2.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: premiumista perheeseen – Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turhat koristeet pois ja tilaa tilalle: Opel Insignia luottaa taas perusasioihin. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, yleinen helppokäyttöisyys. Huonoa: verkkaiset kiihdytyksen alut. Aina eivät asiat ole sitä miltä ne näyttävät. Opel Insignia on säilyttänyt toisessa sukupolvessaan pitkänhuiskean muodon, mutta pinnan alla on muuttunut paljon – niin sisätilojen fyysisten mittojen kuin sitä kautta auton olemuksenkin puolesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laatikosta palleroon Opelin ylemmän keskiluokan mallit olivat aina 2000-luvun alkuun asti todellisia järjen ilmentymiä: usein vähän värittömiä, mutta ehdottoman tilavia ja tasapainoisia perheautoja, jotka yleensä sijoittuivat muiltakin ominaisuuksiltaan luokkansa kärkipäähän. Vuosi 2008 muutti suunnan. Premium-muoti oli levinnyt perheautoluokkaankin, ja myös Opel tavoitteli trendiä tuomalla myyntiin Insignian. Audimaisine muotoineen se oli tyystin eri maata kuin funktionaalisen särmikäs Vectra-edeltäjänsä. Insignian pyöreissä linjoissa ei sinänsä olisi ollut mitään vikaa – auto näytti, ja näyttää yhä edelleen – tyylikkäältä. Mutta kun sisätilat oli liki viisimetrisessä korissa jätetty lapsipuolen asemaan, huikean väljää viimeistä Vectraa tuli autoon ahtauduttaessa todella ikävä. Pituus jäi… Uusikaan Insignia ei ole mikään kääpiö: 4,9 metrin kokonaispituus on enemmän kuin vaikkapa luokan kiintotähdillä Ford Mondeolla ja Volkswagen Passatilla – jotka ovat kenties Opelin suurimman mallin läheisimmät henkiset kilpailijat. Pituus ei jää pimentoon mustaa viistoperää ulkoapäin tarkasteltaessa. Etenkin peräylitys venyy kuin salmiakkipurukumi, ja saa osaltaan koeajoauton pyöräkoon näyttämään aika pieneltä – todellisuudessa alla pyörivät normaalit 225/55 R17 -kumit. Mutta vaikka taskuparkkiin peruuteltaessa pitää toisinaan käyttää kenkälusikkaa, eipä haittaa, sillä ristiriitaa tilankäytön suhteen ei Insigniassa enää ole. …tilat tulivat Kun akseliväli on kasvanut peräti yhdeksällä sentillä, takapenkille on loihdittu aivan olennaisesti lisää polvitilaa. Edes 190-senttiset eivät enää joudu neuvottelemaan edessä istujien kanssa hyvän matkustusasennon saamiseksi. Tässä Grand Sport -korimallissa vain pää hipoo hujopilla kattoa: aiempien istumistemme perusteella Sports Tourer -farkku poistaa tämän epäkohdan, jos tarve on. Tavaratilasta on deletoitu tilaa vievät sisäpaneelit niin kontin sivuilta kuin takaluukustakin, joten kamaa mahtuu kyytiin ihan toisella tavalla kuin ennen. Maailman korkeimpia tämä Grand Sportin kontti ei tosin ole, laakeutta puolestaan löytyy senkin edestä. Tila laajenee nappuloista kolmessa erisuuruisessa osassa, eli pitkien esineiden kuten suksien kuljettaminen ei ole ongelma. Säälihän se olisikin nostaa pitkän auton katolle boksi vain yhden, helposti toteutettavan aukon puuttumisen takia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin vanha tuttu Kaikki siis hyvin tilojen osalta. Sitten pääsemme alueelle, joka olikin Insigniassa koko lailla kunnossa jo ennen malliuudistusta, nimittäin ajamiseen. Istahtaminen ja liikkeelle lähteminen ei tuota suuria tunteita, vaan erinomaisen ajoasennon (ainakin koeajoauton lisävarusteisilla AGR-istuimilla), luontevasti toimivien hallintalaitteiden ja simppelin kojelaudan kanssa on mutkatonta työskennellä. Hieman syvempi tutustuminen tuottaa sentään jotain kritiikinkin aihetta. 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori ei ole laiska, mutta yhdistettynä automaattiin kulkupuolta täytyy toisinaan kaivella hieman normaalia syvemmillä kaasupolkimen painalluksilla. Tämä saa aikaan illuusion voimanlähteen vaatimattomista varoista. Ajettava ja säädettävä Ajettavuus on Insigniassa mallillaan, tarkasteltiin sitten ohjaustuntoa, suuntavakavuutta tai kaarrekäytöstä. Etenemiseen ei tule juuri kiinnitettyä huomiota, vaan auto ikään kuin hoitaa hommat itsekseen, kuljettajan kaitsematta. Alustassakin se tärkein eli matkustajien mukavuus maantiellä on läsnä turhanpäiväisen pintakovuuden sijaan, tosin kolahtelua kuuluu kovemmissa kuopissa selvemmin kuin tässä koko- ja hintaluokassa olisi hyväksyttävää. Detaljikiitoksena voi kertoa mukautuvan vakionopeudensäätimen kehittymisen, sillä nyt vauhtia voi säätää 1 km/h välein, kun aiemmin ainoana vaihtoehtona oli todella harva 5 km/h porrastus. Vain kolmiasentoinen etäisyyden säätö, joka lisäksi pitää kauimmassakin asennossaan aika lyhyen turvavälin edellä ajavaan, sen sijaan kaipaisi kehittämistä. Takaisin ruotuun Pieniä epäkohtia, joista osa lueteltiin jo farkkumallin koeajossa, aina löytyy. Silti kun tärkeimmät ominaisuudet ovat Insigniassa kuten pitää, Opelia voi onnitella oikeasta linjanvedosta. Aivan kuten Vectrat ja niitä edeltäneet Asconat, kyseessä on konstailematon perusauto, jonka identiteetti on ehyt. Sen sijaan tulevaisuudessa kaikki onkin taas auki. Millaiseksi Opelien järki/tunne -suhde mahtaakaan lähivuosina kehittyä, kun saksalaismerkki siirtyi tänä vuonna samaan yhtymään ranskalaisten Peugeotin ja Citroënin kanssa? Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.opel.fi/insignia-grand-sport Opel Insignia Grand Sport Innovation 1.5 Turbo Ecotec S/S A6 Hinta alkaen 33 267 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 152 € Moottori Bensiinimoottori 1 490 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 5600 r/min Vääntö 250 Nm (2000–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (2000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku