12.6.2025

Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus

Kuva Tuomas Rajala

Nismo-lisänimi ei tarjoa Nissan Ariyaan rajua suorituskykyä, vaan lähinnä ulkoista piristystä

Nissan Motorsportin Nismo-tuotemerkki on haluttu tuoda vihdoin myös sähköautoon. Uhrina on Ariya, jonka kohdalla Nismo tarkoittaa lähinnä kulutuksen lisääntymistä ja ikonisia logoja auton takakontissa ja sisustassa.

Nismo on legendaarinen tuotemerkki, joka on tahtonut sanoa suorituskykyä. Tosin ei emomerkin tuotemallistossa, jolla R-kirjaimella on ollut Nismoa suurempi painoarvo. Nismo-lisänimen on saanut aiemminkin varsin pienillä muutoksilla suorituskykyyn, mutta tällä kertaa lisänimi irtoaa pienemmällä kuin koskaan aiemmin.

Ariyan suorituskykyisin versio kantaa nimeä Nismo, mutta kovin merkittävästi suorituskykyisempi se ei malliston toiseksi tehokkaimpaan e-4orce-versioon verrattuna ole. Nismo tarjoaa kokonaiset 5 hevosvoimaa lisävoimaa. Kahden sähkömoottorin yhteisteho on siis 429 hevosvoimaa ja se välitetään tiehen nelivedolla.

Reilut 400 hepoa ja 600 Nm vääntöä tarjoavat mukavan kiihtyvyyden, mutta superlatiiveja ei tarvitse käyttää, sillä vastaaviin lukuihin yltää moni sähköisen voimalinja omaava perusperheauto. Toisaalta sellainen on myös Ariya Nismo. Makuulta sataseen kiihdytellään tasan viidessä sekunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onhan edes kulutus kovempi?

Suurempia lukuja on sentään tarjolla jossain. Nismo-malli nimittäin kuluttaa selkeästi enemmän kuin pykälää alempi versio. Ariya Nismo nielaisee sadalla kilometrillä 24,5 kWh energiaa, eli lähes 5 kWh enemmän kuin vastaavan tehoinen perusversio. Ilmeisesti tämä on sitä motorsportia.

Ties mistä johtuvat kovemmat kulutuslukemat vaikuttavat negatiivisesti myös toimintamatkaan, joka on Nismon kohdalla 417 kilometriä. Saman tehoisesta nelivetomallista napsaistaan siis pois sata kilometriä.

Hyvää ja huonoa

  • Tyylikäs ulkomuoto
  • Kohtuuhintainen perhesportti
  • Vaisu Nismo-tunnelma
  • Kova kulutus

Nissanin latausnopeus on hyvää perustasoa, vaikka maksimilatausnopeus ei olekaan markkinoiden nopeimpia. Maksimissaan Ariya Nismo nappaa latausta 130 kW nopeudella, mutta latauskäyrä on hyvä. 20–80 prosentin latausaika on 35 minuuttia.

Kun Nismo-nimen ryöstöviljelystä pääsee yli, ja tajuaa, että kyseessä ei ole juurikaan vastaavaa nelivetomallia kummoisempi tapaus. Sähköisen voimanlähteen lisäksi Nismo näkyy onneksi alustassa.

Jouset ja iskarit ovat perusmallia urheilullisemmat ja kallistuksenvakain jäykempi. Tuloksena on parempi ajettavuus mutkissa. Mitenkään äärisporttinen ei Ariyan alusta ole edes Nismotettuna. Auto on edelleen mukavuuspainotteinen, eikä sitä ajaessa tule ensimmäisenä mieleen, että kärryllä pitäisi päästä radalle.

Ariya Nismosta olisi mielellään ottanut kilpailijan vaikkapa Hyundai Ioniq 5N:lle, Kia EV6 GT:lle ja piakkoin tulevalle Renault 5 Turbo 3E:lle. Tällaisenaan se on lähinnä kohtuullisen ripeästi kiihtyvä sähköinen perheauto. Se on hieman sääli.

Motorsportia löytyy sentään ulkomuodosta

Sinänsä Nismo-versio on onnistunut paketti, sillä Stealth Grey -väri pukee auton muotokieltä hyvin ja pienet muotoilulliset kikat tekevät kokonaisuudesta urheilullisen oloisen. Myös sisusta on kunnossa, sillä mustapunainen teema on tyylikäs ja toimiva.

20” vanteet varmasti jakavat mielipiteitä, sillä kromin ja kiiltävän mustan yhdistelmä ei ole ainakaan oma suosikkini. Isot vanteet toki tekevät ulkonäölle hyvää, mutta vanteista tulee hieman liikaa korealainen tyylisuunta mieleen. Nismon kohdalla olisi suonut hieman motorsport-henkisemmän vaihtoehdon.

Ohjaamossa on kaikki on pitkälti vastaavaa kuin muissakin Ariya-malleissa, toki Nismo-somistein. Tietoviihde ei ole sieltä kaikkein intuitiivisimmasta päästä ja graafisesti kyseessä ei ole maailma tyylikkäin kokonaisuus. Sama pätee käytettävyyteen. Valikot ovat sekavat ja oikeaa toimintoa on vaikea löytää.

Nismotus on maltillinen, ja niin on onneksi hinnoittelukin. Halvimmillaan nelivetoinen Ariya irtoaa 53 460 eurolla, ja lisälaskua Nismo-mallille on lätkäisty reilut 5000 euroa. Se onkin sopiva hinta brändäyksestä, sillä sen tuomat lisäominaisuudet jäävät hieman piippuun. Nissan Ariya Nismo maksaa 58 960 euroa.

Jäämme siis vielä odottelemaan oikeasti suorituskykyistä tehopakkausta. Nissan Ariya R Nismo voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen tapaus. Tai sitten moinen kannattaisi tehdä piakkoin saapuvasta sähköisestä Micrasta.  

Nissan Ariya Nismo

SÄHKÖAUTO, neliveto
320 kW (429 hv), 600 Nm
Akku netto 87 kWh
Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)
CCS: 130 kW

WLTP-kulutus 24,5 kWh / 100 km
Toimintamatka 417 km
Suorituskyky 0–100 km/h 5 s
Huippunopeus 200 km/h

Mitat
Pituus 4 655 mm
Leveys 1 850 mm
Korkeus 1 660 mm
Akseliväli 2 775 mm
Tavaratila 415 l
Omamassa 2 293 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2022)
Takuu 3 v / 100 000 km
Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 58 960€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat