7.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: raikkaasti tavallinen – Hyundai Kona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona on osoitus, että myös tavallisuus olla virkistävää. Hyvää: kokonaisuus, mukavuus, varustelu. Huonoa: rajoitettu voimalinjavalikoima. Uusi viikko, uusi pieni crossover. Raikkaasti räväkkä Hyundai Kona onnistuu kuitenkin erottautumaan edukseen jopa markkinaruuhkassa. Havajin pääsaaren piirikunnan mukaan nimetty Kona ei ole kaikkein elegantein tulokas, sillä muuten suoraviivaiset muodot kohtaavat melkoisen yksityiskohtasarjan etu- ja takavaloissa. Haastava keulailme ei kuitenkaan tuo etua valotehossa.Hyundain muotoiluosasto ansaitsee toisaalta pisteitä siitä, miten hyvin roiskeläpät sopivat crossoverin kovistyyliin. Oma lukunsa on myös keltavihreä Acid Yellow -ulkoväri, joka kyllä sopii kevään odotteluun.Jos pirteä crossover Koreasta tuntuu tutulta, ei ihme, sillä konsernisisar Kia Stonic asettuu senttien sisään Konan ääriviivoista. Laajemmin kilpailua on tarjolla muun muassa Seat Aronasta, Citroën C3 Aircrossista ja Volkswagen T-Rocista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäkö voi pettääPirteän pinnan alla Hyundai Kona on onneksi kiitettävän tavallinen arkiauto. Llitrainen kolmesylinterinen T-GDI-bensiiniturbo on voimavaroiltaan riittävä voimanlähde ja kuusivaihteinen manuaali toimii selkeästi.Automaattia kaipaaville luvassa on suurempi päivitysaskel, sillä Konan ainoa toinen voimalinjapari on 1,6-litrainen T-GDI nelivedon ja kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Keskikonsolia hallitsee lisävarusteinen 8-tuumainen navigaattori. Kuljettajaa helpottaa lisälasilla toimiva heijastusnäyttö, joka ei mallikkaasta suorituksesta huolimatta pärjää aidoille tuulilasinäytöille.Matkustamossa vallitsee tilava ja hyvä tunnelma. Etuistuimilla on helppo löytää sopiva asento ja takana tila riittää aikuisille kohtuullisesti. Tavaratilaa on 361 litraa ja istuimet kaadettuna mukaan mahtuu 1 143 litraa arkea. Hyundain ergonomia on Kiaa paremmalla tasolla ja toisaalta Konan viimeistely ja muotokieli tuntuvat nousseen jopa menestysmalli i30:n yläpuolelle. Kolmekymppinen jää Konan taakse myös kytkinpolkimen tuntumassa.Kona on tasapainoisen onnistunut myös jousitusmukavuuden suhteen, eikä se sorru monien katumaastureiden helmasyntinä olevaan turhaan pintakovuuteen. Myös tiemelun osalta suoritus on hyvää keskitasoa. Maavaraa on segmentille tyypillisesti 171 milliä.Kattavasti sisustettuJo perusvarustelu Comfort on höystetty kattavasti, sisältäen esimerkiksi automaattisen ilmastoinnin, sadetunnistimen ja suurimman osan turvavarusteista.Elegantimpi Style keskittyykin pääasiassa kosmeettisiin varusteisiin, joiden lisäksi yhtälöön lisätään heijastusnäyttö, parkkitutka myös eteen sekä kännykän langaton latauskolo. Launch Editionissa kokonaisuutta maustetaan vielä kuolleen kulman tunnistimella ja risteävän liikenteen varoituksella. Hyundai Konan tasapainoisuuden suurin särö piilee mallistossa, sillä vain kahden erilaisen voimalinjapaketin tarjonta jakaa malliversioiden hinnat peräti 8 000 euron päähän toisistaan. Onneksi neliveto on tarjolla, mutta automaattivaihteisto kelpaisi varmasti myös etuvedon yhteydessä. Diesel on tulossa mallistoon myöhemmin tänä vuonna.Toisaalta Geneven autonäyttelyssä Hyundai esitteli myöhemmin saapuvaa täyssähköistä Konaa, jolla saattaa olla erinomainen tilaisuus kaapata tavallista sähköautoa kaipaavien sydämet.Ainakin lähtökohta on lupaava.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.hyundai.fi/kona Hyundai Kona 1.0 T-GDI 6Mt Style Hinta alkaen 24 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 912 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle