt Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic. Kookas katumaasturi kantaa hybridivoimalinjan niin hyvin, että valmistaja on jopa jemmannut autoon yllätyksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen yllätysMercedes-Benz GLE 350 de 4Maticissa on suorastaan valtava akku lataushybridiksi. Mercedes-Benzin logiikka on, että autossa on kaksinkertainen versio pienemmän A-sarjan akusta, joten sähköä mahtuu katumaasturiin 31,2 kilowattitunnin verran. Akkukapasiteetti nostaa GLE 350 de:n samalla ohi jo muutamista täyssähköautoista. A-sarjan lataushybridin tavoin GLE 350 de ilahduttaa myös CCS-pikalatauksella, jonka teho on parhaimmillaan 64 kW. Vaihtovirtalataus onnistuu julkisilla latauspisteillä ja kotona 7,4 kW teholla.Sähkömoottori on nyt teholtaan 100 kW (136 hv) ja sen huippuvääntö on 440 newtonmetriä. Pelkkä sähköajo riittääkin auton vaivattomaan kuljettamiseen taajamissa ja taajamien välisillä maantieosuuksilla. Sähköajon huippunopeus on 160 km/h. WLTP-syklillä mitattuna sähköajo onnistuu parhaimmillaan noin 90–99 kilometrin verran. Mercedeksen mukaan nelivetoa hyödynnetään myös energian takaisinkeruussa.Ripeämmässä maantieajossa voimalinja herättelee 2,0-litraisen dieselmoottorin tueksi. 194 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin diesel avittaa etenemistä hyvin, mutta hiljaisuuden jälkeen karkeaa käyntiääntä ei voi olla huomaamatta. Järjestelmän yhteisteho on 235 kW (320 hv) ja yhteisvääntö on 700 newtonmetriä. Niiden turvin 0–100 km/h kellotetaan 6,8 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h. Vaihteistona on Mercedeksen 9G-Tronic-automaattivaihteisto ja nelivetojärjestelmä kykenee ohjaamaan vetoa portaattomasti etu- ja taka-akselin välillä. Muuten mukavan muhkeaMielenkiintoisen voimalinjan lisäksi Mercedes-Benz GLE on tutun muhkea. Lähes kolmen metrin akseliväli tarkoittaa valtavaa matkustamoa, jossa kannattaa hakeutua tilaville ja säädettäville takaistuimille. Tavaratilaa on 630 litraa ja se on laajennettavissa 1 915 litraan. Noin 300 kilogramman hybridiakusto on samalla saatu jemmattua elegantisti uuden taka-akselirakenteen ansiosta ilman, että tavaratilaa olisi menetetty yhtään.Etuistuimilla luvassa on tuttua nyky-Mercedestä. MBUX:n 12,3-tuumaiset näytöt ovat kookkaat ja järjestelmää on täydennetty lataushybridin kaipaamilla ominaisuuksilla. Hyvin valituilla materiaaleilla saavutetaan miellyttävä ilmapiiri ja laatuvaikutelma on hyvä. Varjoja paratiisiin tuovat halpamuoviset vaihde- ja vilkkuviikset, jotka ovat suoraan sanottuna väärässä autossa.Kun matkustusmukavuuskin on erinomaisella tasolla, mykistää Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic muhkeudellaan. Dieselin ja suuriakkuisen lataushybridin yhdistelmä on kookas, mutta kulkee tarvittaessa pitkälle.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Moottori Ladattava hybridi. Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Akku Nestejäähdytteinen 31,2 kWh, sijaitsee auton tavaratilan pohjan alla. Toimintamatka 90–99 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 1947 mm, korkeus 1772 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 100 kW & 440 Nm. Mahdollisuus CCS-pikalataukseen (DC 64 kW), Type 2 AC 7,4 kW. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”