19.5.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq on uudistunut, mutta perusreseptistä ei poiketa kauhean kauas. Luvassa on trendien mukaan sähköä voimalinjoissa ja digiä sisällä, mutta molemmissa Kodiaq pystyy hyödyntämään uudet opit. Edesmenneen Yetin asemasta Škodan mallistossa voidaan väitellä lähes loputtomasti, mutta tehdas itse laskee nykyisen katumaasturimallistonsa alkaneen Kodiaqilla. Nyt vuosia on kertynyt jo niin paljon, että Škoda Kodiaq siirtyy toiseen mallipolveen. Eittämättä “Škodiaq” näyttää tietä myös pienemmille sisarmalleille, kun ne siirtyvät aikanaan seuraavaan vaiheeseen.Ulkoisesti Škoda Kodiaq on uudistunut selvästi ja valmistajan uutena muotokielenä on “Modern Solid”, kääntyköön vaikka muotoon “moderni jämäkkä”. Teräviä pokkauksia on erityisesti keulassa hiukan Škodan kristalliteeman hengessä. Valojen jakaminen erillisiin umpioihin on puolestaan ratkaisu, joka varmasti jakaa myös mielipiteitä. Perässä muutokset ovat saman tyylisiä, mutta vähemmän dramaattisia. Korostevärillä oleva C-pilari on hauska yksityiskohta ja noussee autoalan seuraavaksi trendiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Mukavuus Ergonomia Voimalinjat Ahdas kolmosrivi Lataushybridin rajoitteet Lievästi perää kohti laskevan kattolinjan ja muiden muovausten ansiosta Škoda Kodiaqin ilmanvastuskerroin on 0,28, mikä on hyvää keskitasoa auton korimalliin nähden ja parannus 0,32:sta. Kahdeksankulmainen keulamaski on saatavissa valaistuna ajovalot yhdistävällä vaakalistalla. “Kromiosissa” suositaan uutta tummaa versiota.Pituutta Škoda Kodiaq on kasvanut kuutisen senttimetriä, mutta akseliväli on pysynyt lähes ennallaan. Korkeudessakin ollaan millien sisällä ja leveydestä on jopa nipistetty pari senttiä. Škodalla on siis ilmeisimmin oltu melko tyytyväisiä Kodiaqin kokoon jo valmiiksi. Sisätiloja on kuitenkin saatu kasvatettua uuden pohjarakenteen ansiosta.Tartu rullaanSisätiloissa odottaa Superbin tapaan yksinkertaistettu ohjaamo. Nappeja on kyllä raivattu pois, mutta niiden toimintoja on laitettu Smart Dials -monitoimirulliin, joista erityisesti keskimmäisellä voi tehdä paljonkin. Älypuhelimen latausalusta tukee kahta puhelinta ja se on jäähdytetty. Harvemmin tarvittuja toimintoja hoidetaan 13-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Myöhemmin Kodiaq on saamassa ChatGPT-tuen, jotta jatkossa Laura-ääniavustimelta voi kysyä periaatteessa mitä vain. Nykyisellään Laura käyttäytyy niin omituisesti, että tekee mieli lähettää terveisiä edelliseen elämään.Ei pidä aliarvioida myöskään ohjauspyörää, johon on laitettu sopiva määrä oikeita painikkeita. Esimerkiksi ajoavustimien ja nykyisin pakollisen ylinopeusvaroittimen poiskytkentä onnistuu ohjauspyörän painikkeiden ja rullan avulla muutamalla painalluksella. Vaihdevipu on siirretty ohjauspylvääseen VW:n tapaan. Kuljettajan työergonomiasta huolehditaan nyt 10,25-tuumaisen digimittariston lisäksi HUD-tuulilasinäytöllä. Etuistuimiksi on saatavissa AGR-sertifioidut istuimet 10-alueiselle hieronnalla ja viilennyksellä. Takapenkillä tilaa on mainiosti, eikä kattolinja laskeudu vielä takapenkkiläisten pään kohdalla tuntuvasti. Tavaratila on viisipaikkaisessa Kodiaqissa kookas, nyt 910 litraa. Lataushybridissä tästä tosin tingitään 745 litraan. Seitsemänpaikkaisessa autossa tilaa on 845 litraa viisipaikkaisessa muodossa ja 340 litraa kaikki istuimet käytössä. Kolmosrivin tilat sopivat lähinnä perheen jälkikasvulle, sillä istuimelle käynti, pääntilan korkeus (kasvusta huolimatta) ja erityisesti polvitilat jättävät toivomisen varaa aikuisen mitoilla. View this post on Instagram A post shared by Moottori (@moottorimedia) Lataa – tai äläVoimalinjapuolella Škoda Kodiaq on läheistä sukua uudelle Tiguanille MQB Evo -perusrakenteen ansiosta. Bensiinimoottoreissa tarjolla on 1,5-litrainen kevythybridi TSI e-tec (110 kW/150 hv), joka on aina etuveto. Moottorivaihtoehto tuntuu hiukan alamittaiselta Kodiaqin kokoiseen autoon, sillä suorituskyky on riittävä, mutta moottorilta kysytään ajoittain paljon. Lisäksi listoilla on nelivetoinen 2,0-litrainen TSI (150 kW/204 hv), jota ei ole Suomen hinnastossa. Dieselinä on aina 2,0-litrainen TDI. 110 kW (150 hv) -versio on aina etuveto ja neliveto on puolestaan 142 kW (193 hv). Kaikkien edellä mainittujen moottorivaihtoehtojen vaihteistona on seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Neliveto-diesel liikkuu vaivattomasti vääntönsä ansiosta ja auton pito-ominaisuudet ja joustovarat sopivat kevyeen pikitieltä poistumiseen.Tämän koeajon kuvat ovat seitsemänpaikkaisesta nelivetodieselistä.Mielenkiintoisin ostajien kannalta on Kodiaq iV, eli lataushybridivoimalinja. Kookkaan 25,7 kWh akun ansiosta autolle arvioidaan jopa 124 kilometrin ajomatka pelkällä sähköajolla. Polttomoottorina on 1,5-litrainen 110 kW (150 hv) TSI. Järjestelmäteho on 150 kW (204 hv) ja yhteisvääntö on 350 Nm. Tiguanin tavoin lataaminen onnistuu joko 11 kW (Type 2) tai 50 kW (CCS), joka lienee käyttökelpoisin esimerkiksi pitkien ajomatkojen tauoilla. Vaihteistona on kuusipykäläinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja vetotapana etuveto. On epätodennäköistä, että lataushybridistä tulee nelivetoa tai seitsemänpaikkaista versiota.Kodiaq on saatavissa ovensuojamekanismilla.Lataushybridillä ajettu koeajolenkki kertoo samansuuntaisesta kehityksestä kuin Volkswagenin uutuuksien puolella. Voimalinjan ohjelmointia on muutettu vaihtojen vähentämiseksi. Suorituskyvyssä ei ole moitittavaa.Alustan osalta Kodiaq on tutusti keskitiellä, hienoisesti pehmeällä puolella. Saatavilla on myös DCC Plus -alustajärjestelmä, jolloin kaksiventtiili-iskunvaimentimet ovat sähköisesti säädettävät ajotilanteiden mukaan. DCC Plus ei vaikuta maavaraan. Kaikkien Kodiaq-versioiden jarruton vetomassa on 750 kg ja jarruilla 1 800-2 500 kg.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYdinosaamisen ympärilläŠkoda Kodiaq on uudistunut raikkaasti keskittymällä tilaan ja uusiin voimalinjoihin. Tšekissä on myös selvästi mietitty käytettävyyttä emoyhtiön hipaisupainikefiaskon jälkeen ja lohkaistu juuri oikeat toiminnot rulliin ja painikkeisiin. Uuden aallon lataushybridivoimalinja sopii Kodiaqiin hyvin, sillä reilun 100 kilometrin WLTP-toimintamatka tarkoittaa, toki arkiajosta riippuen, lataamista parin päivän välein.Škoda Kodiaq -malliston hinnat alkavat 44 513 eurosta (1.5 TSI eTEC Selection) ja iV-lataushybridin aloitusporras on 48 955 euroa (Selection).Ensimmäiset Škoda Kodiaqit toimitetaan asiakkaille vielä kesän aikana. Lataushybridien valmistus alkaa syksyn tullen, joten niiden suhteen odotus jatkuu vielä tovin. Škoda Kodiaq iV 1.5 TSI PHEV Style DSG LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 350 Nm Akku brutto / netto 25,7 / 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 0,4 l/100km CO2-päästöt 9 g/km toimintamatka sähköllä 115 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 758 mm Leveys 1 864 mm Korkeus 1 679 mm Akseliväli 2 791 mm Tavaratila 745-1 945 l Omamassa 1 916–2 060 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 53 860 € Lue lisää Kaikki artikkelit 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus 29.7.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq – iso karhu on vielä voimissaan 3.7.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee 28.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 18.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Scala – skaalaus parempaan 13.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kamiq Monte Carlo – pikkujättiläinen vaikka perheen ainokaiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä