15.7.2024

Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin

Kuva Manu Tuppurainen

Kesällä lanseerattu sähköauto Renault Megane E-Tech oli Moottorin koeajossa sen kotimaassaan Ranskassa Bretagnessa ja Normandiassa reilun tuhannen kilometrin matkalla.

Renault Scenic E-Tech -sähköauto on ranskalaisvalmistajan uusin automalli. Auto on lanseerattu varsinaisesti kesäkuun alussa Suomessa ja sen kotimaassa Ranskassakin auto on sen verran tuore ilmestys, että se kääntää katseita ja herättää paljon huomiota kotimaassaankin. Monet ihmiset pysähtyivät kadun varteen katsomaan, kun uudella Renault Scenicillä lipui ohi.

Eikä Renault Scenic E-Tech käännä katseita syyttä, sillä se on muotoilultaan varsin tyylikäs auto. Sen tunnistaa Renaultiksi, mutta Renaultin muotokieli nykyään uudistettuine logoineen on myös erittäin tyylikästä, modernia, mutta ei kuitenkaan liian futuristista ia tai muutenkaan provosoivaa.

Takana Scenicin takavalot saavat sen näyttämään leveältä ja edessä etusäleikössä olevan keulamerkistä kohti valoja lähtevä kuviointi tekee siitä yhdessä viirumaisten etuvalojen kanssa todella erottuvan, mutta silti hienosti ajan henkeen sopivan näköisen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muodonmuutos sukupolvien saatossa

Renault Scenic on vuosien ja sukupolvien vaihtuessa muuttunut melkoisesti. Aiemmin se oli tilava ja iso, erikoisen näköinen tila-auto, mutta nyt siitä on tullut moderni c-kokoluokan crossover. Scenic on mukautunut trendien mukaan ja siihen, mitä kuluttajat milloinkin haluavat.

Renault Scenic E-Tech ehdittiin valita jo kansainvälisen autolehdistön toimesta Vuoden autoksi maailmassa. Tuomaristossa on edustettuna noin 60 jäsentä kaikkiaan yli 20 maasta. Suomesta tuomaristossa on yksi jäsen.

Car of the year on arvostettu titteli ja se on myös ansaittu titteli. Autossa pitää olla asiat kunnossa, että tämän tittelin saa.

Renault Scenic E-Tech oli Moottorin koeajossa sen kotimaassaan Bretagnessa ja Normandiassa reilun tuhannen kilometrin matkalla. Auto ehtii siinä ajassa lunastamaan lupauksensa, jos sellaisia on lunastettavana.

Kiteytettynä Renault Scenic E-Tech -autosta voisi sanoa runsaan tuhannen kilometrin perusteella, että enää ei tarvitse ihmetellä, miksi se on valittu Vuoden autoksi maailmassa. Scenic E-Tech on erittäin hyvä auto – monessa. Melkein jokaisella osa-alueella ja puutteita siinä on vain vähän.

Pidemmällä matkalla, kun tavaraa on mukana enemmän, tavaratilan koko ja käytettävyys korostuu. Rellussa tavaratila vetää 545 litraa, joten kolmen henkilön, neljänkin henkilön viikon matkatavarat mahtuvat Relluun hyvin.

Lisäksi Renaultissa on paljon sisätiloissa erilaisia lokeroita, jotka on varsinkin matkustettaessa hyvä asia. Pidemmässä käytössä niihin saattaa ”hautautua” hyvin paljon erilaista tavaraa.

Sisätiloissa on väljää, takapenkillä myös. Takapenkin tasainen lattia lisää melkoisesti matkustusmukavuutta. Kun takana matkustaa vain kaksi, keskipaikan voi laskea alas keskikyynärnojaksi.

Kuski viihtyy paikallaan

Edessä on myös hyvin tilaa. Scenicin istuinmukavuus sekä istuinten säädöt ovat hyvät ja riittävät. Aina kun kuljettaja tekee istuimeensa jonkun pienen säätötoimenpiteen, auto kysyy, että haluaako asetuksen tallettaa. Seuraavalla kerralla se muistaa penkin asennon kun autoon istuu, sillä penkki vetäytyy joka kerta, kun auton on sammuttanut hieman taaksepäin uloskäynnin helpottamiseksi.

Infotainment Scenicissä on Renaultin tuttu OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä, joka toimii erittäin hyvin. Renaultin käyttöjärjestelmä on Google-pohjainen, mutta Applenkin puhelimen peilaus toimii tässä tietoviihdejärjestelmässä erittäin hyvin. Näyttö on kallistettu kuljettajaan päin ja pystysuuntaisena sitä on mukava käyttää.

Ajettavuuden näkökulmasta näkyvyys taaksepäin on Scenicissa niukka, auton korin muotoilu nousee taaksepäin sillä tavalla, että näkyvyys taaksepäin estyy melkoisesti.

Muuten Renaultin ajettavuus oli ainakin Ranskan tasaisilla asfalteilla erinomaista. Alusta on melko jäykkä, mutta se ei lyö läpi epätasaisuuksia. Auton avustinjärjestelmät toimivat taustalla mukavan pehmeästi, eivätkä saaneet kuljettajaa hermostumaan. Ohjauspyörä Rellussa ei ole pyöreä, mutta se on silti erittäin miellyttävä käteen. Ohjauspyörän takana olevat kolme viikseä eivät ole ehkä paras mahdollinen ratkaisu. Varsinkin tuulilasinpyyhkimien kytkin ja samalla puolella oleva vaihdevalitsin menevät, ainakin alussa, helposti sekaisin. Kun vaihdetta nykii parkkipaikoilla päälle, tuleekin vahingossa käyttäneeksi pyyhkimiä.

Ohjaus on Scenicissä myös melko nopea ja auto on ketterä pyöritellä myös Pariisin kaupunkiliikenteessä.

Lataus toimii

WLTP-syklin mukainen toimintamatka Scenicille on yli 600 kilometriä. Tähän ei tietenkään tälläkään kertaa päästy, mutta Scenicistä täytyy todeta myös se, että sen energiankulutus on maltillista. Autoista pyritään tekemään tänä päivänä hyvin aerodynaamisia ja energiatehokkaita ja yksi näkyvin tähän liittyvä asia on Scenicin takapuskurin kulmista löytyvät selkeät ilmanohjaimet.

Scenic toimii road trip -tyylisessä matkustamisessa myös hyvin, sillä auton toimintamatka on kiitettävä, eikä matkalla tarvitse koko aikaa olla huolissaan, että missä täytyisi tehdä seuraava latauspysähdys.

Normandian ja Bretagnen seutuvilla tiet menevät välillä hyvinkin kumpuilevien maastojen halki, nousut ja laskut voivat olla välillä jyrkkiäkin, matkalla tavattiin jopa 6,5 prosentin jyrkkyyksiä. Nämä Scenic selvitti hyvin – ja mikä mielenkiintoista, alamäissä auto regeneroi energiaa niin paljon takaisin päin, että autolla saatettiin ajaa pitkiä pätkiä, ilman että auton ilmoittama toimintamatka muuttui mihinkään. Alamäessä range kasvoi monesti jopa selvästi.

Kaiken kaikkiaan Renault toimi sähköautoilun näkökulmasta hyvin, parhaimmillaan pikalatauksissa päästiin yli 100 kilowatin keskitehoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautoilu Ranskassa on helppoa

Latausverkosto Ranskassa on myös erinomaisella tasolla. Pääteiden varsilla esimerkiksi Ionity-latausverkosto on laaja ja sitä myös hyödynnettiin siirtymillä Ranskassa. Ionityn hinnoittelu niin Ranskassa kuin Suomessakin on lähes identtistä. Lisäksi matkalla hyödynnettiin Bump-nimisen ranskalaisen operaattorin latauspalveluita, niitä löytyi esimerkiksi paikallisten supermarkettien pysäköintialueilta.

Bumpin latauspisteitä käytettiin Shellin lataussovelluksen kautta, jolloin hinta oli hieman korkeampi, mutta näin autoon sai sähköä jo olemassa olevan sovelluksen ja lataukseen luodun tilin kautta. Bumpilla Sceniciä ladattiin niin suureteholatureilla, kuin myös hidasta 22-kilowattista latausta hyödyntäen. Renaultissa Type 2 -lataus sujuu 22 kilowatin teholla, joten ”hidaslataus" ei ole Scenicissä kovinkaan hidasta.

Hyvää ja huonoa

  • Kokonaisuus
  • Ajettavuus
  • Ulkonäkö
  • Tietoviihdejärjestelmän toiminta
  • Näkyvyys taakse

Renault Scenic E-Tech Long Range 87 kWh Iconic

SÄHKÖAUTO, etuveto

160 kW (218 hv), 300 Nm

Akku brutto / netto 92 / 87 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 150 kW

WLTP-kulutus 16,8 kWh / 100 km

toimintamatka 603 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

huippunopeus 160 km/h

Mitat

Pituus 4 470 mm

Leveys 1 864 mm

Korkeus 1 571 mm

Akseliväli 2 785 mm

Tavaratila 545 l

Omamassa 1 917 kg

perävaunu 1 100 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2022)

Takuu 4 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 49 390 €

koeajoauto 52 990 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat