7.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: raikkaasti tavallinen – Hyundai Kona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona on osoitus, että myös tavallisuus olla virkistävää. Hyvää: kokonaisuus, mukavuus, varustelu. Huonoa: rajoitettu voimalinjavalikoima. Uusi viikko, uusi pieni crossover. Raikkaasti räväkkä Hyundai Kona onnistuu kuitenkin erottautumaan edukseen jopa markkinaruuhkassa. Havajin pääsaaren piirikunnan mukaan nimetty Kona ei ole kaikkein elegantein tulokas, sillä muuten suoraviivaiset muodot kohtaavat melkoisen yksityiskohtasarjan etu- ja takavaloissa. Haastava keulailme ei kuitenkaan tuo etua valotehossa.Hyundain muotoiluosasto ansaitsee toisaalta pisteitä siitä, miten hyvin roiskeläpät sopivat crossoverin kovistyyliin. Oma lukunsa on myös keltavihreä Acid Yellow -ulkoväri, joka kyllä sopii kevään odotteluun.Jos pirteä crossover Koreasta tuntuu tutulta, ei ihme, sillä konsernisisar Kia Stonic asettuu senttien sisään Konan ääriviivoista. Laajemmin kilpailua on tarjolla muun muassa Seat Aronasta, Citroën C3 Aircrossista ja Volkswagen T-Rocista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäkö voi pettääPirteän pinnan alla Hyundai Kona on onneksi kiitettävän tavallinen arkiauto. Llitrainen kolmesylinterinen T-GDI-bensiiniturbo on voimavaroiltaan riittävä voimanlähde ja kuusivaihteinen manuaali toimii selkeästi.Automaattia kaipaaville luvassa on suurempi päivitysaskel, sillä Konan ainoa toinen voimalinjapari on 1,6-litrainen T-GDI nelivedon ja kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Keskikonsolia hallitsee lisävarusteinen 8-tuumainen navigaattori. Kuljettajaa helpottaa lisälasilla toimiva heijastusnäyttö, joka ei mallikkaasta suorituksesta huolimatta pärjää aidoille tuulilasinäytöille.Matkustamossa vallitsee tilava ja hyvä tunnelma. Etuistuimilla on helppo löytää sopiva asento ja takana tila riittää aikuisille kohtuullisesti. Tavaratilaa on 361 litraa ja istuimet kaadettuna mukaan mahtuu 1 143 litraa arkea. Hyundain ergonomia on Kiaa paremmalla tasolla ja toisaalta Konan viimeistely ja muotokieli tuntuvat nousseen jopa menestysmalli i30:n yläpuolelle. Kolmekymppinen jää Konan taakse myös kytkinpolkimen tuntumassa.Kona on tasapainoisen onnistunut myös jousitusmukavuuden suhteen, eikä se sorru monien katumaastureiden helmasyntinä olevaan turhaan pintakovuuteen. Myös tiemelun osalta suoritus on hyvää keskitasoa. Maavaraa on segmentille tyypillisesti 171 milliä.Kattavasti sisustettuJo perusvarustelu Comfort on höystetty kattavasti, sisältäen esimerkiksi automaattisen ilmastoinnin, sadetunnistimen ja suurimman osan turvavarusteista.Elegantimpi Style keskittyykin pääasiassa kosmeettisiin varusteisiin, joiden lisäksi yhtälöön lisätään heijastusnäyttö, parkkitutka myös eteen sekä kännykän langaton latauskolo. Launch Editionissa kokonaisuutta maustetaan vielä kuolleen kulman tunnistimella ja risteävän liikenteen varoituksella. Hyundai Konan tasapainoisuuden suurin särö piilee mallistossa, sillä vain kahden erilaisen voimalinjapaketin tarjonta jakaa malliversioiden hinnat peräti 8 000 euron päähän toisistaan. Onneksi neliveto on tarjolla, mutta automaattivaihteisto kelpaisi varmasti myös etuvedon yhteydessä. Diesel on tulossa mallistoon myöhemmin tänä vuonna.Toisaalta Geneven autonäyttelyssä Hyundai esitteli myöhemmin saapuvaa täyssähköistä Konaa, jolla saattaa olla erinomainen tilaisuus kaapata tavallista sähköautoa kaipaavien sydämet.Ainakin lähtökohta on lupaava.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.hyundai.fi/kona Hyundai Kona 1.0 T-GDI 6Mt Style Hinta alkaen 24 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 912 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa