17.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 208 Allure Puretech 100 on iloisesti erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkonäön ensivaikutelma kestää Peugeot 208:ssa läpi auton. Hyvää: ajettavuus, pirteän erilainen, mainio moottori. Huonoa: ahdas, ergonomia varauksin. Räväkkä lienee sopiva termi kuvailemaan Peugeot 208:n uutta sukupolvea: keulan suurta maskia reunustavat päiväajovalot 508-mallin kulmahammastyyliin, kyljestä löytää 205-mallia henkivän C-pilarin ja perän viimeistelee tummaoptiikkavalot.Näyttävä linja jatkuu sisätiloissa: Peugeotin nykytyyliin mittaristo löytyy pienen ohjauspyörän yläpuolelta, vahvoin linjoin piirretyn kojelaudan päältä. Materiaalit ja viimeistely on autoluokkaan korkeatasoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohokohtana mittaristoAllure-varustetaso tuo pakettiin syvyysvaikutelmalla toteutetun digitaalimittariston. Vaikutelma on tehty varsinaisen näytön etupuolelle asennetulla läpinäkyvällä kalvolla: siihen piirretty nopeuslukema vaikuttaa leijuvan ilmassa. Peugeotin perustelut paremmasta havaittavuudesta voi unohtaa, kyse on puhtaasta visuaalisesta kikkailusta – ja toimivasta sellaisesta, jos heikko luettavuus kirkkaimmalla säällä unohdetaan. Mittarinäkymän voi valita useasta näkymästä, ja kevyttä muokattavuuttakin on tarjolla. Valita voi myös väriteeman, kuviin valikoitunut vihreä jakoi eniten mielipiteitä.Valitettavasti ajoasento jää puutteelliseksi. Autossa istutaan varsin takana, ja silti polkimet pakottavat jalat vähän koukkuun, mikäli ohjauspyörän haluaa riittävän lähelle. Istuinkaan ei saa täysiä pisteitä ylipehmeydellään, vaikka se tarjoaakin yllättävän hyvän tuen.Koeajoauton varusteluun kuuluu navigaattorin käsittävä 10-tuumainen versio kosketusnäytöstä: Peugeotin järjestelmä ei käytettävyydeltään ole alan huippua, mutta näytön alta löytyvät hipaisulla toimivat pikavalinnat ja perinteinen äänenvoimakkuudensäätö parantavat tilannetta. Hipaisulla toimivat istuinlämmittimen katkaisimet sen sijaan on sijoitettu alueen nurkkiin outohin kulmiin – lisäksi lämmitys on nopea, mutta lämpötila seilaa ja keskittyy ikävän pienelle alueelle takapuolta käristämään.Pientavaran säilytystilaa löytyy hyvin, ja puhelimen saa kannellisen lokeron taakse piiloon.Ajajan paikalta parhaimmillaanTakatilat ovat Peugeotin suurin heikkous: jo keskimittaisen miehen ajoasennolla tahtoo takaistuimelta loppua polvitila kesken – esimerkiksi Seat Ibiza osoitaa, miten avarat tilat moderni pikkuauto voi tarjota. 265 litran tavaratilan löytää kuormauskynnyksen takaa.Peugeot 208:n kurssi kohoaa liikkeellelähdön myötä. 1,2-litraisen kolmisylinterisen huipputeho on sama aiemmin koeajetun Renault Clion litraisen kanssa, mutta tämä on vain pieni osatotuus. Peugeotin moottori nimittäin tarjoaa 205 newtonmetrin huippuväännön vain 1 750 kierroksella minuutissa, kun Clion litrainen tyyty 160 newtonmetriin peräti tuhat kierrosta korkeammalla. Alakierroksilla ero on kuin perinteisen ahtamattoman 1,6- ja 2-litraisen moottorin välillä!Ei ihme, että 208 vetää sitkeästi vähän vaihdevalinnasta välittämättä, mikä tekee etenkin kaupunkiajosta huomattavasti vaivattomampaa – hyvä niin, sillä vaihteensiirtoa vaivaa kulmikkuus. Kulutuksin pyöri suunnilleen samoissa lukemissa Renaultin kanssa.Peugeotin saa lisähinnasta 8-portaisen automaatin kera. Tarjolla on myös ahtamaton 75-hevosvoimainen painos, sekä turbokoneen kireämpi 130-hevosvoimainen versio, sekä tietysti dieselkone että sähköpainos.Ranskalainen saapui koeajoon kitkarenkailla. Vertailutesteissämme erinomaiseksi todetuilla Continentaleilla kyyti oli pintapehmeää ja käytös asiallista, reippaammin kurvaillessa vähän leikkisääkin. Ohjaus on varsin nopea, mitä pieni ohjauspyörä vielä korostaa, mutta selkeästi erottuvan keskialueen ansiosta suuntavakaus on kunnossa. Käytös kesärenkailla jää kuitenkin myöhempiin koeajoihin.Peugeot 208 on rehellisesti omanlaisensa: pirteä ja hauska, eikä se kanna turhia huolia takatilojen kaltaisista seikoista.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Peugeot 208 Allure PureTech 100 Hinta alkaen 20 291 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 509 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 74 kW (101 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 124 g/km Mitat pituus 4055 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”