31.8.2023

Koeajo: Renault Trafic Space Nomad  – maltilliseen retkeilyyn sopiva

Pakettiautoista rakennetut retkeilyautot ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan, joten myös autonvalmistajat ovat innostuneet muutostöihin.

Renault Trafic kuuluu Suomessakin suosittuun tonniluokan pakujen jaloon ryhmään. Sen kolmas sukupolvi on ollut valmistuksessa vuodesta 2014, ja Traficin sisaruksia ovat Fiat Talento, Nissan Primastar ja Opel Vivaro.

Trafic oli melko tuoreeltaan mukana Moottorin suuressa kuuden auton pakuvertailussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei myynnissä Suomessa

Traficin retkeilyversio Space Nomad ei ole myynnissä Suomessa, mutta tila-autoversio Trafic Combi on. Joka tapauksessa Trafic tarjoaa hyvät pohjat muuntaustumisleikissä retkeilyautoksi, ja nuo mahdollisuudet on hyödynnetty myös kohtuullisen hyvin.

Valmistajalla on tuotannossa kaksi eri versiota, hieman yli viisi metri metriä Space Nomad sekä tätä 40 senttiä pidempi Grand Space Nomad. Ajoimme näistä lyhyemmän normaaliversion.

Moottoriversioita on kaksi, joko 150- tai 170-heppainen turbodiesel. Ajoimme näistä tehokkaamman. 150-heppaisen saa joko manuaalina tai automaattina, tehoversio on aina automaatti.

Arjesta retkelle

Trafic Space Nomad Space on siitä näppärä retkeilyauto, että se ajaa arkisin myös ison tila-auton virkaa – joskin istumapaikat siinä on vain viidelle. Perheen kakkosautona se taipuu kuitenkin erinomaisesti vaikkapa lapsien kuljetuksiin harrastuksiin. Muunnoksista aiheutunut ylimääräinen paino kulkee vain aina mukana.

Takapenkki liikkuu matkustamossa kiskoilla ees-taas ja toimii leiriolosuhteissa sisäsohvana. Sen eteen voidaan tarvittaessa taitella tavaratilasta retkeilypöytä. Etuistuimet voidaan kääntää 180 astetta, jolloin matkustamoon syntyyn luontevasti yhtenäinen oleskelutila.

Paremmassa käytössä pöytä on kuitenkin kahden retkeilytuolin kanssa ulkona. Auton oikealla sivulla on rullana esiin vedettävä 220x235-senttinen katos, joka suojaa paitsi sateelta nykyisin myös niin armottomasti porottavalta auringolta.

Kaappitilaa on kohtuullisesti, mutta kovin isoa repertuaaria keitto- ja ruokailuvälineitä ei mukaan mahdu. Jääkaapin tilavuus on 49 litraa eli kovin pitkän retken eväille ei siellä tilaa ole.

Kaasulla lämpiäviä keittolevyjä on kaksi, ja ne ovat suojassa lasilevyn alla – kuten on myös lavuaari. Työn jälki on kauttaaltaan erinomaista.

Mukavat majoitustilat

Takapenkki helposti taittelemalla sisätiloihin syntyy 124x185 sentin kokoinen sänky. Se on jämäkkä nukuttava, mutta ajaa asiansa. Pehmennystä kaipaavat voivat harkita kuljettavansa mukana ylimääräistä petauspatjaa.

Autossa on vakiona myös kattoteltta, joka nousee sekin melko näppärästi koko komeuteensa. Se on 120-senttisenä hieman kapeampi kuin alasänky, mutta soveltuu 190-senttisenä paremmin hieman pidemmille yöpyjille. Telttamainen tunnelma kasvattaa retkeilytunnelmaa sisätiloissa nukkumiseen verrattuna.

LED-valoja on riittävästi ympäriinsä illan koittaessa, ja erilaisille sähkölaitteille on myös runsaasti latausmahdollisuuksia. USB-liitoksia on itse asiassa sen verran, että liekö Renaultilla ollut kohderyhmää mietittäessä ajatuksissa influesserit…

Katolla on myös pieni aurinkopaneeli tuottamassa sähköä perustarpeisiin. Renaultin mukaan retkeilyakku riittää normaalisti kahden päivän retkeilyyn, mutta aurinkopaneelilla retkeilyä voidaan jatkaa yhdellä lisäpäivällä.

WC-tiloja tai kylpyhuonetta ei pienessä retkeilyautossa luonnollisestikaan ole, mutta 60-litraiseen vesisäiliöön voidaan sentään liittää käsisuihku. Sillä on kätevä suihkuttaa vaikkapa jalat nopeasti puhtaaksi, jos varpaiden väliin on kertynyt hiekkaa. Merenrannassa leiriydyttäessä suihkulla on myös kiva huuhdella suolainen vesi pois iholta.

Matkustamon ilmastointi on kesällä kätevä – ja nykyisin myös melko tarpeellinen. Viileämpiä iltoja varten on 2000-wattinen lämmityslaite.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohderyhmän haasteet

Isomman perheen retkeilytarpeisiin Space Nomad käy nopeasti pieneksi. Tila riittää korkeintaan pidennetyn viikonlopun tarpeisiin, mukaan ei yksinkertaisesti mahdu riittävästi tavaraa. Parhaimmillaan Space Nomad onkin joko nuoremman tai vanhemman pariskunnan loma-autona. Tässä on vain pari haastetta.

Space Nomad maksaa esimerkiksi Sveitsissä alkaen 62 250 euroa, ja huippuversio muutamilla lisäherkuilla kustantaa jo yli 80 000 euroa. Harvalla nuorella pariskunnalla on varaa laittaa sen verran kiinni retkeilyautoon.

Monelle eläkkeelle siirtyneellä pariskunnalla talousasiat mahdollistavat sen sijaan retkeilyauton, mutta samalla rahalla pääsee kiinni myös selvästi isompaan ja mukavampaan matkailuautoon. Lisäksi kattotelttaan kiipeäminen vaatii terveitä niveliä ja pientä akrobatiaa. Lapsenlapset tietysti kyllä rakastavat telttaa ja sieltä avautuvia maisemia.

Pakumainen ajettava

Modernit pakettiautot ovat jo hyvin henkilöautomaisia ajaa, eikä Space Nomad ole tästä poikkeus. Korkealta näkee hyvin ulos, ja laatikkomaiset muodot on helppo hahmottaa.

Yli 2,5 tonnin omamassa tuntuu luonnollisesti kaasua poljettaessa, mutta kaksilitrainen ja  170-heppainen turbodiesel tekee parhaansa. Jouhevassa maantieajossa Space Nomad on parhaimmillaan. Kaupunkien hidastetöyssyistä se ei oikein pidä.

Turbodiesel juo sadalla kilometrillä noin 10 litraa menovettä eli 80 litran tankilla ajellaan noin 800 kilometriä. Pitkille erämaaretkille ei ehkä siis kannata lähteä, joskaan Trafic ei etuvetoisena myöskään tykkää tiettömistä maastoista.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Renault Trafic Space Nomad

Moottori

1997 cm³ turbodiesel, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto.

Teho

125 kW (170 hv), 3500 r/min

Vääntö

380 Nm (1500 r/min)

Vääntö

380 Nm (1500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,0 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 10,4 (yhd.)

CO2-päästöt

273 g/km

Mitat

pituus 5080 mm, leveys 1956 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 3098 mm

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat