7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Symbioz on ranskalaisvalmistajan kokonaan uudistetussa mallistossa automalleista se toinen, joka on erittäin tärkeä. Renault on uudistanut viime vuosina vahvasti mallistoaan. Uusia malleja on tullut taajaan ja samalla mallisto on myös sähköistynyt. Mallisto on uusittu aivan täysin ja samalla – tietenkään sitä ääneen sanomatta – Renault pyrkii eroon ”rapeat ranskalaiset” -sanonnasta, joka ehkä ranskalaisista automerkeistä osuu nimenomaan Relluun kaikkein eniten. Laatu on joskus ollut mitä on, ja esimerkiksi Renault Laguna komeili vuosia sitten katsastustilastojen kärjessä, mutta nimenomaan siellä väärässä päässä.Nyt laatu yritetään ranskalaisleirissä pitää varmasti toisenlaisena kuin mitä se joskus on ollut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkiaan 7 uutta malliaRenaultin stragtegia uusien mallien markkinoille tuomisessa on ollut se, että pyrkimyksenä on saada kaikkiaan seitsemän uutta mallia C- ja D-segmentteihin vuoteen 2025 mennessä.Nyt tavoite on täynnä, kun Renault Symbioz on saapunut Suomeenkin. Symbioz on Rellulle keihäänkärki numero 2 – tai vaikka myös 1, ihan miten asian vain haluaa ajatella.Toinen tärkeistä malleista, niin sanotuista keihäänkärjistä, jotka halutaan myyntitilastoissa kärkipaikoille, on Renault Scenic E-Tech, Renaultin nyt myynnissä olevista täyssähkömalleista toinen. Sillä pyritään vetoamaan niihin, jotka haluavat nimenomaan täyssähköisen voimalinjan autoonsa. Kaikki eivät kuitenkaan halua täyssähköautoa ja heitä varten myyntitilastojen kärkeen Rellulla halutaan Symbioz-malli.Hybridi toimii moitteettomastiSymbioz on alkaen hinnaltaan runsaan 30 000 euron auto, joka kuuluu C-segmenttiin, siihen kokoluokkaan mitä Suomessa ja Euroopassa halutaan eniten. Täyssähköisen voimalinjan sijaan auto on hybridi, jonka päävoimanlähteenä puhisee 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori sekä sen tukena kaksi sähkömoottoria, josta toinen on niin sanottu pääsähkömoottori ja toinen käynnistysgeneraattori. Voimalinja on sama kuin esimerkiksi yhtä pykälää pienemmässä Capturissa. Renaultin monitilavaihteisto pitää huolen siitä, että välitys on oikea kulloisenkin tilanteen mukaan. Renaultin voimalinjaratkaisun etuna on se, että mitä enemmän autolla ajaa kaupunkiajoa, sitä pienemmällä se kulkee. Renault itse kertoo, että voimalinjalla voi ajaa jopa 80 prosenttia sähköllä kaupunkiajossa. Tämä havaittiin myös Moottorin koeajossa. Aina kun pätkäajosta siirryttiin maantieajoon, polttoaineen kulutus nousi. Siihen, että toteutuisiko ajoista 80 prosenttia pelkällä sähköllä, on vaikea ottaa kantaa, mutta hyvinkin merkittävää polttoaineen kulutuksen muutosta positiiviseen päin Rellussa tapahtuu, kun maantieajosta siirrytään kaupunkiin. Kaiken kaikkiaan, Renaultin polttoaineenkulutus jäi koeajossa viiden litran tuntumaan sadalla kilometrillä. Maltilliset kiihdytyksetRenaultin voimalinjassa erinomaista on sen joustavuus. Auto on voimalinjansa puolesta erittäin vaivaton ja mukava ajaa. Tosin kiihdytykset sillä pysyvät maltillisina, sillä vapaastihengittävä moottori ei ole kovin terävä silloin kun kaasua sille tarjotaan eikä sähkömoottori boostaa ajoa niin paljoa, että kiihdytykset muuttuisivat kovinkaan reippaiksi. Tämä näkyy myös Symbiozin teknisissä tiedoissa, nollasta sataan kiihdytys sujuu reilussa 10 sekunnissa. Symbiozin alusta on perustasoa. Se tuntuu mukavalta tienpäällä. Kaikkein terävimpiä iskuja se tosin ei pysty suodattamaan täydellisesti, välillä iskuja tulee alustasta myös läpi. Ohjaus Symbiozissa on myös aika perustasoa, ei mikään maailman tunnokkain, vaan melko kevyt, mutta tarjoaa kuitenkin riittävän vakaata etenemistä.Symbioz on kaiketi perus-Rellu ja sellaiseksi myös tarkoitettu. Se on Renaultin täsmäisku siihen käyttäjäryhmään, jotka ostavat autoja tarpeeseen. Symbiozin edustamaa C-Segmentin SUV-autoa kysytään eniten. Tilojen puolesta Symbioz istuu siihen kategoriaan erittäin hyvin. Takapenkillä on riittävästi tilaa ja peräkontissa ennen kaikkea. Perustilassaan Symbiozin tavaratila tarjoilee muutaman vajaa 500, mutta laskettavan alapohjan ansiosta sitä tulee helposti lisää. Sen lisäksi tavaratilaa voi laajentaa työntämällä takaistuinta eteenpäin. Silloin takana tulee aikuiselle ahdasta, mutta lapset mahtuvat vielä. Ja tavaratila laajeni taas tuntuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKallis kattoikkunaJa myös hintansa puolesta auto uppoaa C-segmentin perusperheautoa hakeville. Alkaen hinta autolla on reilu 31 000 euroa, tosin koeajoyksilö, joka oli korkeimmin varusteltu Iconic, lähenteli llisävarusteineen jo 40 000 euroa. Silloin Sybiozissa alkaa olla jo kaikki herkut, kuten lisävarusteena hankittava 1 600 euron hintainen himmennettävä kattoikkuna. Solarbay-kattoikkunan saa himmennettyä sähköisesti kytkintä kääntämällä – joko kokonaan himmennetyksi, osittain himmennetyksi etu- tai takareunastaan, tai kokonaan kirkkaaksi. Kysymyksessä on hieno, vaikkakin kallis varuste. Hienoa on toki se, että tällainen varuste tuodaan perusautoon, yleensä vastaavat varusteet ovat kalliiden premium-autojen varusteita, ainakin alussa.Kattoikkunaa voi himmentää tai kirkastaa myös puheohjauksella, sillä Symbiozin tietoviihdejärjestelmän sydämenä on Googlen käyttöjärjestelmä. Google mahdollistaa myös paljon muuta, kuten kokonaan oman käyttäjätilinsä tuomisen autoon, jolloin kaikki Googlen palvelut ovat käytössä.Arkinen, mutta selkeä ohjaamoEtupenkillä asiat ovat Symbiozissa muutenkin melko hyvin mallillaan. Renaultin ohjaamo on selkeä ja viihtyisä, aika arkinen. Mutta se kielii myös siitä, mihin kohderyhmään auto on luotu. Kuljettajalla on ohjaamossa hyvät oltavat, käytettävyys on todella helppoa perinteisten painikkeiden kautta. Renault on tuonut uusien autojensa ohjaamoon myös yhden painikkeen lisää, sen nimi on My Safety Perso. Auton tietoviihdejärjestelmässä voi säätää, mitkä eri toiminnot haluaa tämän painikkeen taakse. Kun ne on valittuna ja painiketta painaa kaksi kertaa liikkeelle lähtiessään, valitut asetukset asettuvat voimaan. Napin taakse voi esimerkiksi säätää sen, että auto ei piippaile nopeusrajoituksista. Renaultin ratkaisu on erinomainen sen vuoksi, että napin taakse saa muitakin asetuksia, kuin pelkästään nopeusrajoitusten piippaukset. Vaikka kaistavahdin pois, jos sitä ei halua päällä pitää. Tietoviihdejärjestelmää operoidaan toki näytön kautta, mutta senkin toimivuus on erinomaista. Lapsia urheilutreeneistä odotellessa näytöltä voi pelata vaikka Angry Birds -peliä. Googlen sovellusten joukosta löytyy kaikkea viihdyttävää aina Yle Areenasta lähtien.Ainoa, mikä kuljettajan ympäristössä Symbiozissa hieman ärsyttää, on kuljettajan työympäristön puutteelliset säädöt. Ohjauspyörän syvyysäädössä toivoisi olevan hieman enemmän pituutta, silloin ratin saisi lähemmäksi ja ajoasennon rennommaksi. Kuljettajan ergonomia ei ole ainakaan allekirjoittaneen vartalon mitoille ihan paras mahdollinen. Istuinta toivoisi pystyvän säätämään myös hieman alemmaksi. Renaultin keihäänkärki numero 2 on kuitenkin hintaansa nähden varsin onnistunut auto, jolla on mukava ajaa – ja sille voi povata jonkunlaista suosiota, Renault on onnistunut tekemään varsin tasapainoisen ja hyvän mallin täydentämään hyvää nykymallistoaan. Hyvää ja huonoa Tilat Voimalinja Ergonomia Suorituskyky Vaatimaton perävaunumassa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3 Monitilavaihteisto, automaattivaihteisto 105 kW (143 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 105 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 412 mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 638 mm Tavaratila 492 l Omamassa 1 498 kg perävaunu 750 / 745 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 4 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 31 390 € koeajoauto 39 590 € Lue lisää Kaikki artikkelit 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle