12.11.2017 Ajoneuvot Opel säästää synergialla ja satsaa sähköön – kiikarissa lupaava 2020-luku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä PACE!-suunnitelma tähtää Opelin tuloskunnon kohentamiseen nopeassa tahdissa ja kertoo samalla paljon myös koko PSA-ryhmästä. Opelin siirtyminen osaksi Peugeotia, Citroënia ja DS:ää valmistavaa PSA-konsernia on edennyt seuraavaan vaiheeseen. Nyt vuorossa olivat Opelin lähivuosien askelmerkit kohti voitollisuutta ja merkin uutta roolia osana eurooppalaista autojättiä. Ennestään suuren autokonsernin osaksi siirtyminen tuo Opelille jatkossa muun muassa synergiaetuja. PACE!:ksi nimitetty tulevaisuuskuva näkee peräti 1,1 miljardin euron synergiaedut vuoteen 2020 mennessä ja 1,7 miljardin euron edestä vuoteen 2026 mennessä. Merkittävä osa säästöistä tulee esimerkiksi ostojen keskittämisestä, mutta myös valmistusyhteistyö ja yhteneväiset markkinointiponnistelut ovat tuomassa selviä säästöjä. Tavoitteena on laskea autojen valmistuskuluja 700 eurolla vuoteen 2020 mennessä, josta yli 400 euroa haetaan ostojen ja valmistuksen keskityksestä. Opel GT -konseptiauto vuodelta 2016. Opelin osalta tavoite on saavuttaa 2% käyttökate autoliiketoiminnasta ja positiivinen kassavirta 2020 mennessä. Uusien toimenpiteiden avulla Opelin nollatulokseen tarvittaisiin jatkossa 800 000 auton vuotuinen myynti, mikä tekisi liiketoiminnasta kannattavaa. Viime vuonna Opel myi 1,16 miljoonaa autoa. Eurooppalaisen Opelin lisäksi suunnitelmat koskevat myös brittiläistä sisarmerkkiä Vauxhallia, jonka asema brändinä on vahva, mutta Vauxhall-tehtaiden kulut ovat jo ennen Brexit-ratkaisua peräti kaksinkertaiset verrattuna PSA-ryhmän Ranskan tehtaisiin. Tavoitteena on kuitenkin välttää irtisanomisia, sillä Opelilla tunnistetaan henkilöstö merkin suurimmaksi voimavaraksi. Valmistaja tavoittelee kasvua myös uusilta markkinoilta ja tuttua keulamerkkiä nähtäneen peräti yli 20 uudella markkina-alueella vuoteen 2022 mennessä. Tähtäimessä on ainakin Kiina, Venäjä, Iran, Taiwan, Saudi-Arabia, Argentina ja Brasilia. Jopa Yhdysvaltoja on väläytelty vaihtoehtona eikä merkin vastavalloitukselle ole suuria esteitä. – Opelista tulee vihdoin globaali, kommentoi merkin pääjohtaja Michael Lohscheller. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uuden konsernin rakennuspalikat Toisen sukupolven Insignia jää viimeiseksi täysin General Motorsin alla toteutetuksi Opeliksi ja mallin tulevaisuus onkin vaakalaudalla. Luonnollisesti edessä on Opelille myös siirtyminen PSA:n moottori- ja vaihteistovalikoimaan sekä ranskalaiskonsernin alustaratkaisuihin. Jatkossa Opelin mallit pohjautuvatkin EMP2- ja CMP-pohjalevyrakenteisiin verrattuna nykytilanteeseen, jossa käytössä on peräti 9 erilaista pohjalevyä. Myös voimalinjaperheet yksinkertaistuvat, joten nykyisestä 10 voimalinjavaihtoehdon paletista on tavoitteena päästä 4 voimalinjaperheen kokonaisuuteen vuoteen 2024 mennessä. Kaikki tulevat Opelit ja Vauxhallit suunnitellaan jatkossakin Rüsselsheimissa, mutta merkin osaamista voidaan toki hyödyntää myös muualla PSA:ssa. Kaikkineen Opel lupailee peräti 9 uutta mallia tai korimallivaihtoehtoa vuoteen 2020 mennessä. Samalla Opel mainitsi, että vuonna 2019 nähdään EMP2-pohjalevylle rakentuva katumaasturi Eisenachin tehtaalta, joka korvannee Zafira Tourerin. Rüsselsheimista puolestaan nähdään samoista aineksista koottu D-segmentin automalli. Tämä saattaa tietää pikaista poistumista juuri uudistuneelle Insignialle. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares on kertonut, että General Motorsin osiin perustuvan Insignian valmistuksesta pyritään nopeassa tahdissa eroon lisenssimaksujen lopettamiseksi. Opelin muut uudet mallit, Crossland X ja Grandland X, jakavat jo merkittävän osan komponenteistaan PSA-mallien kanssa. Opel Grandland X on jo toteutettu yhteistyössä PSA-ryhmän kanssa. Salamamerkin tulevaisuuteen kuuluu tietysti myös sähkö. Vuoteen 2020 mennessä Opel tuo markkinoille neljä sähköistettyä mallia, joihin kuuluu Grandland X:n ladattava hybridi ja seuraavan sukupolven Corsan täyssähkömalli. 2024 mennessä tavoitteena on sähköistää kaikki henkilöautomallistot, eli niissä nähdään voimalinjavaihtoehtona joko ladattava hybridi tai täyssähkö. PSA-ryhmän sähkötekniikan lisäksi Opelilla on käytössään Rüsselsheimin tekniikkakeskus, jolla tulee jatkossa olemaan merkittävä rooli koko konsernin sähköä ja autonomiaa koskevassa kehitystyössä. Opelin tulevaisuudessa ovat mukana toki myös hyötyajoneuvot. Uusi Combo saapuu markkinoille 2018 ja tavoitteena onkin kasvattaa myyntiä yli 25% vuoteen 2020 mennessä. Apua kehitykseen tulee uusien markkina-alueiden hakemisen lisäksi sähköistämisestä, jota nähdään hyötyajoneuvomallistossa vuodesta 2020 alkaen. Lähteet: Opel, Automotive News Kuvat: Marko Jokela, Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?