18.2.2023

Koeajo: BMW i7 – ällisty automaattiovista, ihastu ylellisyyteen

Kuva Aake Kinnunen
BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Sähköinen BMW i7 on tärkein malliversio uudesta isosta baijerilaissedanista. Teknologia, luksus ja sähkö yhdistyvät upeasti edustusautossa. Hyvää: ylellisyys, teknologia, sähköistyminen. Huonoa: nelipyöräohjauksen ohjaustuntuma, keulailme.

Tärkein malliversio uudesta 7-sarjasta, ainakin Euroopassa, on BMW i7. Täyssähköistynyt toimitusjohtajasedan tekee edustusluokassa samaa kuin nykyinen 4-sarja muutamaa segmenttiä alempana, eli sama auto on tarjolla sähköllä ja polttomoottorilla. 

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

BMW:n 7-sarja on lähes alkuhetkistään asti keskittynyt teknologiseen kirittämiseen. 1986 saapunut toinen mallipolvi aiheutti shokin naapurimerkillä Stuttgartissa, sillä BMW loihti henkilöauton keulan alle V12-moottorin, ensimmäistä kertaa Saksan historiassa toisen maailmansodan jälkeen. Kolmas mallipolvi ennätti toimia niin James Bondin kuin Jason Stathamin kulkupelinä ja neljännestä 7-sarjasta nähdään kaikuja vielä tänäkin päivänä, sillä se esitteli maailmalle iDrive-rullan.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Myös BMW i7 sisältää hengästyttävän määrän uutta, mutta parhaiten autoa kuvaava piirre on silti hiukan yllättävä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seesaminsiemenet

Automaattisesti aukeava ovi on toinen varusteista, jolla BMW i7 kaappaa itselleen huomiota. Kaikki auton ovet saa avattua ja suljettua automatiikalla esimerkiksi painikkeilla tai kauko-ohjaimella. Ovissa on sensorit arvioimassa sitä, miten leveälle ne voivat aueta ja järjestelmä tuntui kallistuvan sopivasti varovaisuuden puolelle. Kyse on loistavasta turhakkeesta, jonka tuoma luksukseen tottuu kuitenkin nopeasti – ja voihan ovia aina availla itsekin.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Toinen varuste, jolla BMW i7 on saanut huomiota, on takaistuimille saatava 31-tuumainen laajakuvaruutu, joka laskeutuu katosta esimerkiksi elokuvien katselua varten. Ajatus liittyy siihen, että 7-sarja on näillä näkymin saatavilla vain yhdellä akselivälillä perinteisen pitkä/lyhyt-jaottelun sijaan, joten takaistuimilla on aina mukavasti tilaa joka suuntaan. Koeajoautossa varustetta ei ollut, mikä teki autosta sosiaalisen median mukaan “turhan”.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Mutta kaikkein tärkein piirre uudessa i7:ssa on tapa, jolla istuimen verhoilu jatkuu ovessa, tehden etuistuimista tavallaan luksusversion kehoa halaavasta kuppipenkistä. Tyypillinen täysnahkaverhoilu on vaihdettu erinomaiseen merino- ja kashmirvillaa nahan kanssa yhdistävään verhoiluun, joten ovipaneeli on aidosti mukava.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Miten ovipaneelin verhoilu voi olla tärkein osa? Se osoittaa, että autoa on mietitty ihmiset edellä raakojen teknisten numeroiden sijaan. Toinen tällainen piirre löytyy useista eri paikoista autoa.

Tuttua sähköä

Sähköautona BMW i7 perustuu tuttuihin ratkaisuihin sisarmalli iX:stä. Akku on kapasiteetiltaan 101,7 kWh ja WLTP-toimintamatkaa autolle ilmoitetaan noin 600 kilometriä varustelusta riippuen. 

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Noin -6°C lämpötilassa auto itse arvioi toimintamatkaksi täydellä akulla yli 420 kilometriä. Se on ymmärrettävää, sillä noin 19 kWh/100 km WLTP-kulutuksen sijaan sähköä kului sekalaisessa maantie- ja moottoritieajossa 23 kWh/100 km. 

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Latauksen huipputeho on 22 kW Type 2:lla ja 195 kW CCS-latauksella. Ionity-asemalla suoritetussa kokeilussa BMW i7 selvitti 10-80% latauksen tehtaan ilmoittamassa 34 minuutissa. Huipputeho oli 198 kW, minkä jälkeen latausteho aloitti loivan ja tasaisen laskun. 80% varauksen kohdalla latausteho oli 73 kW. Navigaattoripohjaisen akun esilämmityksen lisäksi i7:ssa on mahdollisuus pyytää akun esilämmitys manuaalisesti. 

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Voimalinjavaihtoehtona on tällä hetkellä ainoastaan 400 kilowattinen (544 hv) xDrive 60. Etuakselin sähkömoottori on teholtaan 190 kW ja taka-akselin 230 kW. Kiihdytys 0-100 km/h kirjoitetaan muotoon 4,7 sekuntia paremman kitkan olosuhteissa, mikä on enemmän kuin riittävä suoritus. Huippunopeus on 240 km/h.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Yli 5,3-metrinen edustussedan näyttää keulan osalta sangen haastavalta, erityisesti mikäli keulamaskin kehysvalon pitää päällä, mutta ilmanvastuskerroin 0,24 ei ole perinteisen muotoiselta autolta ollenkaan huono saavutus. 

Ihmislähtöisesti

Kaksipuolaisen ohjauspyörän takana BMW i7 on pääosin lempeä ajettava. Kaasupolkimen kalibrointi on ajotilasta riippumatta järkevää, joten hienovaraista voiman annostelua voi suorittaa ilman kilpakuljettajakoulua. Merkille ominaiseen tyyliin auto suosii taka-akselia, mikä saattaa merkitä hetkittäin pientä kiirettä ohjausliikkeissä, mutta bemaristeille auto tuntuu tutulta.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Ohjaustuntumasta ei ole kerrottavaa, sillä sitä ei oikeastaan ole, mutta ohjauksen kevyenpuoleinen painotus on hyvä. Nelipyöräohjaus saa yli viisimetrisen sedanin liikkumaan yllättävän ketterästi, mutta kitkarenkaiden ja jääpinnan kanssa ohjausliikkeistä aiheutuu välillä kuljettajan vaistoja häiritsevä muljahdus. 

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Alustaltaan BMW i7 kulkee muuten lähes virheettömästi. Perusvire on ripauksen Mercedeksen vastaavia autoja kovempi, mutta toisaalta i7 on johdonmukaisempi tien saumojen ja hidastetöyssyjen kanssa. Myöskään äänieristyksessä ei ole valittamista, ainakaan kitkarenkailla tähän aikaan vuodesta. Sähkö on toki viimeinen silaus mukavuutta tässäkin asiassa.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Tietoviihdejärjestelmän nimi on nyt BMW OS 8. Selkiyttäminen ja kosketukseen selkeämmin nojaaminen sopii järjestelmälle, mutta i7:ssa on edelleen tuttu iDrive-rulla, jota erityisesti kuljettajat arvostavat. Mittaristonäkymää voi muokata kohtuullisen hyvin ja sieltä löytyy myös kamerakuvaa ja ajoavustimia yhdistävä lisätyn todellisuuden AR-näkymä. Hyödytöntä, mutta teknisesti kovin makeaa. Ajotilan mukaan vaihtuvat IconicSounds-sähköautoäänet tuovat hauskan lisän ripeimpiin kiihdytyksiin ja kuulostavat paikoin mahtavan dramaattisilta.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

BMW on ratkaissut toimintojen älyttömän määrän ja rönsyilevät valikkopuut sillä, että ympäri autoja on sijoitettu eri toimintojen pikanäppäimiä. Esimerkiksi istuinten pikanäppäin tuo ruudulle säädettäväksi istuimen asennon, lämmityksen ja hieronnan. Samaa logiikkaa hyödynnetään muun muassa valojen (ulko- ja sisä-) ja ikkunoiden (myös verhot) kanssa.

Tällainen kontekstipohjainen painikkeiden ja ruutujen yhdistely ei ole täydellistä, mutta se on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan välttyäkseen tietoähkyltä. Käyttäjät ovat jälleen olleet suunnittelussa läsnä. Hanskalokeron avaamisen siirtäminen nappiin on toinen keskustelu.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

Matkustamon reunoilta löytyy myös makea kristallikuvioitu valonauha, joka kommunikoi ajotilasta. Ovien valonauha kertoo myös mikäli ovi lopettaa avautumisensa esteen takia ja takamatkustajan ovenkahvasta löytyy myös älypuhelimen kokoinen ruutu viihtymisen säätelyyn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tottumiskysymys

Luksus ajatellaan helposti hulppeaksi ylenpalttisuudeksi, mutta myös vaivattomuus on osa ylellisyyttä. BMW on onneksi ymmärtänyt tämän 7-sarjaa suunnitellessaan ja kymmenillä makeilla yksityiskohdilla täytetty auto on ennen kaikkea vaivaton. Auto on kyllästetty teknologialla, mutta se ei hypi silmille ja vaadi huomiota itseensä koko ajan. Keskiössä ovat autossa kulkevat ihmiset.

BMW i7 xDrive 60 koeajo sähköauto luksus ylellinen

On lopulta kiinni makuasioista, mitä edustussedaniltaan oikein haluaa, mutta BMW i7 asettaa kyseenalaiseen valoon Mercedeksen päätöksen jakaa S-sarja ja EQS erillisiksi malleiksi. Seuraava siirto jää nähtäväksi, mutta ainakin toimistojen valojen on syytä palaa pidempään Stuttgartissa kuin Münchenissä.

Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

BMW i7 xDrive60

Hinta alkaen

147 060 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

198 210 €

Moottori

Sähköauto, neliveto. Etuakseli 190 kW (258 hv), taka-akseli 230 kW (313 hv).

Teho

400 kW (544 hv)

Akku

Akuston energiasisältö käytössä oleva 101,7 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 195 kW.

Toimintamatka

591 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,7 s

Huippunopeus

240 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 19,4 kWh/100 km. (vapaakenttä)

Mitat

pituus 5391 mm, leveys 1950 mm, korkeus 1544 mm, akseliväli 3215 mm
Tavaratila: 500 l
Omamassa: 2715 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat