14.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi neljännen sukupolven Toyota Yaris on valmis säilyttämään asemansa nelimetristen kaupunkiautojen suosikkina, Suomessa ja Euroopassa. Hyvää: moottori, ajettavuus, keulan ilme, kulutus. Huonoa: istuinten säädöt, takatilat, tavaratila, litrainen bensiinimoottori Neljännen sukupolven Toyota Yaris on odoteltu uutuus, sillä sen edeltäjä esiteltiin jo vuonna 2011. Uuden Yarisin valtit ovat pihi hybridi, uusi puolitoistalitrainen bensiinimoottori, kohentunut ajettavuus ja kattava turvavarustelu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPätevä moottoriUusi Hollannissa koeajettu Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i Style manuaalivaihteisena osoittaa, että polttomoottorien taru on kaikkea muuta kuin päättymässä. Uusi aiempaa 1,33-litraista edeltäjäänsä tehokkaampi, mutta myös taloudellisempi voimanlähde on miellyttävä tuttavuus: rivakkuutta löytyy riittämiin myös ohitustarpeisiin.Uusi voimanlähde suo käyttöön huipputehoa 110 hevosvoimaa (82 kW) ja maksimivääntöä 136 Nm. Luvattu keskikulutus on 5,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 112 grammaa kilometrillä.Kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Välitykset ovat luontevat niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossakin.Neljä voimalinjaaToyota Yarisin voimalinjaksi on tarjolla myös litrainen bensiinimoottori (69 hv). Se osoittautuu koeajossa Hollannissa toki perushyväksi kolmisylinteriseksi, mutta tämän kokoiseen autoon auttamatta alitehoiseksi. Tällä voimanlähteellä tahtoo jäädä liikennevirrassa jalkoihin.Pihein vaihtoehto on hybridi, jonka luvattu keskikulutus on vain 3,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 75 grammaa kilometrillä.Dieselikin löytyy ja se on 1,4-litrainen (66 hv).Ajettavuus kunnossaSähköistä ohjaustehostinta on räätälöity aiemmasta, ja hyvä niin, sillä ohjaus on sopivan tunnokas ja auto pysyy vaivatta valitulla ajolinjalla. Ajettavuuden tarkempi arviointi jää silti kotimaan koeajon varaan.Pidemmistä taipaleista voi tulla isommalla porukalla tukalaa: takana ei ole liikaa tilaa matkustaa, eikä poteromainen tavaratilakaan ole kovin väljä, sillä litroja on vain 286.Toisaalta ajomukavuutta tuo onnistunut äänieristys. Renkaiden rallatus kuuluu toki matkustamoon, muttei korvia riipivästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeppoiset säätövivutAjoasennon saa soviteltua hyvin, sillä ratti säätyy ylös ja alas sekä myös syvyyssuunnassa.Istuinkorkeus ja selkänojan kaltevuus säätyvät heppoisin muovivivuin ja turhan harvavälisesti. Istuinten sivuttaistuki on jämäkkä.Varman päälleYarisin keulailme on jämäkkä: uusi puskuri kehystää leveää etusäleikköä. Myös takana on uutta muotoilua.Uudessa mittaristossa on 4,2 tuuman TFT-näyttö. Muut muutokset ovat yksityiskohdissa: uudet tuuletusventtiilit sekä uudenlaiset multimediajärjestelmän ohjauspainikkeet.Matkustamon ilme on varsin muovinen.Vähäiset muutokset kielivät siitä, että valmistaja uskoo vannoutuneiden yaristien olevan tyytyväisiä nykylinjaan. Toyotan tavan toimia voi tiivistää sanapariin varman päälle.Tukku turvallisuuttaYarisissa on vakiona tukku aktiivisia turvavarusteita, joihin kuuluu muun muassa törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -järjestelmä automaattisella hätäjarrutuksella ja kaistavahti, joka varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, jottei auto tahattomasti ajaudu väärälle kaistalle.Active-varustelusta lähtien täydennyksenä tulee myös liikennemerkkien tunnistus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohta täälläToyota Yaris on valmistajalleen tärkeä syömähammas: hyvin myyvä automalli. Suomessa joka viides tämän autoluokan myyty auto on Yaris. Valtti on sekin, että Yaris on autoluokkansa ainoa hybridi Suomessa.Yarisin kovimpia kilpailijoita ovat Kia Rio, Ford Fiesta ja Škoda Fabia.Uusi Yaris tulee Suomessa tarjolle toukokuun alussa. Tarjolla on Life, Active, Style ja Premium -varustelutasot sekä alkuvaiheen Launch Edition.Edullisin bensiinimoottorinen Toyota Yaris maksaa 15 358 euroa. Hybridin hinnat alkavat 19 908 eurosta.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.toyota.fi/yaris/ Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i 6M/T Style Hinta alkaen 19 993 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. automaatti/manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 82 kW (110 hv), 6000 r/min Vääntö 136 Nm (4400 r/min) Vääntö 136 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?