7.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Sea-Doo Wake 170 yhdistää huvin ja hyödyn Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesijettien keskiluokkaan kuuluva Sea-Doo Wake 170 sopii vesiurheiluharrastusten lisäksi myös hyötykäyttöön. Hyvää: vakaus, polttoainetalous, hiljainen ääni, monipuolisuus. Huonoa: henkilö- ja tavarakuljetus aallokossa, etutavaratilan käyttö vaatii kurkottelua kuljettajan paikalta. Turha pyöriminen rantojen tuntumassa on aiheuttanut vesijeteille kyseenalaisen maineen. Wake 170 on hyvä kandidaatti korjaamaan tätä, sillä tavaran- ja henkilökuljetuskapasiteettinsa puolesta sille on helppo keksiä myös hyötykäyttöä. Kun vielä pieni polttoaineen kulutus ja iso polttoainesäiliö on yhdistetty, ei toimintamatkakaan rajoita käyttöä vain naapurimökkien kuuloetäisyydelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi iskutilavuus, pienempi kulutusUuden kolmisylinterisen Rotax 1630 ACE -moottorin iskutilavuus on kasvatettu sadalla kuutiolla 1 630 kuutiosenttimetriin. 170-hevosvoimainen versio antaa hyvän suorituskyvyn. Kiihtyvyys ei ole samalla tavalla repivää kuin 300-hevosvoimaisissa malleissa, mutta numeroiden perusteella ero on yllättävän pieni. Huippunopeutta Wake 170 kerää riittävästi eli yli 90 kilometriä tunnissa.170 edustaa mallisarjan keskitasoa. Alapuolelle jää 130-hevosvoimainen malli, ja huipulla on ahdettu versio 230 hevosvoiman tehoineen. Ennen kuin kukaan alkaa tilata ahdinta 170-hevosvoimaiseen malliin, todettakoon, että moottorissa on myös mekaanisia eroja, kuten ahdetun mallin selvästi alempi puristussuhde.Uusi GTI-runko perustuu Polytec GEN2 -runkomateriaaliin. Se on kevyempi ja kokonaisuutena saavutetaan matalampi painopiste, jolloin vakaus paranee. Ominaisuuksissa on painotettu vesiurheilua – tästä kertovat iso uimataso, nousutikas sekä valmius vetopylväälle.Tehon ja vakauden lisäksi vesihiihtäjien vetoa helpottaa moottorin ski-mode, jolla lähdön ja kiihtyvyyden pystyy esiohjelmoimaan viidestä eri tasosta sopivimpaan ja lisäksi rajoittamaan huippunopeuden haluttuun tasoon. Ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta parantaa jouheasti toimiva iBR-jarru- ja peruutusjärjestelmä.Kauppakasseille riittävästi tilaaKolmelle hengelle muotoiltu istuin ja 272 kilon kantavuus mahdollistavat Waken käytön henkilökuljetukseen, ja 152 litran etutavaratilaan mahtuvat isommatkin kauppakassit. Lisäksi satulan edessä on yhdeksän litran hansikaslokero erillisellä vesitiiviillä puhelinkotelolla. Yhdeksänasentoisella VTS-trimmijärjestelmällä voi viimeistellä ajo-ominaisuudet erilaisissa olosuhteissa. Jos käyttäjiä on useita, voidaan kokemattomimmille asettaa learning keyn avulla viidestä nopeustasosta sopivin. Sport-asetuksella puolen tunnin reipas keskimäärin 80 kilometrin tuntinopeudella ajettu siirtymä teki vain kymmenen litran loven polttoainetankkiin. Eco-modella kulutus pienenee vielä siitäkin. Erityisesti meriolosuhteissa kannattaa huomioida, että vaikka tyynellä säällä matkanopeus ja huippunopeus ovat käytännössä sama asia, niin mainingin kasvaessa leppoisa ajelu muuttuu urheiluksi ja hyppimiseksi, jolloin myös nopeus on osattava asettaa olosuhteiden mukaiseksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Sea-Doo Wake 170 Hinta alkaen 14 190 € Moottori Bensiinimoottori 1 630 cm³, kolmisylinterinen nestejäähdytteinen nelitahtimoottori. Vetotapa turbiini, iBR-jarru- ja peruutusjärjestelmä. Teho 125 kW (170 hv) Muu tieto Mitat: pituus 332 cm, leveys 125 cm, korkeus 114 cm. Kuivapaino 339 kg, kantavuus 272 kg. Polttoainetankin tilavuus 60 litraa, etutavaratilan koko 151 litraa. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”