16.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Terve, ja kiitos GM:stä! – Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven lippulaiva Opel Insignia on ihailtavan tasapainoinen kokonaisuus ja erinomainen loppufanfaari merkin vuosille General Motorsin osana. Hyvää: ajettavuus, tilat, varustelu. Huonoa: hinnoittelu, vanhahtava viihdejärjestelmä. Viimeistään vuoden vaihtuminen teki konkreettiseksi Opelin erään aikakauden päättymisen. Vuonna 1929 alkanut matka General Motorsin kainalossa loppui, uskomatonta mutta totta, ja jatkossa punaiseen puhelimeen vastataan Detroitin sijaan Pariisissa.88 vuotta kestänyt yhteinen matka ei toki pääty hetkessä. Opelin malliston uudistuminen PSA-konsernin linjojen mukaiseksi on vuosia kestävä prosessi, eivätkä GM-logot välttämättä katoa varaosatiskiltä koskaan.Opelin viimeiseksi uudeksi General Motors -malliksi jäi toisen sukupolven Insignia, osuvasti malliston lippulaiva. D-segmentin iso sedan ja sen Tourer-farkkuversiot ovatkin oiva osoitus siitä, mihin Opel ja GM parhaimmillaan yhdessä pystyivät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasaisen varmastiOpel Insignia Sports Tourer on toki jo entuudestaan tuttu tapaus. Pitkänhuiskea farmari on perusvarma kokonaisuus, joka aiheuttaa päänsärkyä monille kilpailijoille. Ja vaikka Vuoden Autoksi Suomessa valittiin pikkuautoluokkaa kohottava Seat Ibiza, täytyy muistaa, että mallivuoden uutuusvyöryn alta Insignia ylsi ansaitusti finaalijoukkoon.Mökkifarkkuluokkaa edustavaan Country Toureriin verrattuna Sports Tourer on perinteinen tuttu farmarikori, jonka eräänlaiset sukujuuret löytyvät Rekord C:n farmarimallista, lyhytikäiseksi jääneestä Signumista, tutusta C-Vectrasta sekä ensimmäisestä Omegasta.Lähes viisimetrinen auto on komea ilmestys erityisesti OPC Line -ulkonäköpaketilla varustettuna. Tilavat sisätilat ja 560 litran tavaratila pitävät huolen, että Insignia on erinomainen pitkän matkan auto neljälle, keskimmäisen takapenkkiläisen kärsiessä leveästä keskitunnelista. Etumatkustajia hemmotellaan vielä Opelin tutuilla AGR-ergonomiaistuimilla nahkaverhoilun kera. Pieni kauneusvirhe on tämän yksilön jousitusmukavuus ainakin kitkarenkailla, joka ei ole aivan muiden koeajettujen Insignioiden tasolla.Moottorina on 2.0 CDTI -turbodiesel, josta saadaan kunnioitettavat 170 hevosvoimaa. Vaihteiston tehtäviä hoitaa 8-vaihteinen automaatti, joka vaihtaa nykyaikaisen huomaamattomasti. Nykytrendeistä poiketen automaattivaihteisto tosin nostaa kulutusta ja hiilidioksideja, mikä puolestaan tuntuu hyvin varustellun auton verotuksessa.Ajettavuuden puolesta voimalinjassa ei ole huomautettavaa, joskin diesel tekee läsnäolonsa tiettäväksi karkean äänimaailmansa voimin muuten hiljaisessa Insigniassa. Pahimmilla loskakeleillä etuvedon sijaan toki kaipaa nelivetoa, mutta auton kulku on silti leppoisan vakaata. Nelivetoa etsivien täytyy tyytyä joko manuaalivaihteistoon tai päivittää moottoriversio 210-hevosvoimaiseksi. Makeasti maustettuOpelille tuttuun tyyliin Innovation-varustetaso ja sen Innovation Plus -varustepaketti tuovat ison joukon varsinkin pitkämatkalaisen elämää helpottavia varusteita. Ominaisuuksien kunkkuna on tuulilasin heijastusnäyttö, jonka suuri koko ja erinomainen selkeys erottavat varusteen jopa Opelin muusta mallistosta. Pimeän vuodenajan kiitos kuuluu myös led-tekniikalla toteutetuille IntelliLux-ajovaloille, jotka näyttävät valoa oikeaan paikkaan vastaantulijoita ja edellä ajavia kunnioittaen.Varusteiden osalta pyyhkeet kertyvät vanhahtavalle navigaatio- ja viihdejärjestelmälle, joka pysyy vaivoin nykyajan trendien tasolla. Järjestelmän synteinä on lähinnä sen hitaus ja ahtaaksi puristettu käyttöliittymä.Toinen huomauttamisen aihe on mukautuva vakionopeudensäädin, joka roikkuu turhan lähellä edellä ajavaa jopa pisimmilleen säädettynä. Samalla vakionopeudensäädin saattaa yllättyä muun liikenteen tekemisistä, aiheuttaen kilpailijoihin nähden turhaa tempomista.Katse kohti tulevaaDieselinäkin Opel Insignia on tasapainoisen hiottu kokonaisuus, joka toki on hinnoittelunsa puolesta melkoisessa seurassa. Toisaalta auto todella on ihailtavan vaivaton matkakumppani.Nähtäväksi jää, mitä Insignialle tapahtuu lähivuosina uusien PSA-isäntien alaisuudessa. General Motorsin perimistä lisenssimaksuista johtuen Opelin iso sedan tuskin pysyy mallistossa sellaisenaan kovin pitkälle 2020-luvulle.Sitä ennen nähdään kuitenkin vielä kipakka Insignia GSi. Hurraa GM!Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0 CDTI 170 S/S A8 Hinta alkaen 40 727 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 625 € Moottori Dieselmoottori 1 956 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 125 kW (170 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2829 mm Tavaratila: 560 l Omamassa: 1666 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”