7.10.2024

Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2

Kuva Manu Tuppurainen

Renault Symbioz on ranskalaisvalmistajan kokonaan uudistetussa mallistossa automalleista se toinen, joka on erittäin tärkeä.

Renault on uudistanut viime vuosina vahvasti mallistoaan. Uusia malleja on tullut taajaan ja samalla mallisto on myös sähköistynyt. Mallisto on uusittu aivan täysin ja samalla – tietenkään sitä ääneen sanomatta – Renault pyrkii eroon ”rapeat ranskalaiset” -sanonnasta, joka ehkä ranskalaisista automerkeistä osuu nimenomaan Relluun kaikkein eniten. Laatu on joskus ollut mitä on, ja esimerkiksi Renault Laguna komeili vuosia sitten katsastustilastojen kärjessä, mutta nimenomaan siellä väärässä päässä.

Nyt laatu yritetään ranskalaisleirissä pitää varmasti toisenlaisena kuin mitä se joskus on ollut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkiaan 7 uutta mallia

Renaultin stragtegia uusien mallien markkinoille tuomisessa on ollut se, että pyrkimyksenä on saada kaikkiaan seitsemän uutta mallia C- ja D-segmentteihin vuoteen 2025 mennessä.

Nyt tavoite on täynnä, kun Renault Symbioz on saapunut Suomeenkin. Symbioz on Rellulle keihäänkärki numero 2 – tai vaikka myös 1, ihan miten asian vain haluaa ajatella.

Toinen tärkeistä malleista, niin sanotuista keihäänkärjistä, jotka halutaan myyntitilastoissa kärkipaikoille, on Renault Scenic E-Tech, Renaultin nyt myynnissä olevista täyssähkömalleista toinen. Sillä pyritään vetoamaan niihin, jotka haluavat nimenomaan täyssähköisen voimalinjan autoonsa.

Kaikki eivät kuitenkaan halua täyssähköautoa ja heitä varten myyntitilastojen kärkeen Rellulla halutaan Symbioz-malli.

Hybridi toimii moitteettomasti

Symbioz on alkaen hinnaltaan runsaan 30 000 euron auto, joka kuuluu C-segmenttiin, siihen kokoluokkaan mitä Suomessa ja Euroopassa halutaan eniten. Täyssähköisen voimalinjan sijaan auto on hybridi, jonka päävoimanlähteenä puhisee 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori sekä sen tukena kaksi sähkömoottoria, josta toinen on niin sanottu pääsähkömoottori ja toinen käynnistysgeneraattori. Voimalinja on sama kuin esimerkiksi yhtä pykälää pienemmässä Capturissa. Renaultin monitilavaihteisto pitää huolen siitä, että välitys on oikea kulloisenkin tilanteen mukaan. 

Renaultin voimalinjaratkaisun etuna on se, että mitä enemmän autolla ajaa kaupunkiajoa, sitä pienemmällä se kulkee. Renault itse kertoo, että voimalinjalla voi ajaa jopa 80 prosenttia sähköllä kaupunkiajossa. Tämä havaittiin myös Moottorin koeajossa. Aina kun pätkäajosta siirryttiin maantieajoon, polttoaineen kulutus nousi. Siihen, että toteutuisiko ajoista 80 prosenttia pelkällä sähköllä, on vaikea ottaa kantaa, mutta hyvinkin merkittävää polttoaineen kulutuksen muutosta positiiviseen päin Rellussa tapahtuu, kun maantieajosta siirrytään kaupunkiin.

Kaiken kaikkiaan, Renaultin polttoaineenkulutus jäi koeajossa viiden litran tuntumaan sadalla kilometrillä. 

Maltilliset kiihdytykset

Renaultin voimalinjassa erinomaista on sen joustavuus. Auto on voimalinjansa puolesta erittäin vaivaton ja mukava ajaa. Tosin kiihdytykset sillä pysyvät maltillisina, sillä vapaastihengittävä moottori ei ole kovin terävä silloin kun kaasua sille tarjotaan eikä sähkömoottori boostaa ajoa niin paljoa, että kiihdytykset muuttuisivat kovinkaan reippaiksi. Tämä näkyy myös Symbiozin teknisissä tiedoissa, nollasta sataan kiihdytys sujuu reilussa 10 sekunnissa. 

Symbiozin alusta on perustasoa. Se tuntuu mukavalta tienpäällä. Kaikkein terävimpiä iskuja se tosin ei pysty suodattamaan täydellisesti, välillä iskuja tulee alustasta myös läpi. Ohjaus Symbiozissa on myös aika perustasoa, ei mikään maailman tunnokkain, vaan melko kevyt, mutta tarjoaa kuitenkin riittävän vakaata etenemistä.

Symbioz on kaiketi perus-Rellu ja sellaiseksi myös tarkoitettu. Se on Renaultin täsmäisku siihen käyttäjäryhmään, jotka ostavat autoja tarpeeseen. Symbiozin edustamaa C-Segmentin SUV-autoa kysytään eniten.

Tilojen puolesta Symbioz istuu siihen kategoriaan erittäin hyvin. Takapenkillä on riittävästi tilaa ja peräkontissa ennen kaikkea. Perustilassaan Symbiozin tavaratila tarjoilee muutaman vajaa 500, mutta laskettavan alapohjan ansiosta sitä tulee helposti lisää. Sen lisäksi tavaratilaa voi laajentaa työntämällä takaistuinta eteenpäin. Silloin takana tulee aikuiselle ahdasta, mutta lapset mahtuvat vielä. Ja tavaratila laajeni taas tuntuvasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kallis kattoikkuna

Ja myös hintansa puolesta auto uppoaa C-segmentin perusperheautoa hakeville. Alkaen hinta autolla on reilu 31 000 euroa, tosin koeajoyksilö, joka oli korkeimmin varusteltu Iconic, lähenteli llisävarusteineen jo 40 000 euroa. Silloin Sybiozissa alkaa olla jo kaikki herkut, kuten lisävarusteena hankittava 1 600 euron hintainen himmennettävä kattoikkuna. Solarbay-kattoikkunan saa himmennettyä sähköisesti kytkintä kääntämällä – joko kokonaan himmennetyksi, osittain himmennetyksi etu- tai takareunastaan, tai kokonaan kirkkaaksi.

Kysymyksessä on hieno, vaikkakin kallis varuste. Hienoa on toki se, että tällainen varuste tuodaan perusautoon, yleensä vastaavat varusteet ovat kalliiden premium-autojen varusteita, ainakin alussa.

Kattoikkunaa voi himmentää tai kirkastaa myös puheohjauksella, sillä Symbiozin tietoviihdejärjestelmän sydämenä on Googlen käyttöjärjestelmä. Google mahdollistaa myös paljon muuta, kuten kokonaan oman käyttäjätilinsä tuomisen autoon, jolloin kaikki Googlen palvelut ovat käytössä.

Arkinen, mutta selkeä ohjaamo

Etupenkillä asiat ovat Symbiozissa muutenkin melko hyvin mallillaan. Renaultin ohjaamo on selkeä ja viihtyisä, aika arkinen. Mutta se kielii myös siitä, mihin kohderyhmään auto on luotu. Kuljettajalla on ohjaamossa hyvät oltavat, käytettävyys on todella helppoa perinteisten painikkeiden kautta. 

Renault on tuonut uusien autojensa ohjaamoon myös yhden painikkeen lisää, sen nimi on My Safety Perso. Auton tietoviihdejärjestelmässä voi säätää, mitkä eri toiminnot haluaa tämän painikkeen taakse. Kun ne on valittuna ja painiketta painaa kaksi kertaa liikkeelle lähtiessään, valitut asetukset asettuvat voimaan. Napin taakse voi esimerkiksi säätää sen, että auto ei piippaile nopeusrajoituksista. Renaultin ratkaisu on erinomainen sen vuoksi, että napin taakse saa muitakin asetuksia, kuin pelkästään nopeusrajoitusten piippaukset. Vaikka kaistavahdin pois, jos sitä ei halua päällä pitää. 

Tietoviihdejärjestelmää operoidaan toki näytön kautta, mutta senkin toimivuus on erinomaista. Lapsia urheilutreeneistä odotellessa näytöltä voi pelata vaikka Angry Birds -peliä. Googlen sovellusten joukosta löytyy kaikkea viihdyttävää aina Yle Areenasta lähtien.

Ainoa, mikä kuljettajan ympäristössä Symbiozissa hieman ärsyttää, on kuljettajan työympäristön puutteelliset säädöt. Ohjauspyörän syvyysäädössä toivoisi olevan hieman enemmän pituutta, silloin ratin saisi lähemmäksi ja ajoasennon rennommaksi. Kuljettajan ergonomia ei ole ainakaan allekirjoittaneen vartalon mitoille ihan paras mahdollinen. Istuinta toivoisi pystyvän säätämään myös hieman alemmaksi. 

Renaultin keihäänkärki numero 2 on kuitenkin hintaansa nähden varsin onnistunut auto, jolla on mukava ajaa – ja sille voi povata jonkunlaista suosiota, Renault on onnistunut tekemään varsin tasapainoisen ja hyvän mallin täydentämään hyvää nykymallistoaan.

Hyvää ja huonoa

  • Tilat
  • Voimalinja
  • Ergonomia
  • Suorituskyky
  • Vaatimaton perävaunumassa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic

HYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm 3

Monitilavaihteisto, automaattivaihteisto

105 kW (143 hv), 250 Nm

WLTP-kulutus 4,7 l/100km

CO 2 -päästöt 105 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s

huippunopeus 170 km/h

Mitat

Pituus 4 412 mm

Leveys 1 797 mm

Korkeus 1 575 mm

Akseliväli 2 638 mm

Tavaratila 492 l

Omamassa 1 498 kg

perävaunu 750 / 745 kg

Euro NCAP 4 tähteä (2024)

Takuu 4 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 31 390 €

koeajoauto 39 590 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat