26.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner Crew Cab – monipuolinen sähköpaku monipuolisella muunneltavuudella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Partnerin sähköversio isommalla matkustamolla on monipuolisuuden huipentuma muunneltavuudeltaan. Hyvää: muunneltavuus, ajettavuus. Huonoa: vasemman liukuoven käyttö ladattaessa, perävaunumassa. Viisipaikkainen tai kaksipaikkainen. Niiden välissä vaihtoehtona kolme paikkaa matkustajalle ja väliseinän läpilastausluukku avattuna pitkille tavaroille.Peugeot e-Partnerin Crew Cab -versio häikäisee hyvällä muunneltavuudellaan. Se on erinomainen työkalu vaikka sellaisiin töihin, missä on henkilöiden kuljetustarvetta, mutta tarvetta myös kuljettaa työkaluja, rakennustarvikkeita tai muuta, tavaratilassa on pari kuutiota tilaa, vaikka koko matkustamo olisikin käytössä henkilöiden kuljetukseen.Tavaratilaa on runsaasti, kun väliseinä on takana ja takaistuimet käytössä.Tavaratilaa on vieläkin enemmän, kun takaistuimet kaadetaan ja väliseinä työnnetään eteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiskoilla liikkuva väliseinä vakiovarusteenaPartnerin Crew cap -version vakiovaruste on matkustamon ja tavaratilan välillä siirtyvä liukuseinä, jota voi liikutella sen mukaan kuinka matkustajapaikkoja on käytössä. Väliseinä on juuri se tekijä, joka takaa e-Partnerin monipuolisen käytettävyyden. E-Partnerin katossa on tukevat liukukiskot, joissa välisenä liikkuu ja se lukitaan neljällä jämäkällä kiinnikkeellä tällöin etuistuinten taakse. Tämä mahdollistaa myös tavaratilan hyvän ja turvallisen käytön, liukuva väliseinä ylettyy katosta lattiaan ja oli väliseinä missä asennossa tahansa, tavaratilan voi tarvittaessa lastata kattoon asti. Lisäksi tavaratilan väliseinässä on kätevä läpilastausluukku – tämän avaamalla ja kääntämällä toisen penkkirivin yhden istuimen ja etupenkin selkänojan alas, autoon saa lastattua kyytiin myös pitkää tavaraa, mutta silti viidestä istuinpaikasta on kolme käytössä. Tällöin kyytiin saadaan noin kolme metriä pitkiäkin esineitä.Pieni perävaunumassa jarrulliselle kärrylleHyötyajoneuvoissa perävaunumassa voi olla myös merkittävä tekijä, hyötyajoneuvon perään kiinnitetään usein myös vetokoukku. Tavallisessa dieselkäyttöisessä Partnerissa jarrullinen perävaunumassa nousee reilusti yli tuhanteen kiloon, mutta sähkökäyttöisessä Partnerissa jarrullinen perävaunumassa jää ainoastaan 750 kiloon, eli se ei ole sen enempää kuin jarrutonkaan perävaunumassa. Tämä voi olla rajoittava tekijä joillekin e-Partneria harkitsevalle. E-Partner on sähkötekniikkansa vuoksi myös hiljainen ja mukava ajettava. Peugeot´n i-cocpit -ohjaamoon tottuu nopeasti ja kuskin paikalla viihtyy. Näkyvyys on hyvä, paitsi taka-oikealle, sillä auton rakenteet peittävät näkyvyyden sinne lähes kokonaan. Oikean puolen peili on ainoa, mistä näkee taakse, mutta valitettavasti kuollut kulma jää siitä huolimatta. Partnerin ohjaamossa riittää säilytystilaa ja lokeroita hyvin. Latautuu nopeasti pikalaturillakinKun kysymys on sähköautosta, auton latausominaisuuksia tarvitsee myös arvioida. E-Partnerin ajoakku on 50 kilowattitunnin suuruinen, joten kovin suureen toimintasäteeseen sillä ei matka-ajossa pääse, mutta kärsivällisyyden voimin matka-ajoakin on mahdollista tehdä, se vain vaatii vähän tiheämpiä latauspysähdyksiä.Auto ottaa virtaa vastaan enimmillään 100 kilowatin latausteholla. Tämä toteutuu hyvin kesäkelillä myös käytännössä ja e-Partnerin 50 kilowatin suuruinen akku saatiin ladattua pikalaturilla 20 prosentista 80 prosenttiin reilusti alle puolessa tunnissa. Valmistaja ilmoittaa, että nollasta 80 prosenttiin akun pitäisi latautua 30 minuutissa. Partnerissa on liukuovet molemmilla sivuilla. Tämä on tietysti hyvä asia käytettävyyden ja lastattavuuden kannalta, mutta silloin kun auto on latauksessa, vasemman puolimmainen liukuovi on tällöin käytännössä pois käytöstä, sillä latausliitin tulee liukuvan oven eteen ja rajoittaa sen liikettä.Takamatkustajien tilat e-Partnerissa on myös todella väljät ja myös mukavat matkustaa.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Peugeot e-Partner Crew Cap 50 kWh 136 XL Hinta alkaen 46 580 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 600 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö 50 kWh. Lataus Type 2: 11 kW, CCS: 100 kW. Toimintamatka 275 km Huippunopeus 135 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 20,8 (yhd.) Mitat pituus 4753 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1796 mm, akseliväli 2975 mm Tavaratila: 1900–3500 l Omamassa: 1804 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3v / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta