15.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä lanseerattu sähköauto Renault Megane E-Tech oli Moottorin koeajossa sen kotimaassaan Ranskassa Bretagnessa ja Normandiassa reilun tuhannen kilometrin matkalla. Renault Scenic E-Tech -sähköauto on ranskalaisvalmistajan uusin automalli. Auto on lanseerattu varsinaisesti kesäkuun alussa Suomessa ja sen kotimaassa Ranskassakin auto on sen verran tuore ilmestys, että se kääntää katseita ja herättää paljon huomiota kotimaassaankin. Monet ihmiset pysähtyivät kadun varteen katsomaan, kun uudella Renault Scenicillä lipui ohi.Eikä Renault Scenic E-Tech käännä katseita syyttä, sillä se on muotoilultaan varsin tyylikäs auto. Sen tunnistaa Renaultiksi, mutta Renaultin muotokieli nykyään uudistettuine logoineen on myös erittäin tyylikästä, modernia, mutta ei kuitenkaan liian futuristista ia tai muutenkaan provosoivaa.Takana Scenicin takavalot saavat sen näyttämään leveältä ja edessä etusäleikössä olevan keulamerkistä kohti valoja lähtevä kuviointi tekee siitä yhdessä viirumaisten etuvalojen kanssa todella erottuvan, mutta silti hienosti ajan henkeen sopivan näköisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuodonmuutos sukupolvien saatossaRenault Scenic on vuosien ja sukupolvien vaihtuessa muuttunut melkoisesti. Aiemmin se oli tilava ja iso, erikoisen näköinen tila-auto, mutta nyt siitä on tullut moderni c-kokoluokan crossover. Scenic on mukautunut trendien mukaan ja siihen, mitä kuluttajat milloinkin haluavat.Renault Scenic E-Tech ehdittiin valita jo kansainvälisen autolehdistön toimesta Vuoden autoksi maailmassa. Tuomaristossa on edustettuna noin 60 jäsentä kaikkiaan yli 20 maasta. Suomesta tuomaristossa on yksi jäsen.Car of the year on arvostettu titteli ja se on myös ansaittu titteli. Autossa pitää olla asiat kunnossa, että tämän tittelin saa.Renault Scenic E-Tech oli Moottorin koeajossa sen kotimaassaan Bretagnessa ja Normandiassa reilun tuhannen kilometrin matkalla. Auto ehtii siinä ajassa lunastamaan lupauksensa, jos sellaisia on lunastettavana. Kiteytettynä Renault Scenic E-Tech -autosta voisi sanoa runsaan tuhannen kilometrin perusteella, että enää ei tarvitse ihmetellä, miksi se on valittu Vuoden autoksi maailmassa. Scenic E-Tech on erittäin hyvä auto – monessa. Melkein jokaisella osa-alueella ja puutteita siinä on vain vähän.Pidemmällä matkalla, kun tavaraa on mukana enemmän, tavaratilan koko ja käytettävyys korostuu. Rellussa tavaratila vetää 545 litraa, joten kolmen henkilön, neljänkin henkilön viikon matkatavarat mahtuvat Relluun hyvin.Lisäksi Renaultissa on paljon sisätiloissa erilaisia lokeroita, jotka on varsinkin matkustettaessa hyvä asia. Pidemmässä käytössä niihin saattaa ”hautautua” hyvin paljon erilaista tavaraa.Sisätiloissa on väljää, takapenkillä myös. Takapenkin tasainen lattia lisää melkoisesti matkustusmukavuutta. Kun takana matkustaa vain kaksi, keskipaikan voi laskea alas keskikyynärnojaksi.Kuski viihtyy paikallaanEdessä on myös hyvin tilaa. Scenicin istuinmukavuus sekä istuinten säädöt ovat hyvät ja riittävät. Aina kun kuljettaja tekee istuimeensa jonkun pienen säätötoimenpiteen, auto kysyy, että haluaako asetuksen tallettaa. Seuraavalla kerralla se muistaa penkin asennon kun autoon istuu, sillä penkki vetäytyy joka kerta, kun auton on sammuttanut hieman taaksepäin uloskäynnin helpottamiseksi. Infotainment Scenicissä on Renaultin tuttu OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä, joka toimii erittäin hyvin. Renaultin käyttöjärjestelmä on Google-pohjainen, mutta Applenkin puhelimen peilaus toimii tässä tietoviihdejärjestelmässä erittäin hyvin. Näyttö on kallistettu kuljettajaan päin ja pystysuuntaisena sitä on mukava käyttää.Ajettavuuden näkökulmasta näkyvyys taaksepäin on Scenicissa niukka, auton korin muotoilu nousee taaksepäin sillä tavalla, että näkyvyys taaksepäin estyy melkoisesti.Muuten Renaultin ajettavuus oli ainakin Ranskan tasaisilla asfalteilla erinomaista. Alusta on melko jäykkä, mutta se ei lyö läpi epätasaisuuksia. Auton avustinjärjestelmät toimivat taustalla mukavan pehmeästi, eivätkä saaneet kuljettajaa hermostumaan. Ohjauspyörä Rellussa ei ole pyöreä, mutta se on silti erittäin miellyttävä käteen. Ohjauspyörän takana olevat kolme viikseä eivät ole ehkä paras mahdollinen ratkaisu. Varsinkin tuulilasinpyyhkimien kytkin ja samalla puolella oleva vaihdevalitsin menevät, ainakin alussa, helposti sekaisin. Kun vaihdetta nykii parkkipaikoilla päälle, tuleekin vahingossa käyttäneeksi pyyhkimiä.Ohjaus on Scenicissä myös melko nopea ja auto on ketterä pyöritellä myös Pariisin kaupunkiliikenteessä.Lataus toimiiWLTP-syklin mukainen toimintamatka Scenicille on yli 600 kilometriä. Tähän ei tietenkään tälläkään kertaa päästy, mutta Scenicistä täytyy todeta myös se, että sen energiankulutus on maltillista. Autoista pyritään tekemään tänä päivänä hyvin aerodynaamisia ja energiatehokkaita ja yksi näkyvin tähän liittyvä asia on Scenicin takapuskurin kulmista löytyvät selkeät ilmanohjaimet.Scenic toimii road trip -tyylisessä matkustamisessa myös hyvin, sillä auton toimintamatka on kiitettävä, eikä matkalla tarvitse koko aikaa olla huolissaan, että missä täytyisi tehdä seuraava latauspysähdys.Normandian ja Bretagnen seutuvilla tiet menevät välillä hyvinkin kumpuilevien maastojen halki, nousut ja laskut voivat olla välillä jyrkkiäkin, matkalla tavattiin jopa 6,5 prosentin jyrkkyyksiä. Nämä Scenic selvitti hyvin – ja mikä mielenkiintoista, alamäissä auto regeneroi energiaa niin paljon takaisin päin, että autolla saatettiin ajaa pitkiä pätkiä, ilman että auton ilmoittama toimintamatka muuttui mihinkään. Alamäessä range kasvoi monesti jopa selvästi.Kaiken kaikkiaan Renault toimi sähköautoilun näkökulmasta hyvin, parhaimmillaan pikalatauksissa päästiin yli 100 kilowatin keskitehoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoilu Ranskassa on helppoaLatausverkosto Ranskassa on myös erinomaisella tasolla. Pääteiden varsilla esimerkiksi Ionity-latausverkosto on laaja ja sitä myös hyödynnettiin siirtymillä Ranskassa. Ionityn hinnoittelu niin Ranskassa kuin Suomessakin on lähes identtistä. Lisäksi matkalla hyödynnettiin Bump-nimisen ranskalaisen operaattorin latauspalveluita, niitä löytyi esimerkiksi paikallisten supermarkettien pysäköintialueilta.Bumpin latauspisteitä käytettiin Shellin lataussovelluksen kautta, jolloin hinta oli hieman korkeampi, mutta näin autoon sai sähköä jo olemassa olevan sovelluksen ja lataukseen luodun tilin kautta. Bumpilla Sceniciä ladattiin niin suureteholatureilla, kuin myös hidasta 22-kilowattista latausta hyödyntäen. Renaultissa Type 2 -lataus sujuu 22 kilowatin teholla, joten ”hidaslataus" ei ole Scenicissä kovinkaan hidasta. Hyvää ja huonoa Kokonaisuus Ajettavuus Ulkonäkö Tietoviihdejärjestelmän toiminta Näkyvyys taakse Renault Scenic E-Tech Long Range 87 kWh Iconic SÄHKÖAUTO, etuveto 160 kW (218 hv), 300 Nm Akku brutto / netto 92 / 87 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 150 kW WLTP-kulutus 16,8 kWh / 100 km toimintamatka 603 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 470 mm Leveys 1 864 mm Korkeus 1 571 mm Akseliväli 2 785 mm Tavaratila 545 l Omamassa 1 917 kg perävaunu 1 100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 4 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 49 390 € koeajoauto 52 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous