21.7.2025

Koeajo: Porsche Macan – onko malliston takavetosähköjunnussa merkin taikaa?

Kuva Aake Kinnunen
Porsche Macan PPE sähköauto

Täyssähköinen Porsche Macan on seuraava merkittävä vaihe stuttgartilaismerkin sähköistymisessä, mutta pystyykö perusmallin takaveto toistamaan Taycanin tempun?

Porsche Macan on aina ollut läheisissä väleissä Audin kanssa, eikä toisen polven sähkö-Macan tee tässä eroa. Premium Platform Electric -perusrakenne on yhteinen Audin Q6:n ja A6:n e-tronien kanssa. Porschelle Macan on tärkein malli myyntimäärällisesti. 

Mallistoa on laajennettu hiljalleen ja nyt vuorossa on ihan pelkkä Macan, eli ainoastaan takamoottorilla varustettu malli. Samalla kyseessä on Porsche Macan -malliston toimintamatkakunkku, sillä WLTP-toimintamatka on 641 km. 

Porsche Macan PPE sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sukunäköä sähköstä huolimatta

Reilut 4,7 metriä pitkä Macan on heti tunnistettavissa Porscheksi pyöreiden muotojen ja nelipalaisten valojen ansiosta. Toiset etuvalot on sijoitettu keulan “ilmanottoaukkoihin”. Takana tyyli on vieläkin tutumpi, sillä viivamainen yhtenäinen takavalo on kuulunut ohjelmaan jo vuosikaudet.

Perinteiset ovenkahvat ansaitsevat nykyisin maininnan jo ihan kannatussyistä, eli Macanin kohdalla ei ole lähdetty ujojen kahvojen maailmaan, toisin kuin esimerkiksi Taycanissa.

Perinteiset ovenkahvat ansaitsevat nykyisin maininnan jo ihan kannatussyistä, eli Macanin kohdalla ei ole lähdetty ujojen kahvojen maailmaan, toisin kuin esimerkiksi Taycanissa.

Sisätiloiltaan Macan on kokoluokassaan keskitasoa. Etuistuimilla ei ole suurempaa valittamista, vaikka ohjauspyörän säädöt eivät ole erityisen laajat. Takaistuimilla lasikaton loppuminen ja laskusuuntainen kattolinja nipistää jo pääntilasta. Myös reisituki voi jäädä vajavaiseksi, sillä monien sähköcrossovereiden tapaan Macanin lattia on korkealla pohjaan sijoitetun akun takia. 

Tavaratilaa on 540 litraa ja se on laajennettavissa 1 340 litraan takaistuinten kaatamisella. Keulatilaa on lisäksi 84 litraa, joten auton tarvikkeet ja latauskaapelit mahtuvat sinne erittäin hyvin. 

Lataamisen puolet

PPE-sähköperusrakenne perustuu 100 kilowattitunnin akkuun, josta käytettävissä on 95 kWh. 

800 voltin tekniikan ansiosta suurin latausteho on CCS:llä 270 kilowattia ja Type 2 AC-latauksen teho on 11 kW. PPE:n ratkaisu vanhempiin 400 voltin asemiin on jakaa akku kahdeksi puoliskoksi, jolloin latausteho on enimmillään 135 kW. Ratkaisu on hyvä ja riittää mainiosti 400 voltin asemien tarpeeseen. 

Perinteiset ovenkahvat ansaitsevat nykyisin maininnan jo ihan kannatussyistä, eli Macanin kohdalla ei ole lähdetty ujojen kahvojen maailmaan, toisin kuin esimerkiksi Taycanissa.

800 voltin laturilla Macanin latausteho ylittää 200 kW helposti navigoinnilla tapahtuvan esivalmistelun avulla, vaikka akun varaus oli yli 40% aloitushetkellä. 400 voltin laturilla yli 120 kW lataustehoa ylläpidetään pitkään. 

Yhdistetty WLTP-kulutus on 17 kWh/100 km ja käytännössä Macan pääsee WLTP-toimintamatkaansa, kunhan välttelee moottoritien kesänopeuksia. Lämpöpumppu on vakiovaruste. 

Laturille ajaessa kannattaa huomioida, että Taycanin tapaan Macanissa on latausportit molemmin puolin autoa, mutta CCS-pikalatausliitäntä löytyy vain kuljettajan puolelta.

Hyvät ja huonot puolet

  • Sähköominaisuudet
  • Käytettävyys
  • Ajettavuus merkin tasoon nähden

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuljettajakeskeisesti

Macan on kuljettajan paikalta tyypillistä nyky-porschea. Mittaristonäytön koko on 12,6 tuumaa ja sen asetelmassa on haettu etäistä inspiraatiota 911:stä ja uudesta käyttöjärjestelmästä huolimatta grafiikkaa on lainattu Taycanista. Ilahduttavaa, että akun lämpötila on helposti esillä, joten auton latauskyvystä ja esivalmistelun tarpeesta pystyy tekemään oman arvion.

Kojelaudan keskellä on 10,9-tuumainen kosketusnäyttö ja apukuljettajan paikalle on saatavissa nykytrendin mukainen 10,9-tuumainen kolmosnäyttö. Android-pohjainen tietoviihdejärjestelmä näyttää tutulta, mutta minimalistinen tyyli on selkeä ja tuttu merkin muista autoista. Android-pohjan ansiosta sovellustuki on lupaava. Ilmastoinnin ohjaaminen tapahtuu Porschen tapaan keskitunnelista erillisillä hipaisupainikkeilla. Vaihdevalitsin on Taycanin tyyliin mittariston oikealla puolella ja virtapainike, jota Macanissa tosin ei juuri tarvita, on porschemaisesti mittariston vasemmalla puolella.

Porsche Macan PPE

Liikkeessä Porsche Macan on peruspätevä. Alusta on säädöltään kevyen napakka, mutta töyssyjen kasvaessa liikkeistä löytyy hiukan lisää nöyryyttä. Ohjaus on tunnoton, mutta se on painotettu hyvin ja ohjauksen välitys on miellyttävän nopea tarkkaa ajamista ajatellen. Äänieristys on hyvää keskitasoa sähköcrossovereiden genressä, joskin suomalaisella tiestöllä on vaikea päästä parempaan suoritukseen karkean asvaltin takia.

Taka-akselilla oleva 265 kW (360 hv) sähkömoottori on kalibroitu ohjauksen tapaan, eli autolla on helppo ajaa sopivaa nopeutta. Vain vaihteenvalitsimen verkkainen reagointi pysäköintitilanteessa voi kostautua ryöminnän parina. Suorituskyky on numeroiden valossa enemmän kuin riittävää, mutta vaivattomuuden ansiosta potkua voisi olla enemmänkin. 

Porsche Macan PPE

Ovet auki mallistoon

Perusmallin Porsche Macan on mielenkiintoinen, sillä merkin sisäänheittotuotteeksi se ei ole järin edullinen, mutta toisaalta se istuu Porschen valikoimaan juuri aloitusportaana. Sähkö-Macanin suurin haaste on, että auton porschemaisuus ei tule niin hyvin esiin kuin esimerkiksi sisarmalli Taycanissa, saati merkin polttomottorimalleissa. Toisaalta, Macan ei tingi PPE-rakenteen erinomaisista sähköominaisuuksista edes perusmallin kohdalla, mistä iso peukku.

Porsche Macan PPE

Porsche Macan on vaivaton kumppani arkiajossa vahvan sähköperustansa ansiosta, joten saksalainen orimerkki saattaa nyt olla houkutteleva vaihtoehto Audiin nähden, riippuen lopulta omista hinta- ja imagoseikoista.

Porsche Macan PPE sähköauto

Porsche Macan

SÄHKÖAUTO, takaveto

265 kW (360 hv), 563 Nm

Akku brutto / netto 100,0 / 95,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 270 kW (135 kW 400V)

WLTP-kulutus 17,0 kWh / 100 km

toimintamatka 644 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,7 s

huippunopeus 220 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 783 mm

Leveys 1 938 mm

Korkeus 1 623 mm

Akseliväli 2 893 mm

Tavaratila 540–1 348 l, 84 litraa keulatila

Omamassa 2 295 kg

perävaunu 2 000 / 750 kg

 

Euro NCAP 5 tähteä (2024)

Takuu 2 vuotta

ajoakku 8 v / 160 000 km (SoH 70%)

Hinta alkaen 79 390 €

koeajoauto 84 319 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat