2.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: premiumista perheeseen – Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turhat koristeet pois ja tilaa tilalle: Opel Insignia luottaa taas perusasioihin. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, yleinen helppokäyttöisyys. Huonoa: verkkaiset kiihdytyksen alut. Aina eivät asiat ole sitä miltä ne näyttävät. Opel Insignia on säilyttänyt toisessa sukupolvessaan pitkänhuiskean muodon, mutta pinnan alla on muuttunut paljon – niin sisätilojen fyysisten mittojen kuin sitä kautta auton olemuksenkin puolesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatikosta palleroonOpelin ylemmän keskiluokan mallit olivat aina 2000-luvun alkuun asti todellisia järjen ilmentymiä: usein vähän värittömiä, mutta ehdottoman tilavia ja tasapainoisia perheautoja, jotka yleensä sijoittuivat muiltakin ominaisuuksiltaan luokkansa kärkipäähän.Vuosi 2008 muutti suunnan. Premium-muoti oli levinnyt perheautoluokkaankin, ja myös Opel tavoitteli trendiä tuomalla myyntiin Insignian. Audimaisine muotoineen se oli tyystin eri maata kuin funktionaalisen särmikäs Vectra-edeltäjänsä.Insignian pyöreissä linjoissa ei sinänsä olisi ollut mitään vikaa – auto näytti, ja näyttää yhä edelleen – tyylikkäältä. Mutta kun sisätilat oli liki viisimetrisessä korissa jätetty lapsipuolen asemaan, huikean väljää viimeistä Vectraa tuli autoon ahtauduttaessa todella ikävä.Pituus jäi…Uusikaan Insignia ei ole mikään kääpiö: 4,9 metrin kokonaispituus on enemmän kuin vaikkapa luokan kiintotähdillä Ford Mondeolla ja Volkswagen Passatilla – jotka ovat kenties Opelin suurimman mallin läheisimmät henkiset kilpailijat.Pituus ei jää pimentoon mustaa viistoperää ulkoapäin tarkasteltaessa. Etenkin peräylitys venyy kuin salmiakkipurukumi, ja saa osaltaan koeajoauton pyöräkoon näyttämään aika pieneltä – todellisuudessa alla pyörivät normaalit 225/55 R17 -kumit.Mutta vaikka taskuparkkiin peruuteltaessa pitää toisinaan käyttää kenkälusikkaa, eipä haittaa, sillä ristiriitaa tilankäytön suhteen ei Insigniassa enää ole.…tilat tulivatKun akseliväli on kasvanut peräti yhdeksällä sentillä, takapenkille on loihdittu aivan olennaisesti lisää polvitilaa. Edes 190-senttiset eivät enää joudu neuvottelemaan edessä istujien kanssa hyvän matkustusasennon saamiseksi.Tässä Grand Sport -korimallissa vain pää hipoo hujopilla kattoa: aiempien istumistemme perusteella Sports Tourer -farkku poistaa tämän epäkohdan, jos tarve on.Tavaratilasta on deletoitu tilaa vievät sisäpaneelit niin kontin sivuilta kuin takaluukustakin, joten kamaa mahtuu kyytiin ihan toisella tavalla kuin ennen. Maailman korkeimpia tämä Grand Sportin kontti ei tosin ole, laakeutta puolestaan löytyy senkin edestä.Tila laajenee nappuloista kolmessa erisuuruisessa osassa, eli pitkien esineiden kuten suksien kuljettaminen ei ole ongelma. Säälihän se olisikin nostaa pitkän auton katolle boksi vain yhden, helposti toteutettavan aukon puuttumisen takia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin vanha tuttuKaikki siis hyvin tilojen osalta. Sitten pääsemme alueelle, joka olikin Insigniassa koko lailla kunnossa jo ennen malliuudistusta, nimittäin ajamiseen.Istahtaminen ja liikkeelle lähteminen ei tuota suuria tunteita, vaan erinomaisen ajoasennon (ainakin koeajoauton lisävarusteisilla AGR-istuimilla), luontevasti toimivien hallintalaitteiden ja simppelin kojelaudan kanssa on mutkatonta työskennellä.Hieman syvempi tutustuminen tuottaa sentään jotain kritiikinkin aihetta. 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori ei ole laiska, mutta yhdistettynä automaattiin kulkupuolta täytyy toisinaan kaivella hieman normaalia syvemmillä kaasupolkimen painalluksilla. Tämä saa aikaan illuusion voimanlähteen vaatimattomista varoista.Ajettava ja säädettäväAjettavuus on Insigniassa mallillaan, tarkasteltiin sitten ohjaustuntoa, suuntavakavuutta tai kaarrekäytöstä. Etenemiseen ei tule juuri kiinnitettyä huomiota, vaan auto ikään kuin hoitaa hommat itsekseen, kuljettajan kaitsematta.Alustassakin se tärkein eli matkustajien mukavuus maantiellä on läsnä turhanpäiväisen pintakovuuden sijaan, tosin kolahtelua kuuluu kovemmissa kuopissa selvemmin kuin tässä koko- ja hintaluokassa olisi hyväksyttävää.Detaljikiitoksena voi kertoa mukautuvan vakionopeudensäätimen kehittymisen, sillä nyt vauhtia voi säätää 1 km/h välein, kun aiemmin ainoana vaihtoehtona oli todella harva 5 km/h porrastus. Vain kolmiasentoinen etäisyyden säätö, joka lisäksi pitää kauimmassakin asennossaan aika lyhyen turvavälin edellä ajavaan, sen sijaan kaipaisi kehittämistä.Takaisin ruotuunPieniä epäkohtia, joista osa lueteltiin jo farkkumallin koeajossa, aina löytyy. Silti kun tärkeimmät ominaisuudet ovat Insigniassa kuten pitää, Opelia voi onnitella oikeasta linjanvedosta. Aivan kuten Vectrat ja niitä edeltäneet Asconat, kyseessä on konstailematon perusauto, jonka identiteetti on ehyt.Sen sijaan tulevaisuudessa kaikki onkin taas auki. Millaiseksi Opelien järki/tunne -suhde mahtaakaan lähivuosina kehittyä, kun saksalaismerkki siirtyi tänä vuonna samaan yhtymään ranskalaisten Peugeotin ja Citroënin kanssa?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.opel.fi/insignia-grand-sport Opel Insignia Grand Sport Innovation 1.5 Turbo Ecotec S/S A6 Hinta alkaen 33 267 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 152 € Moottori Bensiinimoottori 1 490 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 5600 r/min Vääntö 250 Nm (2000–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (2000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella