14.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi neljännen sukupolven Toyota Yaris on valmis säilyttämään asemansa nelimetristen kaupunkiautojen suosikkina, Suomessa ja Euroopassa. Hyvää: moottori, ajettavuus, keulan ilme, kulutus. Huonoa: istuinten säädöt, takatilat, tavaratila, litrainen bensiinimoottori Neljännen sukupolven Toyota Yaris on odoteltu uutuus, sillä sen edeltäjä esiteltiin jo vuonna 2011. Uuden Yarisin valtit ovat pihi hybridi, uusi puolitoistalitrainen bensiinimoottori, kohentunut ajettavuus ja kattava turvavarustelu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPätevä moottoriUusi Hollannissa koeajettu Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i Style manuaalivaihteisena osoittaa, että polttomoottorien taru on kaikkea muuta kuin päättymässä. Uusi aiempaa 1,33-litraista edeltäjäänsä tehokkaampi, mutta myös taloudellisempi voimanlähde on miellyttävä tuttavuus: rivakkuutta löytyy riittämiin myös ohitustarpeisiin.Uusi voimanlähde suo käyttöön huipputehoa 110 hevosvoimaa (82 kW) ja maksimivääntöä 136 Nm. Luvattu keskikulutus on 5,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 112 grammaa kilometrillä.Kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Välitykset ovat luontevat niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossakin.Neljä voimalinjaaToyota Yarisin voimalinjaksi on tarjolla myös litrainen bensiinimoottori (69 hv). Se osoittautuu koeajossa Hollannissa toki perushyväksi kolmisylinteriseksi, mutta tämän kokoiseen autoon auttamatta alitehoiseksi. Tällä voimanlähteellä tahtoo jäädä liikennevirrassa jalkoihin.Pihein vaihtoehto on hybridi, jonka luvattu keskikulutus on vain 3,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 75 grammaa kilometrillä.Dieselikin löytyy ja se on 1,4-litrainen (66 hv).Ajettavuus kunnossaSähköistä ohjaustehostinta on räätälöity aiemmasta, ja hyvä niin, sillä ohjaus on sopivan tunnokas ja auto pysyy vaivatta valitulla ajolinjalla. Ajettavuuden tarkempi arviointi jää silti kotimaan koeajon varaan.Pidemmistä taipaleista voi tulla isommalla porukalla tukalaa: takana ei ole liikaa tilaa matkustaa, eikä poteromainen tavaratilakaan ole kovin väljä, sillä litroja on vain 286.Toisaalta ajomukavuutta tuo onnistunut äänieristys. Renkaiden rallatus kuuluu toki matkustamoon, muttei korvia riipivästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeppoiset säätövivutAjoasennon saa soviteltua hyvin, sillä ratti säätyy ylös ja alas sekä myös syvyyssuunnassa.Istuinkorkeus ja selkänojan kaltevuus säätyvät heppoisin muovivivuin ja turhan harvavälisesti. Istuinten sivuttaistuki on jämäkkä.Varman päälleYarisin keulailme on jämäkkä: uusi puskuri kehystää leveää etusäleikköä. Myös takana on uutta muotoilua.Uudessa mittaristossa on 4,2 tuuman TFT-näyttö. Muut muutokset ovat yksityiskohdissa: uudet tuuletusventtiilit sekä uudenlaiset multimediajärjestelmän ohjauspainikkeet.Matkustamon ilme on varsin muovinen.Vähäiset muutokset kielivät siitä, että valmistaja uskoo vannoutuneiden yaristien olevan tyytyväisiä nykylinjaan. Toyotan tavan toimia voi tiivistää sanapariin varman päälle.Tukku turvallisuuttaYarisissa on vakiona tukku aktiivisia turvavarusteita, joihin kuuluu muun muassa törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -järjestelmä automaattisella hätäjarrutuksella ja kaistavahti, joka varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, jottei auto tahattomasti ajaudu väärälle kaistalle.Active-varustelusta lähtien täydennyksenä tulee myös liikennemerkkien tunnistus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohta täälläToyota Yaris on valmistajalleen tärkeä syömähammas: hyvin myyvä automalli. Suomessa joka viides tämän autoluokan myyty auto on Yaris. Valtti on sekin, että Yaris on autoluokkansa ainoa hybridi Suomessa.Yarisin kovimpia kilpailijoita ovat Kia Rio, Ford Fiesta ja Škoda Fabia.Uusi Yaris tulee Suomessa tarjolle toukokuun alussa. Tarjolla on Life, Active, Style ja Premium -varustelutasot sekä alkuvaiheen Launch Edition.Edullisin bensiinimoottorinen Toyota Yaris maksaa 15 358 euroa. Hybridin hinnat alkavat 19 908 eurosta.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.toyota.fi/yaris/ Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i 6M/T Style Hinta alkaen 19 993 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. automaatti/manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 82 kW (110 hv), 6000 r/min Vääntö 136 Nm (4400 r/min) Vääntö 136 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous