12.6.2025 Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nismo-lisänimi ei tarjoa Nissan Ariyaan rajua suorituskykyä, vaan lähinnä ulkoista piristystä Nissan Motorsportin Nismo-tuotemerkki on haluttu tuoda vihdoin myös sähköautoon. Uhrina on Ariya, jonka kohdalla Nismo tarkoittaa lähinnä kulutuksen lisääntymistä ja ikonisia logoja auton takakontissa ja sisustassa.Nismo on legendaarinen tuotemerkki, joka on tahtonut sanoa suorituskykyä. Tosin ei emomerkin tuotemallistossa, jolla R-kirjaimella on ollut Nismoa suurempi painoarvo. Nismo-lisänimen on saanut aiemminkin varsin pienillä muutoksilla suorituskykyyn, mutta tällä kertaa lisänimi irtoaa pienemmällä kuin koskaan aiemmin.Ariyan suorituskykyisin versio kantaa nimeä Nismo, mutta kovin merkittävästi suorituskykyisempi se ei malliston toiseksi tehokkaimpaan e-4orce-versioon verrattuna ole. Nismo tarjoaa kokonaiset 5 hevosvoimaa lisävoimaa. Kahden sähkömoottorin yhteisteho on siis 429 hevosvoimaa ja se välitetään tiehen nelivedolla.Reilut 400 hepoa ja 600 Nm vääntöä tarjoavat mukavan kiihtyvyyden, mutta superlatiiveja ei tarvitse käyttää, sillä vastaaviin lukuihin yltää moni sähköisen voimalinja omaava perusperheauto. Toisaalta sellainen on myös Ariya Nismo. Makuulta sataseen kiihdytellään tasan viidessä sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnhan edes kulutus kovempi?Suurempia lukuja on sentään tarjolla jossain. Nismo-malli nimittäin kuluttaa selkeästi enemmän kuin pykälää alempi versio. Ariya Nismo nielaisee sadalla kilometrillä 24,5 kWh energiaa, eli lähes 5 kWh enemmän kuin vastaavan tehoinen perusversio. Ilmeisesti tämä on sitä motorsportia.Ties mistä johtuvat kovemmat kulutuslukemat vaikuttavat negatiivisesti myös toimintamatkaan, joka on Nismon kohdalla 417 kilometriä. Saman tehoisesta nelivetomallista napsaistaan siis pois sata kilometriä. Hyvää ja huonoa Tyylikäs ulkomuoto Kohtuuhintainen perhesportti Vaisu Nismo-tunnelma Kova kulutus Nissanin latausnopeus on hyvää perustasoa, vaikka maksimilatausnopeus ei olekaan markkinoiden nopeimpia. Maksimissaan Ariya Nismo nappaa latausta 130 kW nopeudella, mutta latauskäyrä on hyvä. 20–80 prosentin latausaika on 35 minuuttia.Kun Nismo-nimen ryöstöviljelystä pääsee yli, ja tajuaa, että kyseessä ei ole juurikaan vastaavaa nelivetomallia kummoisempi tapaus. Sähköisen voimanlähteen lisäksi Nismo näkyy onneksi alustassa.Jouset ja iskarit ovat perusmallia urheilullisemmat ja kallistuksenvakain jäykempi. Tuloksena on parempi ajettavuus mutkissa. Mitenkään äärisporttinen ei Ariyan alusta ole edes Nismotettuna. Auto on edelleen mukavuuspainotteinen, eikä sitä ajaessa tule ensimmäisenä mieleen, että kärryllä pitäisi päästä radalle.Ariya Nismosta olisi mielellään ottanut kilpailijan vaikkapa Hyundai Ioniq 5N:lle, Kia EV6 GT:lle ja piakkoin tulevalle Renault 5 Turbo 3E:lle. Tällaisenaan se on lähinnä kohtuullisen ripeästi kiihtyvä sähköinen perheauto. Se on hieman sääli.Motorsportia löytyy sentään ulkomuodostaSinänsä Nismo-versio on onnistunut paketti, sillä Stealth Grey -väri pukee auton muotokieltä hyvin ja pienet muotoilulliset kikat tekevät kokonaisuudesta urheilullisen oloisen. Myös sisusta on kunnossa, sillä mustapunainen teema on tyylikäs ja toimiva.20” vanteet varmasti jakavat mielipiteitä, sillä kromin ja kiiltävän mustan yhdistelmä ei ole ainakaan oma suosikkini. Isot vanteet toki tekevät ulkonäölle hyvää, mutta vanteista tulee hieman liikaa korealainen tyylisuunta mieleen. Nismon kohdalla olisi suonut hieman motorsport-henkisemmän vaihtoehdon.Ohjaamossa on kaikki on pitkälti vastaavaa kuin muissakin Ariya-malleissa, toki Nismo-somistein. Tietoviihde ei ole sieltä kaikkein intuitiivisimmasta päästä ja graafisesti kyseessä ei ole maailma tyylikkäin kokonaisuus. Sama pätee käytettävyyteen. Valikot ovat sekavat ja oikeaa toimintoa on vaikea löytää.Nismotus on maltillinen, ja niin on onneksi hinnoittelukin. Halvimmillaan nelivetoinen Ariya irtoaa 53 460 eurolla, ja lisälaskua Nismo-mallille on lätkäisty reilut 5000 euroa. Se onkin sopiva hinta brändäyksestä, sillä sen tuomat lisäominaisuudet jäävät hieman piippuun. Nissan Ariya Nismo maksaa 58 960 euroa.Jäämme siis vielä odottelemaan oikeasti suorituskykyistä tehopakkausta. Nissan Ariya R Nismo voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen tapaus. Tai sitten moinen kannattaisi tehdä piakkoin saapuvasta sähköisestä Micrasta. Nissan Ariya Nismo SÄHKÖAUTO, neliveto 320 kW (429 hv), 600 Nm Akku netto 87 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 24,5 kWh / 100 km Toimintamatka 417 km Suorituskyky 0–100 km/h 5 s Huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 655 mm Leveys 1 850 mm Korkeus 1 660 mm Akseliväli 2 775 mm Tavaratila 415 l Omamassa 2 293 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 3 v / 100 000 km Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 58 960€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 27.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Lucid Air Pure – edustussukkula kuin Stuttgartin unelmista 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!