22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG toi täyssähköautojen lisäksi myyntiin myös hybridi-malliston Suomessa. ZS Hybrid+ -malli edustaa MG-merkkiä vakuuttavimmillaan. MG on muiden kiinalaismerkkien tapaan ottanut täyssähköautojen lisäksi hybridi-autoja Suomen ja Euroopan mallistoon. Kiinalaiset valmistajat haluavat Euroopassa vankempaa jalansijaa – hybridiautoja myydään kuitenkin noin puolet kaikista uusista autoista tällä hetkellä. Täyssähköautojen osuus on pienempi, vain noin 30 prosenttia.MG-merkin ZS Hybrid+ -malli on B-segmenttiin kuuluva crossover, eli se kuuluu niiden autojen luokkaan, jotka myös menevät hyvin kaupaksi tällä hetkellä. Myös hintansa puolesta automalli osuu kuluttajan kukkarolle, alkaen hinnan ollessa ZS Hybrid+ -mallilla reilu 25 000 euroa. Koeajossa ollut kaikkein korkeimmin varusteltu Luxury-malli oli saanut pintaansa lisävarusteisen erikoisvärin, jolloin sen hinta on aavistuksen yli 30 000 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä väljääTuolla hinnalla saa ainakin hyvät tilat. MG:ssä on väljää joka puolella ja tavaratila vetää runsaat 350 litraa. Korin muotojensa puolesta takapenkillä on myös hyvin pääntilaa.Kun MG:n ohjauspyörän ääreen istahtaa, kuljettajaa tervehtii varsin hyvin viimeistelty, hillitty ohjaamo. Ulkomuodon lisäksi sisätilat miellyttävät eurooppalaistakin silmää. Ja nyt ollaan reilun 25 000 euron autossa.Kuljettajan paikalla asiat eivät ole kuitenkaan ihan parhaalla tolalla. Ajoasentoa ei saa kunnolliseksi, ja tämä johtuu hyvin paljon auton ohjauksen puuttuvasta pituussäädöstä. Ohjauspyörää voi säätää korkeussuunnassa, mutta ei pituusuunnassa ja tämän vuoksi ajoasentoa autossa ei saa kunnolliseksi, ohjauspyörä jää liian kauas. Ohjauspyörän pituussäädön puuttuminen ei ole enää tätä päivää, siitä MG:lle merkittävät miinuspisteet. Liikkeelle lähdetään hybridi-auton tapaan sähkömoottorilla. MG:n keulalla on 1,5-litrainen bensiinimoottori. Teknisiä tietoja tutkiessa huomaa erikoisuuden – autossa ilmoitetaan olevan vain 3-portainen vaihteisto.Siitä on jo aikaa, kun viimeksi automaattivaihteistot olivat 3-portaisia. Mutta nyt ei olekaan kysymys perinteisestä 3-portaisesta automaattivaihteistosta, jollaisia esimerkiksi 90-luvun lopulla saattoi olla vielä joissain amerikkalaisissa autoissa.MG:n mukaan kolmiportainen vaihteisto on maailman ensimmäinen hybridivaihteisto, bensiinimoottorin lisäksi voimansiirrossa on kaksi sähkömoottoria, joista MG käyttää nimityksiä P1 ja P3. P1-sähkömoottori toimii ISG:nä eli käynnistinmoottorina sekä -generaattorina. P3-sähkömoottori puolestaan mahdollistaa MG:n järjestelmässä ajon pelkällä sähköllä. Sen parina on 1,83-kilowattitunnin kokoinen akku. MG:n vaihteistossa on kaksoisplaneettapyörästö. Kun MG:n kokoonpanosta lukitaan komponentteja, saadaan aikaiseksi eri vaihteet, joita MG:n tapauksessa on kolme.P3-sähkömoottori syöttää tehon suoraan vetäville pyörille ja moottori (tarvittaessa yhdessä P1 moottorin kanssa) syöttää vaihteiston kautta tehon vetäville pyörille.MG:n ykkösvaihteen välitys on 1,586 ja vaihdetta käytettäessä suuri planeettapyörästä on lukittu. Kakkosvaihteen välitys on 1,000 ja kolmosvaihteen välitys on 0,697 ja tällöin pieni planeettapyörästä on lukittu.Joissain muissa hybridiratkaisuissa sähkömoottori pyörittää suoraan vaihteiston kehäpyörää, jolloin planeettapyörästö on niin sanotusti portaaton.Jouheva voimalinjaKiinalaiset ovat sanoneet, että länsimaiset autonvalmistajat ovat polttomoottoritekniikassa niin paljon kiinalaisia edellä, että siinä heidän ei kannata lähteä kilpailemaan. MG:n voimalinjaratkaisusta täytyy kuitenkin sanoa, että se on varsin onnistuneen oloinen. Voimalinja toimii eleettömästi ja tasaisesti, joustavastikin ja se ei pidä suunnatonta elämää edes kiihdytyksissä. Kaiken kaikkiaan se on melko hiljainen ottaen auton hinnan huomioon. Muutenkin auton äänieristys on ihan hyvin hallussa, varsinkin ottaen huomioon sen hintaluokan. MG:n alustassa tuntuu ajossa mukavaa pehmeyttä, mutta kun se joutuu vastaanottamaan terävämpää pintaa, silloin iskunvaimennus muuttuu aavistuksen karkeammaksi. Mutta kokonaisuutena arki-ajossa ZS tuntuu ihan mukavalta. Vaikka kuljettajan ergonomia MG:ssä ei olekaan parasta mahdollista, hillityn tunnelman lisäksi auton hallintalaitteet ovat mukavasti paikoillaan. Kuljettajan eteen avautuva mittaristo muistuttaa ehkä kaikkein eniten siitä, mikä auton alkuperämaa on. Grafiikoiden suunnittelu MG:n mittaristossa on vielä hieman kömpelöä. Varsinainen tietoviihdejärjestelmä on sen sijaan jo parempi ja sen alapuolella on rivistö perinteisiä kytkimiä. Perinteisten kytkinten joukkoon olisi suonut myös sijoitettavan esimerkiksi istuinlämmittimet ja ohjauspyörän lämmittimen, nyt ne joutuu klikkaamaan tietoviihdejärjestelmän lämmityslaitelohkon kautta.Muuten tietoviihdejärjestelmä ZS Hybridissä on mennyt parempaan suuntaan – esimerkiksi siitä, mitä se on MG 4 -sähköautossa. Tuntuma on parantunut ja muutenkin se on selkeämpi ja helpompi käyttää. Apple Car Play ja Android Auto kytketään vielä päälle johdon kautta, mutta voisi olettaa, että langatonkin peilaus olisi jossain vaiheessa tulossa.Kaiken kaikkiaan MG ZS Hybrid+ -mallista voisi sanoa, että auto yllättää positiivisesti ja se on kaikin puolin hyvä, jo varsin vakuuttava suoritus kiinalaisvalmistajalta. Kun päälle luvataan 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu, voisi luulla, että autoa alkaa näkyä katukuvassa hieman enemmänkin. Jouheva voimalinja Tunnelma matkustamossa Tilat Puuttuva ohjauspyörän syvyyssäätö Alhainen peräkärryn vetomassa MG ZS Hybrid+ Luxury HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1498 cm 3 3-v. automaattivaihteisto 145 kW (197 hv), 465 Nm WLTP-kulutus 5,1 l/100km CO 2 -päästöt 115 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 168 km/h Mitat Pituus 4 430 mm Leveys 1 818 mm Korkeus 1 635 mm Akseliväli 2 610 mm Tavaratila 358 l Omamassa 1 420 kg perävaunu 500 / 500 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 7 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 26 995 € koeajoauto 30 713 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa 25.9.2024 Koeajo Koeajo: MG 4 Trophy Extended Range – kiinalaissähköauton kasvaneet toimintamatka ja hinta 8.8.2024 Koeajo Koeajo: MG 3 Hybrid+ – uusi yrittäjä pikkuautoluokkaan 7.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 XPower – Teho ei kompensoi tylsyyttä 3.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG ZS – edukas sähkösämpylä ei herätä naapurikateutta 27.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG Marvel R – Joko puetaan supersankarin viitta ylle? 21.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 5 LR – Sähköfarmarissa pitkän katon alla on tavallinen auto 3.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 Luxury – jos luet vain yhden koeajon tänä vuonna, lue tämä 26.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: MG 4 on Suomen halvin neliovinen sähköauto – alkaen 27 900 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”