8.8.2024

Koeajo: MG 3 Hybrid+ – uusi yrittäjä pikkuautoluokkaan

Kuva Petri Munukka
MG 3 Hybrid

MG 3 ei kilpaile hinnalla vaan varusteilla ja teholla.

MG 3 ulottaa kiinalaisten automerkkien valloituksen pienten perheautojen luokkaan. MG 3 on ollut muilla markkinoilla myynnissä jo ennestään, nyt aivan tuore sukupolvi saa kunnian tunnustella suomalaisten ostajien reaktioita kokonaan uuteen kilpailijaan. Pienten autojen luokka on tiukasti kilpailtu, mutta varmasti uudelle merkille on tilaa Fordin lopetettua Fiestan valmistuksen ja Nissan Micran sekä VW Polon maahantuonnin loputtua. Vanhat valtamerkit pitävät pikkuauton valmistusta kannattamattomana, mutta kiinalaiset pystyvät kilpailemaan halvemmalla tuotannollaan.

MG 3 Hybrid
  • Varustelu
  • Suorituskyky
  • Mukavuus
  • Ohjaus
  • Ajoasento
  • Äkäiset avustimet
  • Kulutus
  • Yksiosainen takapenkki

MG 3 ei kuitenkaan ole niin halpa, kuin luulisi. Myynti alkaa vain yhdellä mallilla, joka ei ole ihan perustorikassi. Tehoa on rutkasti ja varustelu on alkuun aina ylenpalttinen Luxury pitäen sisällään jo yleistyneiden elektronisten turvajärjestelmien lisäksi mm. 360 asteen kameranäkymän ja autonomisen ajon avustimen. Niinpä aluksi pikkukiinalaisesta kovalta tuntuva hinta, 25 000 euroa, kuulostaakin jo kohtuullisemmalta. Ilmeisesti myöhemmin on tulossa myös maltillisemmin varusteltu versio, mutta sille ei ole vielä hintaa julkaistu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perheauton aineksia

MG3:n ulkomitat ovat pikkuautoluokan suuremmasta päästä, niinpä tilat ovat kelvolliset jopa perheautoksi. Edessä ratin etäisyyssäädön ja ristiselän tuen puuttuessa ajoasennosta ei saa parasta mahdollista. Takaistuimen tilat riittävät aikuisellekin keskipaikkaa lukuun ottamatta. Tavaratila on riittävä ja kuutiomaisena helppo lastattava. Tilan muunneltavuutta haittaa yhdessä osassa kaatuva selkänoja.

Mittaristo on pieni ja ilman analogisia näyttöjä. Vaihteenvalitsin on kierrettävä rulla. Joitakin perinteisiä nappuloita on säilytetty, muut toiminnot löytyvät keskinäytöstä. Grafiikka on jo ikääntyneen oloinen, mutta valikoiden ja järjestelmien logiikka aukeaa pienen harjoittelun jälkeen. Ratin puolissa on kaksi nappulaa, joiden toiminnot voi itse valita yleisimmin kaipaamikseen.

Kaista-avustin toimii melko kulmikkaasti ja puuttuu ajoon innokkaasti. Ilman sitä ajokokemus on miellyttävämpi. Ohjaus on nykytapaan tunnoton, mutta muutoin oikeastaan sopiva kompromissi vakautta maantiellä ja helppoutta kaupungissa. Jousitus on mukavan sorttinen, mukulakivetyksellä voisi olla vielä pehmeämpikin.

Pikkusportin aineksia

Pikkuautojen markkinajohtaja Toyota Yaris on totuttanut ostajat vaatimaan hybridivoimalinjaa. MG 3 kuulostaa alkuun imitoijalta 1,5-litraisella bensiinimoottorillaan, mutta toteutus onkin melko erilainen. Ainoana hybridinä MG 3:n sähkömoottori (100kW) on bensiinimoottoria (75 kW) tehokkaampi. Sähkömoottorilla on vetovastuu bensiinimoottorin toimiessa enemmänkin laturina ja avustajana vain kolmiportaisen automaattivaihteiston välityksellä. Niinpä liikkeellelähdöt ovat sähköautomaisen sähäköitä ja äänettömiä bensiinimoottorin äänen kantautuessa sisään vasta täyskaasukiihdytyksen jatkuessa. Tasanopeudella moottorin ääni ei erotu rengashuminan alta. Ripeistä lähdöistä huolimatta kiihtyvyys maantienopeudella on tavanomaisempaa, kiihtyvyyslukema 0-100 kahdeksan sekuntia on maltillinen lähes 200-hevosvoimaiselle autolle. Vaikka vaihteita on vain kolme, vaihtokohdat eivät juuri erotu sähkömoottorin pitäessä vedon tasaisena.

MG 3 Hybrid

Toinen erikoisuus on hybridiksi suuri akku 1,8 kWh, silti sillä ei pääse kikkailemallakaan paria kilometriä enempää. Virtaa on oltava tarjolla aina riittävästi sähkömoottorille kiihdytyksiä varten. Hybridijärjestelmä toimii huomaamattomasti taustalla eikä vaadi huomiota. Eikä sen seuraaminen kannatakaan, ihmetystä aiheuttaa yhtälailla sähköllä ylämäissä ja maantienopeuksissa punnertaminen kuin bensiinimoottorin käyminen hidastusten aikana ja liikennevaloissa seisoessa. Siksipä ei tankilla enää hämmästytä, kun koeajon keskikulutus karkaa lukemaan 5,3 l/100km. Samaan pystyvät hybridittömät kilpailijatkin, ja hybridit pärjäävät helposti litran vähemmällä.

MG 3 Hybrid+ Luxury

HYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3

3-v. automaattivaihteisto

143 kW (193 hv), 425 Nm

WLTP-kulutus 4,4 l/100km

CO2-päästöt 100 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat

Pituus                     4 113 mm

Leveys                    1 797 mm

Korkeus                 1 502 mm

Akseliväli              2 570 mm

Tavaratila              293 – 983 l

Omamassa          1 308 kg

perävaunu            500 / 500 kg

 

Euro NCAP           ei testattu

Takuu                    7 v / 150 000 km

Hinta alkaen        25 310 €

koeajoauto            25 310 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat