3.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Dieselhybridi jättiakulla – Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuriakkuisen lataushybridin ja dieselin yhdistelmä tarkoittaa, että Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic erottautuu markkinoilla. Hyvää: suuri akku lataushybridiksi, dieselin ja lataushybridin yhdistelmä, pikalatausmahdollisuus, mukavuus. Huonoa: koko ja paino. Tällä hetkellä ladattavien dieselhybridien markkinat kuuluvat täysin Mercedekselle. E 300 de:n ja C 300 de:n kaveriksi mallistoon saapuu nyt Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic. Kookas katumaasturi kantaa hybridivoimalinjan niin hyvin, että valmistaja on jopa jemmannut autoon yllätyksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen yllätysMercedes-Benz GLE 350 de 4Maticissa on suorastaan valtava akku lataushybridiksi. Mercedes-Benzin logiikka on, että autossa on kaksinkertainen versio pienemmän A-sarjan akusta, joten sähköä mahtuu katumaasturiin 31,2 kilowattitunnin verran. Akkukapasiteetti nostaa GLE 350 de:n samalla ohi jo muutamista täyssähköautoista. A-sarjan lataushybridin tavoin GLE 350 de ilahduttaa myös CCS-pikalatauksella, jonka teho on parhaimmillaan 64 kW. Vaihtovirtalataus onnistuu julkisilla latauspisteillä ja kotona 7,4 kW teholla.Sähkömoottori on nyt teholtaan 100 kW (136 hv) ja sen huippuvääntö on 440 newtonmetriä. Pelkkä sähköajo riittääkin auton vaivattomaan kuljettamiseen taajamissa ja taajamien välisillä maantieosuuksilla. Sähköajon huippunopeus on 160 km/h. WLTP-syklillä mitattuna sähköajo onnistuu parhaimmillaan noin 90–99 kilometrin verran. Mercedeksen mukaan nelivetoa hyödynnetään myös energian takaisinkeruussa.Ripeämmässä maantieajossa voimalinja herättelee 2,0-litraisen dieselmoottorin tueksi. 194 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin diesel avittaa etenemistä hyvin, mutta hiljaisuuden jälkeen karkeaa käyntiääntä ei voi olla huomaamatta. Järjestelmän yhteisteho on 235 kW (320 hv) ja yhteisvääntö on 700 newtonmetriä. Niiden turvin 0–100 km/h kellotetaan 6,8 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h. Vaihteistona on Mercedeksen 9G-Tronic-automaattivaihteisto ja nelivetojärjestelmä kykenee ohjaamaan vetoa portaattomasti etu- ja taka-akselin välillä. Muuten mukavan muhkeaMielenkiintoisen voimalinjan lisäksi Mercedes-Benz GLE on tutun muhkea. Lähes kolmen metrin akseliväli tarkoittaa valtavaa matkustamoa, jossa kannattaa hakeutua tilaville ja säädettäville takaistuimille. Tavaratilaa on 630 litraa ja se on laajennettavissa 1 915 litraan. Noin 300 kilogramman hybridiakusto on samalla saatu jemmattua elegantisti uuden taka-akselirakenteen ansiosta ilman, että tavaratilaa olisi menetetty yhtään.Etuistuimilla luvassa on tuttua nyky-Mercedestä. MBUX:n 12,3-tuumaiset näytöt ovat kookkaat ja järjestelmää on täydennetty lataushybridin kaipaamilla ominaisuuksilla. Hyvin valituilla materiaaleilla saavutetaan miellyttävä ilmapiiri ja laatuvaikutelma on hyvä. Varjoja paratiisiin tuovat halpamuoviset vaihde- ja vilkkuviikset, jotka ovat suoraan sanottuna väärässä autossa.Kun matkustusmukavuuskin on erinomaisella tasolla, mykistää Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic muhkeudellaan. Dieselin ja suuriakkuisen lataushybridin yhdistelmä on kookas, mutta kulkee tarvittaessa pitkälle.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Moottori Ladattava hybridi. Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Akku Nestejäähdytteinen 31,2 kWh, sijaitsee auton tavaratilan pohjan alla. Toimintamatka 90–99 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 1947 mm, korkeus 1772 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 100 kW & 440 Nm. Mahdollisuus CCS-pikalataukseen (DC 64 kW), Type 2 AC 7,4 kW. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla