29.8.2024

Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta

Kuva Eetu Kokkonen
Renault Scenic

Renault Scenic saattaa monen mielessä yhdistyä tylsään perheautoon. Tylsyys ei kuitenkaan yleensä ole perheautoissa varsinaisesti huono juttu, ja sitä oikeastaan kaipaa Scenicin ajettavuuteen.

Renault on täydessä vauhdissa vanhojen malliensa katumaasturiuttamisen kanssa. Aiemmin tutut mallinimet Mégane ja Espace on siirretty nimittämään crossover- ja katumaasturimalleja. Nyt vuorossa on entinen pieni tila-auto Renault Scenic.

Uusi Renault Scenic pohjautuu AmpR Medium -perusrakenteelle, eli samalle kuin esimerkiksi Nissan Ariya ja Renault Mégane. Edellämainituista jälkimmäinen oli ensimmäinen Renaultin sähköauto kyseiselle perusrakenteelle. Auto sai kiitosta ajettavuudesta, mutta moitteita hinnasta ja tiloista. Nyt Renaultinkin hinnasto on järkevöitynyt, ja uuden Scenicin pitäisi tarjota tilavampi vaihtoehto Méganelle. Harmi ettei kaikkea ole tehty aivan yksi yhteen.

Renault Scenic

Scenic on huomattavasti Méganea pidempi, sekä myös jonkin verran korkeampi. Tämä myös näkyy tiloissa. 186-senttimetrinen mahtuu istumaan itselleen säädetyn istuimen taakse erinomaisesti. Myös pään tilaa on kiitettävästi, toisin kuin jo aiemmin mainitussa konsernisisar-Ariyassa. Tavaratila on syvä ja kohtuullisen pitkä. Pohja on lähes tasainen, lukuun ottamatta heti takaistuimien takapuolella sijaitsevaa pientä kyhmyä. Tavaratilasta löytyy myös kiitettävästi kassikoukkuja ja sidontalenkkejä. Takaistuimet on kaadettavissa kolmessa osassa.

Kuljettajan paikallakin on hyvin tilaa. Kuljettajan istuin on muuten hyvä, mutta reisituki jää pidemmille kuskeille lyhyeksi. Ohjauspylvään oikealla puolella sijaitseva kolmen viiksen katras (suunnanvaihtaja, lasinpyyhkijät ja viihdejärjestelmän käyttöön tarkoitetut) on tiheytensä vuoksi hieman epäintuitiivinen ratkaisu. 12,3-tuumainen mittaristonäyttö tarjoaa tarvittavat informaatiot miellyttävän rauhallisella näkymällä.

Renault Scenic

Android-pohjainen tietoviihdejärjestelmä on kivan näköinen ja varsin helppokäyttöinen. Käytettävyyttä parantaa se, että ilmastoinnille on varattu fyysiset säätimet. Plussaa täytyy antaa myös Google Maps -navigoinnista, joka toimii aina paremmin kuin autonvalmistajien omat viritelmät. Viikon koeajon aikana tietoviihdejärjestelmässä esiintyi kuitenkin pariin otteeseen pientä jumimista, joka ei ole koskaan erityisen hyvä merkki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvä toimintamatka, tarkka ennustin

Renault Scenic tulee tarjolle kahdella eri akkupaketilla. Pienempi 62 kilowattitunnin akku riittää noin 420 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Koeajossa olleelle 87-kilowattituntiselle versiolle luvataan yli 600 km. Reippaanpuoleisessa maantieajossa käytännössäkin toimintamatka ylsi lähes 500 kilometriin, joten 600 km lienee hyvinkin saavutettavissa pienellä pihistelyllä.

Renault Scenic

Sähköautoilua helpottaa tai vaikeuttaa olennaisesti toimintamatkaennustimen toiminta. Renaultissa toteutus on markkinoiden parhaita. Arvion kerrotaan perustuvan edellisen 70 kilometrin toteutuneeseen kulutukseen, ja lopputulos onkin toistuvasti hyvin lähellä toteutunutta toimintamatkaa.

  • Tilat
  • Tyyli
  • Toimintamatka
  • Alusta
  • Jarrutuntuma

Scenicin latauskyky on markkinoiden keskitaosa. Autolle luvataan 150 kilowatin huippulatausteho, ja käytännössä lataus tuntuu alkavan aina luvatusta huipputasosta. Latausteho kuitenkin laskee varsin jyrkällä käyrällä, ja 80% varauksessa tehoa on enää 55 kW. 15–80 prosentin varausväli täyttyi noin 35 minuutissa.

Ajettavuudessa petrattavaa

Parannettavaakin Scenicistä löytyy. Sähköautoille tyypillisesti auton voimalinja on viiveetön ja suoraviivaisesti toimiva. Ikävä kyllä etenkin jonossa ajellessa autoa on vaikea kuskata tasaisesti, sillä jarrupolkimen tuntuma on epämääräinen ja kevyt jarrutus muuttuu kovaksi jarrutukseksi hyvin lyhyellä jarrupolkimen lisäpainalluksella.

Renault Scenic

Auton ohjaus on äkkinäinen, pehmeimmälläkin ohjausasetuksella keskialue on erittäin kapea ja kovemmissa nopeuksissa autoa joutuu ohjastamaan jatkuvasti. Myös Scenicin alusta on kovahko ja siinä esiintyy etuvetoisesta Ariyasta tuttua pompottamista. Myös muuta konsernisisaresta tuttua löytyy, nimittäin heikohko mekaaninen pito. Ikävä kyllä Scenicistä ei ole ainakaan luvattu erikseen nelivetomallia joka paikkaisi tämän puutteen.

Sen sijaan aktiiviset ajoavustimet toimivat hyvin, eikä niitä tule kytkettyä koko koeajon aikana pois päältä. Joissain autoissa esimerkiksi kaista-avustin haluaa pompotella autoa tien laidasta laitaan, vaikka auto olisi varsin keskellä kaistaa. Renaultissa tästä ei ole tietoakaan.

Renault Scenic kustantaa edullisimmillaan pienellä akulla ja Evolution-varustelulla 41 390 euroa. Isoakkuisen mallin saa edullisimmillaan Techno-varustelulla 49 390 eurolla.

Renault Scenic E-Tech electric 220 hv long range iconic

SÄHKÖAUTO, etuveto

160 kW (218 hv), 300 Nm

Akku brutto / netto 92,0 / 87,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 150 kW

WLTP-kulutus 17,3 kWh / 100 km

toimintamatka 607 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

huippunopeus 170 km/h

Mitat

Pituus           4 470 mm

Leveys          1 864 mm

Korkeus       1 589 mm

Akseliväli     2 785 mm

Tavaratila    545–1 670 l

Omamassa  1 927 kg

perävaunu   1 100 / 750 kg

Euro NCAP  5 tähteä (2022)

Takuu          4 v / 100 000 km

ajoakku        8 v / 160 000 km

Hinta alkaen                     52 990 €

koeajoauto   57 650 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat