25.5.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Opel Combo-e Cargo – kompakti, kätevä ja sisäsiisti Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Opel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompakti sähköinen koppipaku on fiksu ratkaisu monelle yrittäjälle, joiden päivittäiset ajomatkat jäävät usein lyhyeksi. Sähkö-Combon hinnat Cargo-versiona alkavat 42 990 eurosta. Ja jos sähkö ei ole vaihtoehto, myös kaksi dieseliä on yhä mallistossa. Niiden hinnat alkavat 29 382 eurosta. Työkalut aina mukana, ehkä kukkakuljetuksia, maalaus- ja rappausvehkeet… on paljon yrittäjiä, jotka eivät tarvitse isompaa tonniluokan pakua, joskaan kovin kauas ei Opel Combo Cargo niistä jää – etenkään XL-versiona. Sähköisenä Combon hinnat ovat ilman tukiaisia merkittävästi kalliimmat kuin dieselinä, joten kulutuslaskelmia joudutaan tekemään. Toki on mietittävä myös jälleenmyyntiarvoa.Jokaisella lienee myös oma kantansa siihen, missä vaiheessa on valmis siirtymään sähköautoiluun. Siitä on hyötynsä ja haittansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivakka liikkeissäänKompakti pakettiauto tuntuu hyvin henkilöautomaiselta, Combo Cargon tekniikka on pitkälti sama kuin Opelin henkilöautoissa. Sähkömoottorin avuin se liikkuu varsin rivakasti muun liikenteen seassa. Koeajolla ruumassa oli kyydissä tosin vain 150 kilon kuorma.Kestomagnetoidussa synkronimoottorissa on tehoa 100 kilowattia (136 hv). Ei paperilla hirveästi, mutta enemmän kuin dieseleissä: 75/96 kW (102/131 hv). Ja voima on tunnetusti erilaista.Kuskin valittavana on kolme ajotilaa, jotka määrittelevät käytössä olevan tehon. Eco-asetuksella maksimiteho on 60 kW, normaaliasennossa tehoa on 80 kW ja Power-tilassa kaikki 100 kW. Suurin vääntömomentti on vastaavasti 180, 210 tai 260 Nm. Etenkin voiman tuntee Power-tilassa heti. Auto kiihtyy rivakasti, ja kiihtyvyyttä piisaa myös ohituksiin.Riittävän kokoinen akkuCombon energiavarastona on 50 kWh litiumioniakku, joka mahdollistaa hyvissä olosuhteissa yli 300 kilometrin ajomatkan ilman latausta. Vaikka akun koko on sama kuin edeltäjässä, toimintamatkaan on tullut merkittävä lisä – kiitos ennen kaikkea lämpöpumpun, joka auttaa pitämään akun toimintalämmön lähempänä optimia kylmällä kelillä.Akun lataus tapahtuu joko seinälaturista vaihtovirralla maksimissaan 11 kW teholla tai pikana maksimissaan 100 kW teholla. Tämä riittänee, sillä monen asiakkaan käytössä akku latautuu täyteen 11 kW -laturilla helposti yön aikana – tai vaihtoehtoisesti jopa työkohteessa, jos siellä on 3-vaiheinen seinälaturi. Tyhjä akku on täynnä viiden tunnin latauksen jälkeen. Pikalataus 80 prosentin akkukapasiteettiin sujuu puolestaan puolessa tunnissa eli lounastauon aikana.Jarrutusenergian talteenottoa hyödynnetään melko tehokkaasti, ja ratista löytyvät vipukytkimet, joilla voi säädellä sitä, kuinka tehokkaasti vauhti hidastuu. Koeajo oli sen verran lyhyt, ettemme päässeet testaamaan kulutusta, mutta edeltäjän kohdalla pystyi etenkin taajamaliikenteessä ajamaan alle virallisten WLTP-arvojen. Ajamiseen pitää vain suhtautua eri tavalla kuin polttomoottorin kanssa.Kaksi pituusversiotaCombon saa vakiona joko 3,3 tai 3,9 kuution kuormatilalla. Ensimainitussa auton kokonaismitta on 4,40 metriä ja jälkimmäisessä XL-versiossa 4,75 metriä. Ero ei tule pelkästään takaylityksestä, myös akseliväleissä on 19 sentin ero. Hintaero näiden kahden koripituuden välillä on 1650 euroa. Se tuskin ratkaisee ostopäätöstä. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että lyhyemmän version kohdalla kantavuus on hieman suurempi eli 706 kiloa, kun pitkässä se on 634 kiloa. Isompi auto myös kuluttaa hieman enemmän virtaa.Auton korkeus riippuu varustelusta, ja osuus välille 180–186 senttiä. Molempien korimallien perään voi kytkeä 750 kiloa painavan kärryn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2- tai 3-paikkainenKuski saa mukaan kyytiin joko 1 tai 2 pelkääjää. Kolmipaikkaisenakin kaikilla on omat istuimet, joskin kahden pelkääjän kohdalla tunnelma on tiiviimpi. Keskipaikan selkänoja voidaan kääntää kumoon, jolloin siitä tulee työtaso.Laitamatkustajan istuinosa voidaan nostaa myös pystyyn, jolloin ohjaamossa voi kuljettaa myös kookkaampia esineitä. Istuin voidaan laskea myös kokonaan alas, jolloin kuormatila pitenee – jos kuormatilan väliseinään on valittu läpivientimahdollisuus. Näin mukana kulkevat esimerkiksi pidemmät tikkaat. Pienemmille tavaroille on niillekin riittävästi tilaa useamman suljettavan lokerikon muodossa.Kojelauta on selkeä ja ergonomia on pääpiirteittäin kohdallaan. Kuskin edessä on 10-tuumainen digitaalinen ja mukautettava mittaristo, ja kojelaudan keskellä on niin ikään 10-tuumainen näyttö. Sen alla on ilmastoinnin käyttökytkimet, lokero älykännykän langattomalle lataukselle, kaksi USB-C-pistoketta, vaihdevipu, ajotilavalitsin, sähköisen käsijarrun kytkin sekä kännistysnappula.Kaikki on paikallaan, ja helposti käsillä. Kosketusnäytön sijaintikin on sellainen, ettei katsetta tarvitse siirtää kauas tiestä.Lämpöpumpun mainitsimme jo, ja etenkin talvella akkua voi säästää lyhyemmillä matkoilla niin, että pitää kabiinin lämmöt matalana. Sillä pärjää yllättävän pitkälle, kun käyttää kehon lämmitykseen pelkästään penkin- ja ratin lämmitystä. Myös lämmitettävä tuulilasi on talvisissa olosuhteissa kiva varuste.Venyvä kuormatilaAuton kokonaispituudesta riippuen kuormatilalla on mittaa joko 1,82 tai 2,17 metriä. Läpiviennillä ohjaamoon tilan pituus kasvaa 3,09–3,44 metriin. Lastaamiseen tuovat joustavuutta liukuovet, joko vain toisella tai auton kummallakin puolella. Liukuoviaukon leveys on 64–68 senttiä.Taakse saa puolestaan joko pariovet tai ylös aukeavan takaluukun. Ikkunoitakin saa sekä taakse että molemmille sivuille. Tavaratilan korkeus on 1,27 metriä ja leveys 1,63 metriä – pyöräkoteloiden välissä 1,23 metriä. Kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa.Fiksut ajovalotCombon saa Matrix-Ledeillä, mitkä ovat Suomen olosuhteissa fiksu valinta. Suomessa on pitkä pimeän aika ja älykkäästi ajotilanteeseen sopeutuvat ajovalot tekevät matkan taittamisesta huomattavasti stressivapaampaa.Toinen – ja etenkin taajamissa paljon ajaville – suositeltava varuste on digitaalinen taustapeili. Myös 360 asteen pysäköintikamera on ahtaissa paikoissa pyöriville varmasti hyödyllinen varuste.Kuten sanottua, jokaisella on varmasti oma mielipiteensä sähköautoon siirtymisestä. Pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä sellainen on parhaimmillaan, ja alhainen melutaso on myös mukava ominaisuus – niin autossa kulkevien kuin myös sen ulkopuolella olevien kohdalla. Ja se, ettei pakoputkea ole, on luonnollisesti myös etu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Opel Combo-e Cargo Hinta alkaen 42 990 euroa Moottori Kestomagnetoitu synkronimoottori, automaattivaihteisto, etuveto Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm WLTP-kulutus 18,6/18,9 kWh/100 km CO2-päästöt 0 g/km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2/11,7 s Huippunopeus 135 km/h Luvattu toimintamatka 330 km Mitat pituus 4401/4751 mm leveys 1848 mm korkeus 1796–1860 mm akseliväli 2785/2975 mm tavaratilan pituus 1817–3440 mm tavaratilan korkeus 1270 mm leveys pyöränkoteloiden välissä 1229 mm tavaratilan tilavuus 3,3–4,4 m3 suurin perävaunun massa 750 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä