6.11.2024

Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta

Kuva Aake Kinnunen
Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Sähkö asettaa Maybachin uuteen asemaan, mutta löytyykö nelipaikkaisesta luksuslinnasta jopa vastinetta rahalle?

Maybach-brändin asema Mercedeksen mallistossa on mielenkiintoinen, eikä sähkökään tee asiasta yksinkertaisempaa. Mercedes-Maybach EQS SUV 680 on valmiiksi kookkaan EQS-katumaasturin pramein versio, joka esittää hyvän kysymyksen: mitä ylellisyys on sähköaikana?

Ennen malliston ykkösversion erottaminen oli helpompaa, sillä eurojen vastineeksi sai myös mökää pellin alle lisäsylinterien ja -litrojen muodossa. Nyt tarjolla on lisää tehoa sähkömoottoreista, mutta onko sillä mitään väliä, saavutetaanko 100 km/h 4,4 vai 4,6 sekunnissa?

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Toisaalta, myös autoverotus tekee nyt luksusversioista tolkullisempia. 54 000 euron loikka EQS 580:stä Maybach EQS 680:een ei ole pieni, noin kolmasosan lisäpanostus, mutta suhteessa saatuihin varusteisiin Maybach ei ole hassumpi rahalle saatavan vastineen kannalta. Kaukana ovat puolen miljoonan polttomoottoriversiot, ja jopa hengästyttävän tarkasti viimeistelty kaksivärinen maalipinta maksaa “vain” C-segmentin auton verran. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Ylellisyys
  • Varusteet
  • Viimeistely
  • Sähköominaisuudet
  • Ovien käyttö
  • Tilankäyttö osittain
  • Huomioarvo

Värikartan korkeuskäyrät

Väriyhdistelmästä voi sinänsä olla montaa mieltä, kuten myös koko kaksivärisyydestä, mutta Maybachin maalipinnan viimeistely käsityönä häivytettyinä maalialueiden saumoineen on huikeaa. Varmasti kommentteja löytyy myös Mercedeksen historiaan viittaavista  22-tuumaisista kiillotetuista vanteista tai Maybachin isoista kromielementeistä. Vähän ujommille tarjolla on tummien listojen ja mustien vanteiden Night-paketti, vaikka erityisen häveliääksi 5,1 metriä pitkä Maybach EQS SUV ei muutu sittenkään. Jopa tähti on palannut Mercedeksen EQ-sähköautojen keulalle.

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Sisustan suhteen muutokset ovat nekin melkoisia. Jopa seitsemänpaikkaisena myytävä EQS SUV on Maybachina kutistunut nelipaikkaiseksi. Espressoruskeaa, balaonruskeaa ja pähkinäpuuta yhdistelevä sisämaailma uhraa tavalliset takaistuimet kahta säädettävää lökölinnaa varten. Oikea takapaikka saa jopa jalkarahin ja mahdollisuuden painaa kartturin istuin pois tieltä. Tarjolla ovat myös Mercedeksen kattavimmat hierontaohjelmat yhdessä lämmityksen kanssa. Yhtäkkiä lentokoneen business-luokka tuntuu melko tavanomaiselta. Jopa verhot toimvat sähköisesti.

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Ja jos EQS SUV:issa joskus on ollut kolmosrivi, on sen tilalla nyt hyvin varustettu takapenkin keskikonsoli jääkaappeineen. Kompakti kaappi riittää mainiosti pitämään kotimatkalla ostetun juustopaketin kylmänä. Varsinainen tarkoitus on tietysti kuohujuoma, jota varten ovat myös lasitelineet ja pidikkeet sähkötoimisen kannen alla. Tavaratilaa on 440 litraa ja jääkaapista johtuen tila on hankalasti U-mallinen, mutta onneksi jääkaapin voi myös ottaa pois ja jättää vaikka autotalliin. 

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

“And she looks so pretty driving in your Benz”

Hulppeiden sisätilojen iisäksi Mercedes-Maybach EQS SUV 680 pyrkii paapomaan matkustajia sähköisillä ovilla. Idea on sama kuin BMW:n i7:ssa, eli kaikki ovet ovat avattavissa ja suljettavissa sähköisesti. Mercedeksen toteutuksessa EQS-mallien ovenkahvat ovat kuitenkin vähän oikuttelevia ja myös avaimella suljettaessa ovien toiminta on vaihtelevaa. Parhaimillaan autolla voi kuitenkin ällistyttää kyytiin nousevia matkustajia käskyttämällä ovia suoraan kosketusnäytöltä. Samalla ne avustavat liikettä käsin liikutellessa. Ovet on myös varustettu sensoreilla, joten ainakin periaatetasolla ne eivät aukea päin ympäristön esteitä. 

Auto on myös täynnä MBUX-järjestelmän näyttöjä. Kojelaudassa on Hyperscreen, eli kaikki kolme näyttöä on peitetty yhtenäisen lasin alle. Apukuljettaja voi tarvittaessa katsoa vaikka YouTubea. Takapenkeillä voi myös pyörittää omaa ohjelmaa ja autossa on tuki Bluetooth-kuulokkeille äänimaailmojen erottelulle. Jos kosketusnäyttö on kaukana, ohjausta voi tehdä myös irroitettavalla tabletilla. Televisiovastaanotin (1 440 euroa) tuntuu jo menneen maailman luksukselta, mutta toisaalta TV on jo erottautumistekijä erilaisten suoratoistopalveluiden pilvessä.

Burmester-äänentoistossa on 15 kaiutinta ja 790 watin teho, minkä lisäksi istuimissa on “4D-äänentoisto”, eli suoraan selässä tuntuva subwoofer. Mielenkiintoisempaa on se, että järjestelmä tukee Dolby Atmos -äänentoistoa Tidalin ja Apple Musicin kanssa, joten hyvin pienellä vaivalla Taylor Swiftin saa raikaamaan autossa parhaalla mahdollisella äänenlaadulla. Mercedeksen Dolby Atmos -toteutus on ihastuttavan tavallinen joihinkin kilpailijoihin nähden.

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataakin vaivattomasti

Pinnan alla Mercedes-Maybach EQS SUV 680 on melko lähellä tavallista EQS SUV:tä. 125 kilowattitunnin akusta on käytettävissä nyt 118 kilowattituntia, jonka voimin autolle annetaan 574 kilometrin WLTP-toimintamatka. 

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Latausteho on 200 kilowattia CCS-pikalatauksessa, 22 kilowattia Type 2-asiointilatauksessa. Mercedekselle täytyy nostaa hattua tavasta, jolla auto viestii akun sen hetken lataustehon, antaa mahdollisuuden esivalmistella akku suoraan valikosta ja miten latausteho on yli 100 kilowattia vielä 80% kohdalla. Erinomaista! Myös Plug & Charge toimi Ionity-latausaseman kanssa ennen kuin älypuhelin oli edes poistunut taskusta. Jopa latausluukku sulkeutuu itsekseen kaapelia irroitettaessa.

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Sähkömoottorit Maybach-versioon on lainattu AMG:n hyllystä, vaikka kaikkein ärhäkimmät ajotilat onkin jätetty pois. 484 kilowatin (658 hv) teho riittää silti aiheuttamaan moittivia kommentteja takapenkkiläisiltä. Lähes 3,1 tonnia painavalta autolta 0–100 km/h 4,4 sekunnissa on absurdi suoritus. 

Ohjauspyörän takana Maybach on miellyttävä. Eri ajotiloilla voi hienosäätää kokemuksen sävyä, joten jäykempi Sport on hyvinkin sopiva moottoritiellä. Normaaliajossa Maybachin nimikkotila on sopivasti harkittu, joten auto on leppoisa ja mukava, mutta kori ei heilu liian hermostuneesti. Äänieristys on hyvä. Terävät kohosaumat ovat alustalle tosin myrkkyä, eikä suuri vannekoko auta asiaa. Airmatic-ilmajousitus antaa säätövaraa maavaran suhteen niin maastoa kuin matkustajia ajatellen. 

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

3,2 metrin akseliväli ei täysin lakkaa olemasta, mutta elämä sen kanssa helpottuu nelipyöräohjauksen ansiosta. Mercedeksen taka-akselin pyörät voivat kääntyä jopa 10° kulmaan. 

Saldovarmoille

Maybach ei enää merkitse samanlaista luksusta kuin vuosikymmen tai kaksi sitten, mutta toisaalta sen kynnyskin on laskenut tuntuvasti. Nyt kyseessä on runsas kokoelma “ökyvarusteita” äärimmäistä mukavuutta kaipaavalle. Hintaa kertyy Maybachin vakiovarusteiden lisäksi varusteista, jotka on mahdollista saada vain Maybachin kohdalla. Koeajetussa autossa Maybach-lisävarusteista kertyy vielä lähes 55 000 euron osuus. 

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Ehkä vanhasta Maybach 57:sta jää kaipaamaan ennen kaikkea tapaa, jolla auto oli lähes huomaamaton S-sarjojen keskellä. Sitä Maybach EQS SUV ei ole, vaikka värejä ja vanteita yhdistelisi miten. Mutta jos lompakko ja itsevarmuus kestävät, on auto erinomaisen mukava tapa päihittää lentäminen.

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

Mercedes-Maybach EQS SUV 680

SÄHKÖAUTO, neliveto

484 kW (658 hv), 950 Nm

Akku brutto / netto 125,0 / 118,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 200 kW

WLTP-kulutus 23,5 kWh / 100 km

toimintamatka 574 km

Suorituskyky 0–100 km/h 4,4 s

huippunopeus 210 km/h

 

Mitat 

Pituus 5 125 mm

Leveys 2 034 mm

Korkeus 1 721 mm

Akseliväli 3 210 mm

Tavaratila 440 l

Omamassa 3 075 kg

perävaunu 1 800 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 vuotta

ajoakku 10 v / 250 000 km

Hinta alkaen 209 800 €

koeajoauto 264 670 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat