24.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota tunnetaan hybrideistään, maastureistaan ja Corolloistaan. Niiden yhdistelmän, Toyota Corolla Cross -mallin, täytyy olla myyntimenestys. Hyvää: mukavuus, konstailemattomuus, varustelu, neliveto. Huonoa: kevyt ohjaus, varoitusäänet. Toyota Corolla Cross täydentää merkin citymaasturimallistoa osuen C-HR:n ja RAV4:n väliin niin hinnaltaan kuin kooltaankin. Corolla-siskosten kesken uutuuden arvaisi olevan kookkain, mutta yllättäen Cross on sekä akseliväliltään että pituudeltaan Corolla Touring Sports -farmariversiota lyhyempi.Korkeuden tuoman pystymmän istuma-asennon ansiosta tilaa on molemmissa kuitenkin kutakuinkin saman verran. Ensivilkaisulla Crossin takajalkatilat eivät ole kummoiset, mutta harhan aiheuttaa harvinaisen pitkä istuinosa. Istuin on sen verran kahdelle muotoiltu, että keskipaikka kelpaa vain tilapäiskäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutun oloinen ohjaamoKuskin paikalle on helppo kotiutua, kaikki löytyy tutuilta paikoiltaan ja vaihdekeppikin on perinteinen. Kosketusnäyttö on perus-Corollaa suurempi kooltaan, kirkkaampi väreiltään ja nopeampi toiminnoiltaan. Istuma-asento ja istuimen muotoilu ovat luontevat. Isojen sivupeilien näkymä on antelias, mutta samalla isot kotelot muodostavat katvetta etuviistoon. Tavaratilan koossa Cross jää eniten farmarille. Merkillisesti kontin pohjalla on liki kymmensenttinen styrox-lokerikko nipistämässä tilaa. Nostetusta pohjasta huolimatta selkänoja kaadettuna tilaan jää korkea kynnys. Joka tapauksessa muutaman tonnin satsaus korkeampaan koriin tuntuu sen verran edulliselta, että voisi povata Corolla-farkun menettävän Suomen myydyimmän auton valtikan Crossille.Runsas turvavarusteluVarustelutasoja on kolme, noin kolmen tuhannen euron hintaportain. Perustaso Active on jo kattavasti varusteltu ristiseläntuesta alkaen. Keskimmäiseen Launch Editioniin maahantuoja on pakannut lisäherkkuja ja odottaa siitä tulevan myydyin versio. Ajossa ollut nelivetoinen Premium nahkapenkkeineen ja lasikattoineen on kallein Corolla koskaan. Liki 50 tonnin hintalappu vie sen kisaamaan perinteisten Nissan Qashqain ja Kia Niron lisäksi aivan uusien kilpailijoiden kanssa.Sähköiset turvajärjestelmät kuuluvat valtaosaltaan jo perusvarusteluun, kalleimman mallin uusiin ominaisuuksiin kuuluu hätäjarrutus pysäköintitilanteissa niin paikallaan olevan kuin liikkuvankin esteen tullessa tutkan mielestä liian lähelle. Pienenkin kolhun välttäminen järjestelmän ansiosta ilahduttaa, mutta sitä ennen tapahtuu aika monta äkkipysäystä vähän paksumman risun tai ahtaan pysäköintiruudun johdosta. Laitteen voi toki kytkeä pois. Toyotan autonomista ajoa on harjaannutettu, ajolinja kaistaviivojen välissä on aiempaa juoheampi.Sähköinen nelivetoCorolla Crossin voimalinja on Toyotan laskujen mukaan viidennen sukupolven hybridijärjestelmä kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja portaattomalla vaihteistolla. Koeajetussa nelivetoisessa versiossa toinen sähkömoottori (30 kW/41 hv) on siirretty taka-akselia pyörittämään, kardaaniakselia ei autossa ole. Perusmallit ovat etuvetoisia, mutta samantehoisia.Järjestelmän yhteisteho, 145 kW (197 hv) on ainakin talven ensiliukkailla enemmän kuin tarpeeksi. Liikkeellelähdöt ovat nelivedon ansiosta varmoja ja sähkövoiman avustamina sähäköitä. Kun paukkuja on tarpeeksi, moottoria ei tarvitse huudattaa aiempien hybridien tapaan. Silti olisi toivonut hitusen lisää toppauksia moottorin ympärille. Muuten hiljaisessa autossa moottorin pörinä kantautuu sisälle, ärsytyskynnys ylittyy ainakin sen rallattaessa liikennevaloissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellinen hybridiYli puolet ajoajasta moottori on sammuksissa, hybridijärjestelmä ahertaa aiempaa lyhyemmin syklein viilaten kulutusta ja päästöjä alemmas. Ajotietokone näyttääkin talvikelin keskikulutukseksi mojovasti 5,2 l/100 km, harmittavasti lopputankkaus paljastaa todellisen kulutuksen nousevan liki kuuteen litraan. Sekään ei toki ole mahdoton luku tehokkaalle nelivedolle.Corolla Crossia palauttaessa päällimmäisenä jää mieleen mukavuus, niin jousituksen, hiljaisuuden kuin käyttöominaisuuksien kannaltakin. Mikään yksittäinen asia ei häiritse, mutta ylistämisen aihettakaan ei juuri nouse mieleen naapurin tivatessa. Tavallisuus ja ketään ärsyttämättömyys lienevät juuri Toyotan menestysreseptin takeita.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i Premium Hinta alkaen 38 988 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 005 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, hybridi, neliveto Teho 145 kW (197 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 394 l Omamassa: 1625 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!