14.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tärisyttävä yllätys – Ssangyong Korando Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ssangyong Korando yllättää alkuun positiivisesti, mutta pienet viimeistelemättömyydet heikentävät kokonaisuutta. Hyvää: toimiva kokonaisuus, viihdejärjestelmä, hinta. Huonoa: alustan tärinät, pienet viimeistelemättömyydet. Eteläkorealainen C-segmentin katumaasturi Ssangyong Korando on ollut Suomen markkinoilla vuodesta 2015 lähtien, mutta kyseinen sukupolvi oli tänne tullessaan ehtinyt jo viiden vuoden ikään.Nyt, ei hetkeäkään liian myöhään, on siis uudistuksen aika. Muotoilu on muuttunut nykyaikaisempaan, kulmikkaampaan ja massiivisempaan suuntaan. Pituutta ja leveyttä on tullut lisää 40 mm, ja akselivälikin on venytetty 25 mm pidemmäksi. Korkeudesta karsittiin pois 55 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvia ei tarvitse paiskoaEnsivaikutelma yllättää, sillä edullisen ja varsin tuntemattoman katumaasturin ovi painautuu pehmeästi kiinni odotetun terävän kolahduksen sijaan. Myös viihdejärjestelmän käyttö on sujuvaa. Ohjaamokin on laadukkaan oloinen, ja kaikki tarvittavat hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta – mukaan lukien painike, josta normaalisti avustavan nelivedon saa toimimaan jatkuvana. Myös säilytystilaa pienille tavaroille löytyy hyvin.Dieselin räklätystäKun lähdetään liikkeelle, Korando ei enää tunnu yhtä hienostuneelta. Muuten kelvollisen istuimen tarjoama reisituki on olematon, ja 1,6-litraisen dieselmoottorin vanhahtavan karkea käyntiääni kuulostaa jopa hieman koomiselta.Koneen tarjoamat 136 hevosvoimaa riittävät normaaliajoon, mutta moottoritielle kiihdyttäminen tuottaa hieman tuskaa, ja maantiellä ohituspaikat täytyy valita tarkkaan.Voimanpuutetta lukuun ottamatta ajaminen sujuu vaivattomasti, eikä Korando tässä mielessä juuri poikkea muista samankokoisista edullisista katumaastureista. Lisävarusteena saatavat mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistallapitoavustin toimivat tarkasti, jälkimmäinen tosin hieman yliherkästi.Automaattivaihteisto toimii kohtuullisen mukavasti, mutta paljastaa ruuhka-ajossa heikkoutensa. Ryömittäessä Korando alkaa ryntäillä – varovaisesta kaasunkäytöstä huolimatta. Lähes eheä kokonaisuusEpämiellyttävin ominaisuus Ssangyongin ajettavuudessa on kuitenkin merkille entuudestaan tuttu alustan nypytys. Niin taajama- kuin moottoritienopeuksissakin Korando hypähtelee epämiellyttävästi, mikä rokottaa ajomukavuutta tuntuvasti.Pientä viilaamista vaatisi myös tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin: pyyhkijät huitovat automaattiasetuksella aivan liian nopeaan tahtiin. Valoautomatiikka puolestaan vaihtaa kaukovalot takaisin päälle melko pitkällä viiveellä. Koeajon aikana sattui kertaalleen niinkin, etteivät valot vaihtuneet lainkaan automaattisesti lyhyisiin, eivätkä meinanneet vaihtua myöskään manuaalisesti valoviiksestä.Kohtuullinen hinnoittelu – ainakin perusmallin osalta – antaa kuitenkin anteeksi heikkouksia. Halvimmillaan Korandon saa etuvetoisena 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettuna 21 990 euron hintaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Lauri Ahtiainen SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 236 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”