26.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner Crew Cab – monipuolinen sähköpaku monipuolisella muunneltavuudella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Partnerin sähköversio isommalla matkustamolla on monipuolisuuden huipentuma muunneltavuudeltaan. Hyvää: muunneltavuus, ajettavuus. Huonoa: vasemman liukuoven käyttö ladattaessa, perävaunumassa. Viisipaikkainen tai kaksipaikkainen. Niiden välissä vaihtoehtona kolme paikkaa matkustajalle ja väliseinän läpilastausluukku avattuna pitkille tavaroille. Peugeot e-Partnerin Crew Cab -versio häikäisee hyvällä muunneltavuudellaan. Se on erinomainen työkalu vaikka sellaisiin töihin, missä on henkilöiden kuljetustarvetta, mutta tarvetta myös kuljettaa työkaluja, rakennustarvikkeita tai muuta, tavaratilassa on pari kuutiota tilaa, vaikka koko matkustamo olisikin käytössä henkilöiden kuljetukseen. Tavaratilaa on runsaasti, kun väliseinä on takana ja takaistuimet käytössä. Tavaratilaa on vieläkin enemmän, kun takaistuimet kaadetaan ja väliseinä työnnetään eteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiskoilla liikkuva väliseinä vakiovarusteena Partnerin Crew cap -version vakiovaruste on matkustamon ja tavaratilan välillä siirtyvä liukuseinä, jota voi liikutella sen mukaan kuinka matkustajapaikkoja on käytössä. Väliseinä on juuri se tekijä, joka takaa e-Partnerin monipuolisen käytettävyyden. E-Partnerin katossa on tukevat liukukiskot, joissa välisenä liikkuu ja se lukitaan neljällä jämäkällä kiinnikkeellä tällöin etuistuinten taakse. Tämä mahdollistaa myös tavaratilan hyvän ja turvallisen käytön, liukuva väliseinä ylettyy katosta lattiaan ja oli väliseinä missä asennossa tahansa, tavaratilan voi tarvittaessa lastata kattoon asti. Lisäksi tavaratilan väliseinässä on kätevä läpilastausluukku – tämän avaamalla ja kääntämällä toisen penkkirivin yhden istuimen ja etupenkin selkänojan alas, autoon saa lastattua kyytiin myös pitkää tavaraa, mutta silti viidestä istuinpaikasta on kolme käytössä. Tällöin kyytiin saadaan noin kolme metriä pitkiäkin esineitä. Pieni perävaunumassa jarrulliselle kärrylle Hyötyajoneuvoissa perävaunumassa voi olla myös merkittävä tekijä, hyötyajoneuvon perään kiinnitetään usein myös vetokoukku. Tavallisessa dieselkäyttöisessä Partnerissa jarrullinen perävaunumassa nousee reilusti yli tuhanteen kiloon, mutta sähkökäyttöisessä Partnerissa jarrullinen perävaunumassa jää ainoastaan 750 kiloon, eli se ei ole sen enempää kuin jarrutonkaan perävaunumassa. Tämä voi olla rajoittava tekijä joillekin e-Partneria harkitsevalle. E-Partner on sähkötekniikkansa vuoksi myös hiljainen ja mukava ajettava. Peugeot´n i-cocpit -ohjaamoon tottuu nopeasti ja kuskin paikalla viihtyy. Näkyvyys on hyvä, paitsi taka-oikealle, sillä auton rakenteet peittävät näkyvyyden sinne lähes kokonaan. Oikean puolen peili on ainoa, mistä näkee taakse, mutta valitettavasti kuollut kulma jää siitä huolimatta. Partnerin ohjaamossa riittää säilytystilaa ja lokeroita hyvin. Latautuu nopeasti pikalaturillakin Kun kysymys on sähköautosta, auton latausominaisuuksia tarvitsee myös arvioida. E-Partnerin ajoakku on 50 kilowattitunnin suuruinen, joten kovin suureen toimintasäteeseen sillä ei matka-ajossa pääse, mutta kärsivällisyyden voimin matka-ajoakin on mahdollista tehdä, se vain vaatii vähän tiheämpiä latauspysähdyksiä. Auto ottaa virtaa vastaan enimmillään 100 kilowatin latausteholla. Tämä toteutuu hyvin kesäkelillä myös käytännössä ja e-Partnerin 50 kilowatin suuruinen akku saatiin ladattua pikalaturilla 20 prosentista 80 prosenttiin reilusti alle puolessa tunnissa. Valmistaja ilmoittaa, että nollasta 80 prosenttiin akun pitäisi latautua 30 minuutissa. Partnerissa on liukuovet molemmilla sivuilla. Tämä on tietysti hyvä asia käytettävyyden ja lastattavuuden kannalta, mutta silloin kun auto on latauksessa, vasemman puolimmainen liukuovi on tällöin käytännössä pois käytöstä, sillä latausliitin tulee liukuvan oven eteen ja rajoittaa sen liikettä. Takamatkustajien tilat e-Partnerissa on myös todella väljät ja myös mukavat matkustaa. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Peugeot e-Partner Crew Cap 50 kWh 136 XL Hinta alkaen 46 580 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 600 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö 50 kWh. Lataus Type 2: 11 kW, CCS: 100 kW. Toimintamatka 275 km Huippunopeus 135 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 20,8 (yhd.) Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1796 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 1900–3500 l Omamassa: 1804 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3v / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe