15.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover P400e – ”vedessä kahlatessa polttomoottori pidettävä käynnissä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi Range Rover P400e tekee Range Roverista edullisemman. Lähes viisikymmenvuotisen taipaleensa aikana Range Rover on kohdannut kaikkea erämaavaelluksista kuninkaallisiin edustustehtäviin. Nyt mallin toiminta-alue laajenee uudelle, aiemmin tavoittamattomissa olleelle ympäristölle: sähköauton latauspaikalle.Range Rover P400e tarjoaa 404 hevosvoiman yhteistehon, josta vastaavat 300-hevosvoimainen bensiinimoottori ja 115-hevosvoimainen sähkömoottori – kaksi voimanlähdettä tuottavat huipputehon eri pyörintänopeuksilla, joten yhteisteho ei ole aivan yksittäisten arvojen summa.Hybridijärjestelmä on tehty yhteistyössä ZF:n kanssa, ja samaa perustaa käytetään esimerkiksi BMW X5 xDrive40e:ssä. Sähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston välissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä kahlaa sähkölläVoimalinjassa ei hybridimalliin ole tehty kevennyksiä: jakolaatikosta löytyy alennusvaihteisto ja keski- ja takatasauspyörästö ovat varustettu sähköohjatulla luistonhallinnalla. Tehtaan edustajat jopa kertovat hybridivoimalinjan tuovan etua maastoajoon, kiitos sähkömoottorin erinomaisen hallittavuuden. Maastoajo onnistuu puhtaasti sähkölläkin, mutta tehdas suosittelee polttomoottorin käynnistämistä kahlauksen ajaksi (900 mm!), muuten vesi voi virrata pakoputkistoa pitkin moottoriin.Maastokyvyt eivät jää puheiden varaan: Los Angelesin pohjoispuolen vuoristoon on rakennettu lyhyt, mutta autoon käytetyn nahan, metallinhohtomaalin ja vannekoon huomioiden varsin vaativa maastorata. Osaavissa käsissä (eli erinomaisen oppaan ohjeilla) Range Rover P400e osoittaa olevan aivan yhtä kotonaan luonnossa kuin Beverly Hillsin äveriäillä pihakaduilla.Keskikonsolin punainen hätäseis-painike on prototyyppiauton erikoisuuksia.Hienosäätö työnallaHybridijärjestelmän lopullisesta hienosäädöstä ensikoeajolla ei vielä saa kuvaa: autot ovat loppuvaiheen prototyyppejä, ja tehtaaan edustajat myöntävät, ettei voiman annostelu ryömiessä ole vielä riittävän tarkkaa. Hienosäätöä tehtäneen myös epämääräiseen jarrutuntumaan ja kaasupolkimeen – sähkön ja bensiinivoiman saumaton yhteistyötä ei saavuteta helposti. Myös alustaa hiotaan vielä, joten toivottavasti lopullisesta autosta korjataan epätasaisilla teillä ajoittain vaivaavan nypyttämisen. Lopputulos selviää myöhemmin valmiiden autojen saapuessa Suomeen.Kuvassa alas taitettu keskikonsoli taittuu sähköllä, ja myös mukitelineet paljastuvat jalopuulistojen alta sähköisellä avauksella. Tietysti.Hybridinä halvinÄänettömät lähdöt tai vierailut polttomoottoreilta kiellettyihin keskustoihin onnistuvat 13,1 kilowattitunnin akun ansiosta, joka lepää korotetun tavaratilan pohjan alla. Type 2 -liittimellä toimiva 7 kilowatin lataus täyttää akun vajaassa kolmessa tunnissa. Auton voi myös määrätä akkua säästävään ajotilaan, ja osaapa hybridijärjestelmä optimoida energiankäyttöä navigaatiotietojen perusteella. Luvattu kulutus 2,8 l/100 km pitänee kuitenkin paikkaansa vain verottajaa varten. Tehdas lupaa suurelle autolle 51 kilometriä sähköistä ajoa – saa nähdä, mutta joka tapauksessa hybriditekniikka sopii lompakolle. Autoverottomalta hinnaltaan P400e maksaa lähes saman kuin bensiinikäyttöinen V8 (127 500 euroa ja 128 300 euroa), mutta hiilidioksidipäästöistä riippuvan autoveron jälkeen hintaero muuttuu sataan tuhanteen euroon – 136 969 euroa vastaan 233 886 euroa!Ladattava hybridi onkin edullisin tie Range Rover -kuljettajaksi, sillä hinta alittaa edullisimman dieselin reilulla kymppitonnilla. Ja toki ero vain kasvaa varustetasojen ja lisävarustelun kohentuessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen käsinojaUuden sähköisen voimalinjan lisäksi Range Roveria on ehostettu ja teknologiaa lisätty. Matkustajia hellitään uusin istuimin, ja niiden säätöpainikkeet ovat nyt mersumaisesti kätevästi ovissa. Vanha kosketusnäyttö on vaihdettu Velar-mallista lainattuun kahden ruudun malliin ja etuvaloihin saa parhaimmillaan 144 lediä ja neljä laseria.Etumatkustajatkin voivat nyt nauttia omasta jääkaapista ja äänieristystä on ehostettu paksuntamalla laseja 20 prosenttia. Takamatkustajia voi myös hämmentää sähköisesti taittuvalla pitkällä keskikonsolin ja käsinojan yhdistelmällä. Ei sähkötoimisuudesta hyötyä ole, mutta se saa olon tuntumaan vähän erityisemmältä. Aivan kuten Range Roverikin.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Range Rover Range Rover P400e Hinta alkaen 136 969 € Moottori Ladattava hybridi Bensiinimoottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 116 hv Teho 297 kW (404 hv) Vääntö 640 Nm Vääntö 640 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 64 g/km Mitat pituus 5000 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1869 mm, akseliväli 2922 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla