6.11.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö asettaa Maybachin uuteen asemaan, mutta löytyykö nelipaikkaisesta luksuslinnasta jopa vastinetta rahalle? Maybach-brändin asema Mercedeksen mallistossa on mielenkiintoinen, eikä sähkökään tee asiasta yksinkertaisempaa. Mercedes-Maybach EQS SUV 680 on valmiiksi kookkaan EQS-katumaasturin pramein versio, joka esittää hyvän kysymyksen: mitä ylellisyys on sähköaikana?Ennen malliston ykkösversion erottaminen oli helpompaa, sillä eurojen vastineeksi sai myös mökää pellin alle lisäsylinterien ja -litrojen muodossa. Nyt tarjolla on lisää tehoa sähkömoottoreista, mutta onko sillä mitään väliä, saavutetaanko 100 km/h 4,4 vai 4,6 sekunnissa?Toisaalta, myös autoverotus tekee nyt luksusversioista tolkullisempia. 54 000 euron loikka EQS 580:stä Maybach EQS 680:een ei ole pieni, noin kolmasosan lisäpanostus, mutta suhteessa saatuihin varusteisiin Maybach ei ole hassumpi rahalle saatavan vastineen kannalta. Kaukana ovat puolen miljoonan polttomoottoriversiot, ja jopa hengästyttävän tarkasti viimeistelty kaksivärinen maalipinta maksaa “vain” C-segmentin auton verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Ylellisyys Varusteet Viimeistely Sähköominaisuudet Ovien käyttö Tilankäyttö osittain Huomioarvo Värikartan korkeuskäyrätVäriyhdistelmästä voi sinänsä olla montaa mieltä, kuten myös koko kaksivärisyydestä, mutta Maybachin maalipinnan viimeistely käsityönä häivytettyinä maalialueiden saumoineen on huikeaa. Varmasti kommentteja löytyy myös Mercedeksen historiaan viittaavista 22-tuumaisista kiillotetuista vanteista tai Maybachin isoista kromielementeistä. Vähän ujommille tarjolla on tummien listojen ja mustien vanteiden Night-paketti, vaikka erityisen häveliääksi 5,1 metriä pitkä Maybach EQS SUV ei muutu sittenkään. Jopa tähti on palannut Mercedeksen EQ-sähköautojen keulalle.Sisustan suhteen muutokset ovat nekin melkoisia. Jopa seitsemänpaikkaisena myytävä EQS SUV on Maybachina kutistunut nelipaikkaiseksi. Espressoruskeaa, balaonruskeaa ja pähkinäpuuta yhdistelevä sisämaailma uhraa tavalliset takaistuimet kahta säädettävää lökölinnaa varten. Oikea takapaikka saa jopa jalkarahin ja mahdollisuuden painaa kartturin istuin pois tieltä. Tarjolla ovat myös Mercedeksen kattavimmat hierontaohjelmat yhdessä lämmityksen kanssa. Yhtäkkiä lentokoneen business-luokka tuntuu melko tavanomaiselta. Jopa verhot toimvat sähköisesti.Ja jos EQS SUV:issa joskus on ollut kolmosrivi, on sen tilalla nyt hyvin varustettu takapenkin keskikonsoli jääkaappeineen. Kompakti kaappi riittää mainiosti pitämään kotimatkalla ostetun juustopaketin kylmänä. Varsinainen tarkoitus on tietysti kuohujuoma, jota varten ovat myös lasitelineet ja pidikkeet sähkötoimisen kannen alla. Tavaratilaa on 440 litraa ja jääkaapista johtuen tila on hankalasti U-mallinen, mutta onneksi jääkaapin voi myös ottaa pois ja jättää vaikka autotalliin. “And she looks so pretty driving in your Benz”Hulppeiden sisätilojen iisäksi Mercedes-Maybach EQS SUV 680 pyrkii paapomaan matkustajia sähköisillä ovilla. Idea on sama kuin BMW:n i7:ssa, eli kaikki ovet ovat avattavissa ja suljettavissa sähköisesti. Mercedeksen toteutuksessa EQS-mallien ovenkahvat ovat kuitenkin vähän oikuttelevia ja myös avaimella suljettaessa ovien toiminta on vaihtelevaa. Parhaimillaan autolla voi kuitenkin ällistyttää kyytiin nousevia matkustajia käskyttämällä ovia suoraan kosketusnäytöltä. Samalla ne avustavat liikettä käsin liikutellessa. Ovet on myös varustettu sensoreilla, joten ainakin periaatetasolla ne eivät aukea päin ympäristön esteitä. View this post on Instagram A post shared by Moottori (@moottorimedia) Auto on myös täynnä MBUX-järjestelmän näyttöjä. Kojelaudassa on Hyperscreen, eli kaikki kolme näyttöä on peitetty yhtenäisen lasin alle. Apukuljettaja voi tarvittaessa katsoa vaikka YouTubea. Takapenkeillä voi myös pyörittää omaa ohjelmaa ja autossa on tuki Bluetooth-kuulokkeille äänimaailmojen erottelulle. Jos kosketusnäyttö on kaukana, ohjausta voi tehdä myös irroitettavalla tabletilla. Televisiovastaanotin (1 440 euroa) tuntuu jo menneen maailman luksukselta, mutta toisaalta TV on jo erottautumistekijä erilaisten suoratoistopalveluiden pilvessä. Burmester-äänentoistossa on 15 kaiutinta ja 790 watin teho, minkä lisäksi istuimissa on “4D-äänentoisto”, eli suoraan selässä tuntuva subwoofer. Mielenkiintoisempaa on se, että järjestelmä tukee Dolby Atmos -äänentoistoa Tidalin ja Apple Musicin kanssa, joten hyvin pienellä vaivalla Taylor Swiftin saa raikaamaan autossa parhaalla mahdollisella äänenlaadulla. Mercedeksen Dolby Atmos -toteutus on ihastuttavan tavallinen joihinkin kilpailijoihin nähden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataakin vaivattomastiPinnan alla Mercedes-Maybach EQS SUV 680 on melko lähellä tavallista EQS SUV:tä. 125 kilowattitunnin akusta on käytettävissä nyt 118 kilowattituntia, jonka voimin autolle annetaan 574 kilometrin WLTP-toimintamatka. Latausteho on 200 kilowattia CCS-pikalatauksessa, 22 kilowattia Type 2-asiointilatauksessa. Mercedekselle täytyy nostaa hattua tavasta, jolla auto viestii akun sen hetken lataustehon, antaa mahdollisuuden esivalmistella akku suoraan valikosta ja miten latausteho on yli 100 kilowattia vielä 80% kohdalla. Erinomaista! Myös Plug & Charge toimi Ionity-latausaseman kanssa ennen kuin älypuhelin oli edes poistunut taskusta. Jopa latausluukku sulkeutuu itsekseen kaapelia irroitettaessa.Sähkömoottorit Maybach-versioon on lainattu AMG:n hyllystä, vaikka kaikkein ärhäkimmät ajotilat onkin jätetty pois. 484 kilowatin (658 hv) teho riittää silti aiheuttamaan moittivia kommentteja takapenkkiläisiltä. Lähes 3,1 tonnia painavalta autolta 0–100 km/h 4,4 sekunnissa on absurdi suoritus. Ohjauspyörän takana Maybach on miellyttävä. Eri ajotiloilla voi hienosäätää kokemuksen sävyä, joten jäykempi Sport on hyvinkin sopiva moottoritiellä. Normaaliajossa Maybachin nimikkotila on sopivasti harkittu, joten auto on leppoisa ja mukava, mutta kori ei heilu liian hermostuneesti. Äänieristys on hyvä. Terävät kohosaumat ovat alustalle tosin myrkkyä, eikä suuri vannekoko auta asiaa. Airmatic-ilmajousitus antaa säätövaraa maavaran suhteen niin maastoa kuin matkustajia ajatellen. 3,2 metrin akseliväli ei täysin lakkaa olemasta, mutta elämä sen kanssa helpottuu nelipyöräohjauksen ansiosta. Mercedeksen taka-akselin pyörät voivat kääntyä jopa 10° kulmaan. SaldovarmoilleMaybach ei enää merkitse samanlaista luksusta kuin vuosikymmen tai kaksi sitten, mutta toisaalta sen kynnyskin on laskenut tuntuvasti. Nyt kyseessä on runsas kokoelma “ökyvarusteita” äärimmäistä mukavuutta kaipaavalle. Hintaa kertyy Maybachin vakiovarusteiden lisäksi varusteista, jotka on mahdollista saada vain Maybachin kohdalla. Koeajetussa autossa Maybach-lisävarusteista kertyy vielä lähes 55 000 euron osuus. Ehkä vanhasta Maybach 57:sta jää kaipaamaan ennen kaikkea tapaa, jolla auto oli lähes huomaamaton S-sarjojen keskellä. Sitä Maybach EQS SUV ei ole, vaikka värejä ja vanteita yhdistelisi miten. Mutta jos lompakko ja itsevarmuus kestävät, on auto erinomaisen mukava tapa päihittää lentäminen. Mercedes-Maybach EQS SUV 680 SÄHKÖAUTO, neliveto 484 kW (658 hv), 950 Nm Akku brutto / netto 125,0 / 118,0 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 200 kW WLTP-kulutus 23,5 kWh / 100 km toimintamatka 574 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,4 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 5 125 mm Leveys 2 034 mm Korkeus 1 721 mm Akseliväli 3 210 mm Tavaratila 440 l Omamassa 3 075 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 10 v / 250 000 km Hinta alkaen 209 800 € koeajoauto 264 670 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz G 580 – työkoneesta tuli sometähti 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle 19.8.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV – reilusti yli sadantonnin laatua henkilökuljetuksiin 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 19.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Exclusive – ylellistä matka-ajoa 9.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE Coupé 53 Hybrid 4Matic+ – rehentelijäksi naamioitu ekoteko, joka potuttaa verottajaa 19.6.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ – sedaniksi naamioitu gran turismo 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä