19.5.2024

Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin

Kuva Aake Kinnunen
Škoda Kodiaq lataushybridi

Škoda Kodiaq on uudistunut, mutta perusreseptistä ei poiketa kauhean kauas. Luvassa on trendien mukaan sähköä voimalinjoissa ja digiä sisällä, mutta molemmissa Kodiaq pystyy hyödyntämään uudet opit.

Edesmenneen Yetin asemasta Škodan mallistossa voidaan väitellä lähes loputtomasti, mutta tehdas itse laskee nykyisen katumaasturimallistonsa alkaneen Kodiaqilla. Nyt vuosia on kertynyt jo niin paljon, että Škoda Kodiaq siirtyy toiseen mallipolveen. Eittämättä “Škodiaq” näyttää tietä myös pienemmille sisarmalleille, kun ne siirtyvät aikanaan seuraavaan vaiheeseen.

Škoda Kodiaq lataushybridi

Ulkoisesti Škoda Kodiaq on uudistunut selvästi ja valmistajan uutena muotokielenä on “Modern Solid”, kääntyköön vaikka muotoon “moderni jämäkkä”. Teräviä pokkauksia on erityisesti keulassa hiukan Škodan kristalliteeman hengessä. Valojen jakaminen erillisiin umpioihin on puolestaan ratkaisu, joka varmasti jakaa myös mielipiteitä. Perässä muutokset ovat saman tyylisiä, mutta vähemmän dramaattisia. Korostevärillä oleva C-pilari on hauska yksityiskohta ja noussee autoalan seuraavaksi trendiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Mukavuus
  • Ergonomia
  • Voimalinjat
  • Ahdas kolmosrivi
  • Lataushybridin rajoitteet

Lievästi perää kohti laskevan kattolinjan ja muiden muovausten ansiosta Škoda Kodiaqin ilmanvastuskerroin on 0,28, mikä on hyvää keskitasoa auton korimalliin nähden ja parannus 0,32:sta. Kahdeksankulmainen keulamaski on saatavissa valaistuna ajovalot yhdistävällä vaakalistalla. “Kromiosissa” suositaan uutta tummaa versiota.

Škoda Kodiaq lataushybridi

Pituutta Škoda Kodiaq on kasvanut kuutisen senttimetriä, mutta akseliväli on pysynyt lähes ennallaan. Korkeudessakin ollaan millien sisällä ja leveydestä on jopa nipistetty pari senttiä. Škodalla on siis ilmeisimmin oltu melko tyytyväisiä Kodiaqin kokoon jo valmiiksi. Sisätiloja on kuitenkin saatu kasvatettua uuden pohjarakenteen ansiosta.

Tartu rullaan

Sisätiloissa odottaa Superbin tapaan yksinkertaistettu ohjaamo. Nappeja on kyllä raivattu pois, mutta niiden toimintoja on laitettu Smart Dials -monitoimirulliin, joista erityisesti keskimmäisellä voi tehdä paljonkin. Älypuhelimen latausalusta tukee kahta puhelinta ja se on jäähdytetty.

Harvemmin tarvittuja toimintoja hoidetaan 13-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Myöhemmin Kodiaq on saamassa ChatGPT-tuen, jotta jatkossa Laura-ääniavustimelta voi kysyä periaatteessa mitä vain. Nykyisellään Laura käyttäytyy niin omituisesti, että tekee mieli lähettää terveisiä edelliseen elämään.

Škoda Kodiaq lataushybridi

Ei pidä aliarvioida myöskään ohjauspyörää, johon on laitettu sopiva määrä oikeita painikkeita. Esimerkiksi ajoavustimien ja nykyisin pakollisen ylinopeusvaroittimen poiskytkentä onnistuu ohjauspyörän painikkeiden ja rullan avulla muutamalla painalluksella. Vaihdevipu on siirretty ohjauspylvääseen VW:n tapaan. Kuljettajan työergonomiasta huolehditaan nyt 10,25-tuumaisen digimittariston lisäksi HUD-tuulilasinäytöllä. Etuistuimiksi on saatavissa AGR-sertifioidut istuimet 10-alueiselle hieronnalla ja viilennyksellä.

Takapenkillä tilaa on mainiosti, eikä kattolinja laskeudu vielä takapenkkiläisten pään kohdalla tuntuvasti. Tavaratila on viisipaikkaisessa Kodiaqissa kookas, nyt 910 litraa. Lataushybridissä tästä tosin tingitään 745 litraan.

Seitsemänpaikkaisessa autossa tilaa on 845 litraa viisipaikkaisessa muodossa ja 340 litraa kaikki istuimet käytössä. Kolmosrivin tilat sopivat lähinnä perheen jälkikasvulle, sillä istuimelle käynti, pääntilan korkeus (kasvusta huolimatta) ja erityisesti polvitilat jättävät toivomisen varaa aikuisen mitoilla.

Lataa – tai älä

Voimalinjapuolella Škoda Kodiaq on läheistä sukua uudelle Tiguanille MQB Evo -perusrakenteen ansiosta. Bensiinimoottoreissa tarjolla on 1,5-litrainen kevythybridi TSI e-tec (110 kW/150 hv), joka on aina etuveto. Moottorivaihtoehto tuntuu hiukan alamittaiselta Kodiaqin kokoiseen autoon, sillä suorituskyky on riittävä, mutta moottorilta kysytään ajoittain paljon. Lisäksi listoilla on nelivetoinen 2,0-litrainen TSI (150 kW/204 hv), jota ei ole Suomen hinnastossa.

Dieselinä on aina 2,0-litrainen TDI. 110 kW (150 hv) -versio on aina etuveto ja neliveto on puolestaan 142 kW (193 hv). Kaikkien edellä mainittujen moottorivaihtoehtojen vaihteistona on seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Neliveto-diesel liikkuu vaivattomasti vääntönsä ansiosta ja auton pito-ominaisuudet ja joustovarat sopivat kevyeen pikitieltä poistumiseen.

Škoda Kodiaq lataushybridi
Tämän koeajon kuvat ovat seitsemänpaikkaisesta nelivetodieselistä.

Mielenkiintoisin ostajien kannalta on Kodiaq iV, eli lataushybridivoimalinja. Kookkaan 25,7 kWh akun ansiosta autolle arvioidaan jopa 124 kilometrin ajomatka pelkällä sähköajolla. Polttomoottorina on 1,5-litrainen 110 kW (150 hv) TSI. Järjestelmäteho on 150 kW (204 hv) ja yhteisvääntö on 350 Nm. Tiguanin tavoin lataaminen onnistuu joko 11 kW (Type 2) tai 50 kW (CCS), joka lienee käyttökelpoisin esimerkiksi pitkien ajomatkojen tauoilla. Vaihteistona on kuusipykäläinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja vetotapana etuveto. On epätodennäköistä, että lataushybridistä tulee nelivetoa tai seitsemänpaikkaista versiota.

Škoda Kodiaq
Kodiaq on saatavissa ovensuojamekanismilla.

Lataushybridillä ajettu koeajolenkki kertoo samansuuntaisesta kehityksestä kuin Volkswagenin uutuuksien puolella. Voimalinjan ohjelmointia on muutettu vaihtojen vähentämiseksi. Suorituskyvyssä ei ole moitittavaa.

Alustan osalta Kodiaq on tutusti keskitiellä, hienoisesti pehmeällä puolella. Saatavilla on myös DCC Plus -alustajärjestelmä, jolloin kaksiventtiili-iskunvaimentimet ovat sähköisesti säädettävät ajotilanteiden mukaan. DCC Plus ei vaikuta maavaraan. Kaikkien Kodiaq-versioiden jarruton vetomassa on 750 kg ja jarruilla 1 800-2 500 kg.

Škoda Kodiaq

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ydinosaamisen ympärillä

Škoda Kodiaq on uudistunut raikkaasti keskittymällä tilaan ja uusiin voimalinjoihin. Tšekissä on myös selvästi mietitty käytettävyyttä emoyhtiön hipaisupainikefiaskon jälkeen ja lohkaistu juuri oikeat toiminnot rulliin ja painikkeisiin. Uuden aallon lataushybridivoimalinja sopii Kodiaqiin hyvin, sillä reilun 100 kilometrin WLTP-toimintamatka tarkoittaa, toki arkiajosta riippuen, lataamista parin päivän välein.

Škoda Kodiaq -malliston hinnat alkavat 44 513 eurosta (1.5 TSI eTEC Selection) ja iV-lataushybridin aloitusporras on 48 955 euroa (Selection).

Škoda Kodiaq

Ensimmäiset Škoda Kodiaqit toimitetaan asiakkaille vielä kesän aikana. Lataushybridien valmistus alkaa syksyn tullen, joten niiden suhteen odotus jatkuu vielä tovin.

Škoda Kodiaq iV 1.5 TSI PHEV Style DSG

LATAUSHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3

6-v. automaattivaihteisto

150 kW (204 hv), 350 Nm

 

Akku brutto / netto 25,7 / 19,7 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 50 kW

 

WLTP-kulutus 0,4 l/100km

CO2-päästöt 9 g/km

toimintamatka sähköllä 115 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s

huippunopeus 210 km/h

 

Mitat

Pituus 4 758 mm

Leveys 1 864 mm

Korkeus 1 679 mm

Akseliväli 2 791 mm

Tavaratila 745-1 945 l

Omamassa 1 916–2 060 kg

perävaunu 1 800 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 vuotta

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 53 860 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat