19.7.2024

Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Exclusive – ylellistä matka-ajoa

Kuva Marko Jokela

Uusi kuusipaikkainen V-sarjalainen on mukava matka-auto ja ylellinen tilaihme, jonka dieselvoimalinja ansaitsee pitkää ikää – liikenteen sähköistymisestä huolimatta.

Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Exclusive pitkä on kiinnostava ja yllättävä tuttavuus. Jykeväpuskurinen uusi Mercedes-Benzin V-sarjalainen onnistuu epäpyhässä liitossa: kookas ja neliskanttinen voi olla muotoilultaan sulava. Ensi kertaa V-sarjan kaikissa malliversioissa on – nostalgisestikin – konepellillä tähti pystyasennossa.

Tulokas onnistuu olemaan samaan aikaan mitoiltaan sopusuhtainen ja kätkeä sisäänsä väljät matkustustilat kuudelle – ja riittävät tilat tavaroille. Matkustamo takana on järjestelty erillisistuimin. Erillisistuimet liikkuvat kiskoilla pituussuunnassa ja selkänojat taittuvat nöyrästi. Istuimet saa myös irrotettua. Kaikki istuinten asentomuokkaukset hoituvat yksi vipu ja kaksi kättä -systeemillä.

V-sarjan vakiovarusteinen liukuovi myös auton vasemmalla kyljellä helpottaa autoon nousemista ja autosta poistumista. Liukuovet toimivat jouhevasti sähköllä, ja ne voi sisältä avata ja sulkea kätevästi ovenpielen napista.

Etuistuinten selkänojasta saa taitettua esiin pöydän. Saranamekanismit ovat vankkaa tekoa ja pöytä vakaa. Sain säädettyä näillä edellytyksillä auton sisälle oivan työtilan. Yöpyäkin autossa voi, jos valitsee varustelun sitä silmällä pitäen: takimmaiselle istuinriville on saatavana kolmen istuttava istuinpenkki, joka on toteutettu mukavuusvuoteena.

V-sarjalaisesta on kolme koripituutta, joista koeajossa oli pisin versio. Moottori ajoi tulokkaan aiemmin myös maailmalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lysti taittaa taivalta

Mercedes-Benzin V-sarjan kuusipaikkainen tilaihme on ajettavuudeltaan huippuhyvä: kenties paras koskaan ajamani tämän kokoluokan ajoneuvo. Kookas kulkupeli on ajossa hyvin henkilöautomainen. Riittävän ketterä, mutta toisaalta sivutuulissakin varsin vakaa. Ohjaus keskittää oivasti eikä ajolinjaa tarvitse matkanteon aikana korjailla. Ajotuntumasta saa kiittää Exclusive-malliversion mukaan tuomaa urheilualustaa.

Ei niin hyvää, ettei hammasteltavaakin. Pitkä akseliväli tarkoittaa laajaa kääntösädettä ja kankeutta parkkipaikkapyörittelyissä.

Väkevä dieselmoottori ja sen jatkeena oleva markkinoiden kärkeä edustava 9-portainen automaattivaihteisto keskustelevat keskenään jouheasti. Voimaa riittää ohituksiin ja ylämäkiin viiveittä ja pehmeästi. Tälle dieseliin turvaavalle voimalinjalle soisi pitkää ikää.

Korvakuulolta on monissa tilanteissa tyystin mahdotonta arvioida, mikä vaihde on milloinkin käytössä, eikä tarvitsekaan: matka taittuu ja maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti. Kiihtyvyys arvo nollasta sataan on 7,9 sekuntia eli aivan riittävästi tämän kokoiselle ja varsin painavalle ajoneuvolle.

Liikennemerkkien tunnistus temppuilee matka-ajossa useaan kertaan. Perusongelmana on, ettei tunnistus havaitse 80 km/h-rajoitusalueen muuttumista 100 km/h-alueeksi. No, temppuilu suuntaan tai toiseen ei toki poista kuljettajan vastuuta tilanteessa, jossa taustapeilissä väljähtää sininen vilkkuvalo ja sen jälkeen tiensivussa kysellään ajokorttia.

Entä jos kuitenkin?

Keulille istutetusta väkevästä dieselmyllystä irtoaa tehoa 174 kW (237 hv). V-sarjalaisen muut dieselmoottorien vaihtoehdot ovat tehoiltaan 120 kW (163 hv) ja 140 kW (190 hv).

Moottorin elossa olon toki kuulee, mutta voimanlähteen äänimaailma ei häiritse hyvin äänieristetyn matkustamon tunnelmaa. Poppilaitteet ovat parasta mitä V-sarjalaiseen saa ruksittua, joten äänimaailmassa ei ole tässäkään suhteessa valittamista.

Liikenne ja autoilu sähköistyy, se lienee pysäyttämätön kehityskulku, mutta V-sarjalainen tällä voimalinjalla, nykyaikaisella ja varsin pihillä dieselmoottorilla varustettuna ansaitsee paikkansa nyt ja todennäköisesti tulevaisuudessakin.

Saksalaisvalmistaja toki valmistautuu monin tavoin liikenteen sähköistymiseen. VAN.EA-perusrakenteen mukaan suunnitellut ”paketti- ja tila-autot mallintavat monipuolisesti tavoiteltua luksus- tai premiumelämystä alkaen vuodesta 2026.”

Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa, että VAN.EA:ta kehitetään erityisesti vain täyssähköisille voimalinjoille. Modulaariseen ja skaalautuvaan rakenteeseen tulevat perustumaan tila-autojen lisäksi myös Mercedes-Benzin yrityskäyttöön suunnatut keskisuuret ja suuret täyssähköiset paketti- ja tila-autot.

Ylellinen kuskin valtakunta

Sisätilojen ilme on viimeistelty, ylellinenkin. Nahka hivelee istuimissa, kojelaudan ja ovien pinnat ovat alumiinia ja sitä parempaa muovia. Kuskin valtakunnassa on kaikki käsillä ja kohdallaan, keskikonsolissa ja ovitaskuissakin on riittävästi säilytyslokeroita.

Ajoasennon saa säädettyä monipuolisesti kiitos ohjauspyörän säätövarojen ja erinomaisen sivutuen antavan etuistuimen kattavien sähkösäätöjen. Ristiselän tukikin säätyy.

Exclusive-malliversio tarkoittaa mm. nappanahkaista ohjauspyörää, sähköisäätöistä kuljettajan istuinta muistitoiminnolla, takatilan sävytettyjä laseja ja sähkötoimista takaluukkua.

Kojelautaan on istutettu kaksi 31,24 senttimetrin (12,3 tuumaa) kokoista laajakuvanäyttöä. Lisätty todellisuus navigointijärjestelmässä tarkoittaa liikkuvaa kuvaa risteyksessä, jonka päällä on selkeät nuolet kääntymissuunnasta, ei huono.

Mukavuutta tuovat langaton älypuhelimen lataus, Keyless Start -toiminto ja himmennetty takatilan valaistus.

Näkyvyys ulos on esteetön kiitos laajojen ikkunapintojen ja kookkaiden sivupeilien. Ainoa miinus on kapeahko näkymä takaikkunan kautta: takaistuinten niskatuet vievät esteettömyyden.

Peruutuskamera tarjoaa erinomaisen tarkan, selkeän ja luonnollisen kuvan, joten pysäköinti peruuttaen hoituu vaivatta ja ilman epätoivottuja kolahduksia. Peruutuskamera on sikälikin tarpeen, että pitkänä koriversiona koeajoyksilön takaylitys voi yllättää peruuttajan.

Perusversion lisäksi V-sarjalaisesta on tarjolla kolmella malliversiolla Style, Avantgarde ja Exclusive sekä paketit AMG Line ja Night. Erilaisia varuste- ja sisätilaversioita on niin runsaasti, ettei niitä ole mahdollista tässä yksilöidä: halukkaat selvittäkööt maahantuojan nettisivuilta kaikki lisävarusteiset herkut.

  • voimalinja
  • ajettavuus
  • viimeistely
  • tilaratkaisut
  • muotoilu
  • varustelu
  • kääntösäde
  • liikennemerkkien tunnistuksen temput
  • näkyvyys taakse
  • hinta ei vielä tiedossa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pimeyttä odotellessa

Kesäisen koeajon aikana ei ollut mahdollista havainnoida huippuvaloja, elettiinhän ajoviikolla vuoden valoisinta aikaa. Mersun mukautuvissa Multibeam LED-ajovaloissa on kussakin 84 suurteholediä.

Yksittäin ohjattavat ledit kytkevät valon päälle sinne, missä sitä tarvitaan. Neljä ohjainlaitetta laskee 100 kertaa sekunnissa ihanteellisen valokuvion – näin toimivaksi saksalaisinsinöörit ovat valojärjestelmän rakentaneet, uskotaan.

V‑sarjan vakiovarustus on varsin kattava. Siihen kuuluvat vireystila-avustin, sadetunnistimen sisältävä ajovaloavustin, aktiivinen etäisyysavustin, aktiivinen jarrutusavustin risteystoiminnolla, katveavustin, aktiivinen kaista-avustin ja älykäs nopeusavustin.

Aktiivinen kaista-avustin alkaa työnsä nopeudesta 60 km/h ja toimii aina nopeuteen 200 km/h saakka, jos omalta kaistalta poistutaan vahingossa. Matka-ajossa kokeiltuna havaitsen, että avustin paimentaa miellyttävästi ohjausliikkeillä, ei jarruttamalla, joka voi tarkoittaa turhaakin nykimistä.

Uuteen pysäköintipakettiin kuuluu 360-asteen kameranäkymä. Pysäköintipakettiin kuuluvat myös aktiivinen pysäköintiavustin, poikittaisliikennevaroitus, jalankulkijoihin reagoiva hätäjarrutus ja liikkeellelähtöavustin.

Merkittävä kysymys jää koeajon jäljiltä vielä vastaamatta: mitä korskea uutuus maksaa?

Mercedes-Benz V 300 4MATIC Exclusive pitkä

Hinta vahvistamatta

Dieselmoottori 1 950 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto

174 kW (237 hv) / 5 500 r/min

500 Nm / 3 000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

Huippunopeus 220 km/h

WLTP-kulutus (yhd.) 7,9 l/100 km

WLTP CO2-päästöt 208 g/km

Mitat (p/l/k) 5 499/ 1 928 / 1 923 mm, akseliväli 3 430 mm

Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 750 / 2 000 kg

Euro NCAP ei testattu

Tavaratila 1 410–5 010 l

Omamassa 2 352 kg

Takuu 2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat