26.7.2023

Koeajo: Peugeot e-Partner Crew Cab – monipuolinen sähköpaku monipuolisella muunneltavuudella

Peugeot Partnerin sähköversio isommalla matkustamolla on monipuolisuuden huipentuma muunneltavuudeltaan. Hyvää: muunneltavuus, ajettavuus. Huonoa: vasemman liukuoven käyttö ladattaessa, perävaunumassa.

Viisipaikkainen tai kaksipaikkainen. Niiden välissä vaihtoehtona kolme paikkaa matkustajalle ja väliseinän läpilastausluukku avattuna pitkille tavaroille.

Peugeot e-Partnerin Crew Cab -versio häikäisee hyvällä muunneltavuudellaan. Se on erinomainen työkalu vaikka sellaisiin töihin, missä on henkilöiden kuljetustarvetta, mutta tarvetta myös kuljettaa työkaluja, rakennustarvikkeita tai muuta, tavaratilassa on pari kuutiota tilaa, vaikka koko matkustamo olisikin käytössä henkilöiden kuljetukseen.

Tavaratilaa on runsaasti, kun väliseinä on takana ja takaistuimet käytössä.
Tavaratilaa on vieläkin enemmän, kun takaistuimet kaadetaan ja väliseinä työnnetään eteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiskoilla liikkuva väliseinä vakiovarusteena

Partnerin Crew cap -version vakiovaruste on matkustamon ja tavaratilan välillä siirtyvä liukuseinä, jota voi liikutella sen mukaan kuinka matkustajapaikkoja on käytössä. Väliseinä on juuri se tekijä, joka takaa e-Partnerin monipuolisen käytettävyyden. E-Partnerin katossa on tukevat liukukiskot, joissa välisenä liikkuu ja se lukitaan neljällä jämäkällä kiinnikkeellä tällöin etuistuinten taakse. Tämä mahdollistaa myös tavaratilan hyvän ja turvallisen käytön, liukuva väliseinä ylettyy katosta lattiaan ja oli väliseinä missä asennossa tahansa, tavaratilan voi tarvittaessa lastata kattoon asti.

Lisäksi tavaratilan väliseinässä on kätevä läpilastausluukku – tämän avaamalla ja kääntämällä toisen penkkirivin yhden istuimen ja etupenkin selkänojan alas, autoon saa lastattua kyytiin myös pitkää tavaraa, mutta silti viidestä istuinpaikasta on kolme käytössä. Tällöin kyytiin saadaan noin kolme metriä pitkiäkin esineitä.

Pieni perävaunumassa jarrulliselle kärrylle

Hyötyajoneuvoissa perävaunumassa voi olla myös merkittävä tekijä, hyötyajoneuvon perään kiinnitetään usein myös vetokoukku. Tavallisessa dieselkäyttöisessä Partnerissa jarrullinen perävaunumassa nousee reilusti yli tuhanteen kiloon, mutta sähkökäyttöisessä Partnerissa jarrullinen perävaunumassa jää ainoastaan 750 kiloon, eli se ei ole sen enempää kuin jarrutonkaan perävaunumassa. Tämä voi olla rajoittava tekijä joillekin e-Partneria harkitsevalle.

E-Partner on sähkötekniikkansa vuoksi myös hiljainen ja mukava ajettava. Peugeot´n i-cocpit -ohjaamoon tottuu nopeasti ja kuskin paikalla viihtyy. Näkyvyys on hyvä, paitsi taka-oikealle, sillä auton rakenteet peittävät näkyvyyden sinne lähes kokonaan. Oikean puolen peili on ainoa, mistä näkee taakse, mutta valitettavasti kuollut kulma jää siitä huolimatta. Partnerin ohjaamossa riittää säilytystilaa ja lokeroita hyvin.

Latautuu nopeasti pikalaturillakin

Kun kysymys on sähköautosta, auton latausominaisuuksia tarvitsee myös arvioida. E-Partnerin ajoakku on 50 kilowattitunnin suuruinen, joten kovin suureen toimintasäteeseen sillä ei matka-ajossa pääse, mutta kärsivällisyyden voimin matka-ajoakin on mahdollista tehdä, se vain vaatii vähän tiheämpiä latauspysähdyksiä.

Auto ottaa virtaa vastaan enimmillään 100 kilowatin latausteholla. Tämä toteutuu hyvin kesäkelillä myös käytännössä ja e-Partnerin 50 kilowatin suuruinen akku saatiin ladattua pikalaturilla 20 prosentista 80 prosenttiin reilusti alle puolessa tunnissa. Valmistaja ilmoittaa, että nollasta 80 prosenttiin akun pitäisi latautua 30 minuutissa.

Partnerissa on liukuovet molemmilla sivuilla. Tämä on tietysti hyvä asia käytettävyyden ja lastattavuuden kannalta, mutta silloin kun auto on latauksessa, vasemman puolimmainen liukuovi on tällöin käytännössä pois käytöstä, sillä latausliitin tulee liukuvan oven eteen ja rajoittaa sen liikettä.

Takamatkustajien tilat e-Partnerissa on myös todella väljät ja myös mukavat matkustaa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Peugeot e-Partner Crew Cap 50 kWh 136 XL

Hinta alkaen

46 580 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 600 €

Moottori

Sähköauto, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv)

Vääntö

260 Nm

Vääntö

260 Nm

Akku

Akuston energiasisältö 50 kWh. Lataus Type 2: 11 kW, CCS: 100 kW.

Toimintamatka

275 km

Huippunopeus

135 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 20,8 (yhd.)

Mitat

pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1796 mm, akseliväli 2975 mm
Tavaratila: 1900–3500 l
Omamassa: 1804 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3v / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat