3.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra -lataushybridi tuntuu sittenkin Opelilta, ja vieläpä sisarmalliaan edullisemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra PHEV osoittaa, että transformaatio ranskalaisesta saksalaiseksi autoksi on onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, suorituskyky, hinnoittelu. Huonoa: pari pientä kojelaudan viimeistelyä, tavaratila (latausjohtojen kanssa). On kuin kotiin tulisi, ajattelee autotestaaja, kun Peugeot 308 -käyttötestin jälkeen on aika ottaa myös sisarmalli Opel Astra viikon mittaiseen koeajoon.Ruodimme näiden kahden auton välisiä hintaeroja jo viime vuoden puolella, ja etu näyttäisi edelleen olevan saksalaisbrändillä, vaikka molemmat autot ovatkin sitten jutunteon roimasti kallistuneet. Esimerkiksi nyt koeajetun 180-heppaisen lataushybridin saa Astrana 38 691–42 691 eurolla, kun samalla tekniikalla toteutetusta 308:sta saa pulittaa jo 43 828–47 640 euroa. Ero on niin suuri, ettei sitä voi perustella edes pienillä varustepoikkeamilla, joita erimerkkisistä autoista väistämättä löytyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteisellä ratillaMutta palataan edellä mainittuun kotoisuuteen. Lyhyesti sanottuna kaikki se, mikä käyttötesti-Peugeotissa toimii hyvin, tekee tässä Opelissakin niin – ja osittain jopa paremmin.Tuttuus ei tosin avaudu aivan ensivilkaisulla. Korin mittasuhteissa saattaa havaita joitakin yhtäläisyyksiä, mutta pääsääntöisesti Astra näyttää niin paljon Opelilta kuin pitääkin säilyttääkseen valmistajalle ominaisen identiteettinsä.Myös sisustus on designiltaan hyvin saksalainen. Katseelle eniten alttiit osa-alueet eli kojelaudan päälinjat, ohjauspyörä katkaisimineen, mittaristo sekä keskinäyttö ja sen alla olevat nappulat ovat tyystin erilaiset kuin Peugeotissa. Tämän jälkeen 308:sta sellaisenaan lainatut liukumallinen vaihteenvalitsin, ajomoodin kytkin tai ohjauspylvään viikset eivät enää pistä silmään lainkaan niin pahasti.Siinä missä nykyinen Opel Corsa -pikkuveli toteutettiin kiireellä miltei suoraan Peugeot 208:n pohjalta General Motorsin myytyä saksalaisbrändin ranskalaisille, Astraan on selvästi ehditty satsata enemmän aikaa ja rahaa, ja hyvä niin.Aidosti eurooppalainenAjettavuudessa eniten eroavat juuri se ratti, joka on Peugeotin pikku suunnikkaan sijaan tavallisen pyöreä ja ohutkehäinen sekä mittariston tavanomainen sijoitus – sitä ei siis katsota ohjauspyörän ylitse kuten 308:ssa vaan perinteiseen tapaan ratin kehän läpi. Kun hyppää Peugeotista suoraan Opeliin, tällainen järjestely tuntuu sittenkin luontevammalta.Muu meneekin sitten yhdentyneen Euroopan piikkiin. Koska ranskalainen auto on tätä nykyä keskimäärin huomattavasti aiempien vuosikymmenten malleja jämäkämpi ja saksalainen auto puolestaan mukavampi, esimerkiksi jousitukselle tai penkkien pehmustukselle ei enää tarvitse tehdä käytännössä mitään radikaalia. Joskus 1980-luvulla Opel Kadettin ja Peugeot 305:n risteyttäminen ei ehkä olisi ollut aivan näin yksinkertaista…Ja koska kummatkin maat ovat aina vannoneet hyvän ajettavuuden nimiin, tässäkään mielessä lopputulos ei järkytä. Astra menee juuri sinne mihin kuljettaja sen tarkoittaakin: suuntavakavuudessa, mutkatieajossa tai kaupunkipyörittelyssä ei moitteen sijaa löydä. Sama pätee istuinmukavuuteen. Alustan perusvire on ehkä hieman kovempi kuin Peugeotissa, mutta ero ei kaiken kaikkiaan ole suuren suuri.Aivan kuten käyttötestiautossamme, myös Astrassa voimalinja pelaa hienostuneesti. 1,6-litrainen bensaturbo saa sähköstä kivasti lisävoimaa, ja yhdellä akullisella pääsee paikallispäästöttömästi reitistä ja olosuhteista riippuen yleensä 40–60 kilometriä ennen kuin polttomoottori ensimmäisen kerran miltei huomaamatta starttaa.Synergiaan Peugeotin kanssa viittaavat myös samat piippaukset aina erittäin kätevää automaattista ovien lukitusta myöten: suuntavilkun ääni onkin soundeista ainoa, joka Opelilla on sävelletty uusiksi. Myös pysäköintikamera edustaa – valitettavasti – samaa epäselvää linjaa kuin käyttötestiautossamme.Tavaratilaa niukemminTavaratila on tässä hybridimallissa aika vaatimaton – ja kun mukana kuljetettavat latauspiuhat eivät mahdu välipohjan alla olevaan lokeroon, käytännön litramäärä putoaa entisestään. Vaivaan tuo tietysti parannusta Sports Tourer -farkkumalli, joka ei ole vielä ehtinyt Suomeen saakka koeajoja varten.Ohjaamossa säilytystilaa on myös Astrassa runsaasti, mutta tässä kohdin viimeistelyyn tulee pari säröä: vaihteenvalitsimen edessä olevan lokeron kansi on poikkeuksellisen halvan oloista kierrätyskumia, eikä sen yläpuolella olevan lokeron kannen avausmekanismikaan herätä paljon luottamusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVieläkin aidompi OpelinaOivallisesti on siis opelistettu. Vanhempi Astra-kuski ei takuulla huomaa autosta mitään erikoista, eli kyseessä on saumaton seuraaja edelliselle sukupolvelle. Kuten eräs testaajamme autoa kokeillessaan totesi: tämä tuntuu enemmän Opelilta kuin käyttötesti-Peugeot Peugeotilta. Taidatkos sen paremmin sanoa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Opel Astra Innovation Plus 180 A PHEV Hinta alkaen 40 690 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4375 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 352–1 268 l Omamassa: 1603 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa