16.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Terve, ja kiitos GM:stä! – Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven lippulaiva Opel Insignia on ihailtavan tasapainoinen kokonaisuus ja erinomainen loppufanfaari merkin vuosille General Motorsin osana. Hyvää: ajettavuus, tilat, varustelu. Huonoa: hinnoittelu, vanhahtava viihdejärjestelmä. Viimeistään vuoden vaihtuminen teki konkreettiseksi Opelin erään aikakauden päättymisen. Vuonna 1929 alkanut matka General Motorsin kainalossa loppui, uskomatonta mutta totta, ja jatkossa punaiseen puhelimeen vastataan Detroitin sijaan Pariisissa. 88 vuotta kestänyt yhteinen matka ei toki pääty hetkessä. Opelin malliston uudistuminen PSA-konsernin linjojen mukaiseksi on vuosia kestävä prosessi, eivätkä GM-logot välttämättä katoa varaosatiskiltä koskaan. Opelin viimeiseksi uudeksi General Motors -malliksi jäi toisen sukupolven Insignia, osuvasti malliston lippulaiva. D-segmentin iso sedan ja sen Tourer-farkkuversiot ovatkin oiva osoitus siitä, mihin Opel ja GM parhaimmillaan yhdessä pystyivät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasaisen varmasti Opel Insignia Sports Tourer on toki jo entuudestaan tuttu tapaus. Pitkänhuiskea farmari on perusvarma kokonaisuus, joka aiheuttaa päänsärkyä monille kilpailijoille. Ja vaikka Vuoden Autoksi Suomessa valittiin pikkuautoluokkaa kohottava Seat Ibiza, täytyy muistaa, että mallivuoden uutuusvyöryn alta Insignia ylsi ansaitusti finaalijoukkoon. Mökkifarkkuluokkaa edustavaan Country Toureriin verrattuna Sports Tourer on perinteinen tuttu farmarikori, jonka eräänlaiset sukujuuret löytyvät Rekord C:n farmarimallista, lyhytikäiseksi jääneestä Signumista, tutusta C-Vectrasta sekä ensimmäisestä Omegasta. Lähes viisimetrinen auto on komea ilmestys erityisesti OPC Line -ulkonäköpaketilla varustettuna. Tilavat sisätilat ja 560 litran tavaratila pitävät huolen, että Insignia on erinomainen pitkän matkan auto neljälle, keskimmäisen takapenkkiläisen kärsiessä leveästä keskitunnelista. Etumatkustajia hemmotellaan vielä Opelin tutuilla AGR-ergonomiaistuimilla nahkaverhoilun kera. Pieni kauneusvirhe on tämän yksilön jousitusmukavuus ainakin kitkarenkailla, joka ei ole aivan muiden koeajettujen Insignioiden tasolla. Moottorina on 2.0 CDTI -turbodiesel, josta saadaan kunnioitettavat 170 hevosvoimaa. Vaihteiston tehtäviä hoitaa 8-vaihteinen automaatti, joka vaihtaa nykyaikaisen huomaamattomasti. Nykytrendeistä poiketen automaattivaihteisto tosin nostaa kulutusta ja hiilidioksideja, mikä puolestaan tuntuu hyvin varustellun auton verotuksessa. Ajettavuuden puolesta voimalinjassa ei ole huomautettavaa, joskin diesel tekee läsnäolonsa tiettäväksi karkean äänimaailmansa voimin muuten hiljaisessa Insigniassa. Pahimmilla loskakeleillä etuvedon sijaan toki kaipaa nelivetoa, mutta auton kulku on silti leppoisan vakaata. Nelivetoa etsivien täytyy tyytyä joko manuaalivaihteistoon tai päivittää moottoriversio 210-hevosvoimaiseksi. Makeasti maustettu Opelille tuttuun tyyliin Innovation-varustetaso ja sen Innovation Plus -varustepaketti tuovat ison joukon varsinkin pitkämatkalaisen elämää helpottavia varusteita. Ominaisuuksien kunkkuna on tuulilasin heijastusnäyttö, jonka suuri koko ja erinomainen selkeys erottavat varusteen jopa Opelin muusta mallistosta. Pimeän vuodenajan kiitos kuuluu myös led-tekniikalla toteutetuille IntelliLux-ajovaloille, jotka näyttävät valoa oikeaan paikkaan vastaantulijoita ja edellä ajavia kunnioittaen. Varusteiden osalta pyyhkeet kertyvät vanhahtavalle navigaatio- ja viihdejärjestelmälle, joka pysyy vaivoin nykyajan trendien tasolla. Järjestelmän synteinä on lähinnä sen hitaus ja ahtaaksi puristettu käyttöliittymä. Toinen huomauttamisen aihe on mukautuva vakionopeudensäädin, joka roikkuu turhan lähellä edellä ajavaa jopa pisimmilleen säädettynä. Samalla vakionopeudensäädin saattaa yllättyä muun liikenteen tekemisistä, aiheuttaen kilpailijoihin nähden turhaa tempomista. Katse kohti tulevaa Dieselinäkin Opel Insignia on tasapainoisen hiottu kokonaisuus, joka toki on hinnoittelunsa puolesta melkoisessa seurassa. Toisaalta auto todella on ihailtavan vaivaton matkakumppani. Nähtäväksi jää, mitä Insignialle tapahtuu lähivuosina uusien PSA-isäntien alaisuudessa. General Motorsin perimistä lisenssimaksuista johtuen Opelin iso sedan tuskin pysyy mallistossa sellaisenaan kovin pitkälle 2020-luvulle. Sitä ennen nähdään kuitenkin vielä kipakka Insignia GSi. Hurraa GM! Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0 CDTI 170 S/S A8 Hinta alkaen 40 727 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 625 € Moottori Dieselmoottori 1 956 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 125 kW (170 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4986 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2829 mm Tavaratila: 560 l Omamassa: 1666 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan