24.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota tunnetaan hybrideistään, maastureistaan ja Corolloistaan. Niiden yhdistelmän, Toyota Corolla Cross -mallin, täytyy olla myyntimenestys. Hyvää: mukavuus, konstailemattomuus, varustelu, neliveto. Huonoa: kevyt ohjaus, varoitusäänet. Toyota Corolla Cross täydentää merkin citymaasturimallistoa osuen C-HR:n ja RAV4:n väliin niin hinnaltaan kuin kooltaankin. Corolla-siskosten kesken uutuuden arvaisi olevan kookkain, mutta yllättäen Cross on sekä akseliväliltään että pituudeltaan Corolla Touring Sports -farmariversiota lyhyempi.Korkeuden tuoman pystymmän istuma-asennon ansiosta tilaa on molemmissa kuitenkin kutakuinkin saman verran. Ensivilkaisulla Crossin takajalkatilat eivät ole kummoiset, mutta harhan aiheuttaa harvinaisen pitkä istuinosa. Istuin on sen verran kahdelle muotoiltu, että keskipaikka kelpaa vain tilapäiskäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutun oloinen ohjaamoKuskin paikalle on helppo kotiutua, kaikki löytyy tutuilta paikoiltaan ja vaihdekeppikin on perinteinen. Kosketusnäyttö on perus-Corollaa suurempi kooltaan, kirkkaampi väreiltään ja nopeampi toiminnoiltaan. Istuma-asento ja istuimen muotoilu ovat luontevat. Isojen sivupeilien näkymä on antelias, mutta samalla isot kotelot muodostavat katvetta etuviistoon. Tavaratilan koossa Cross jää eniten farmarille. Merkillisesti kontin pohjalla on liki kymmensenttinen styrox-lokerikko nipistämässä tilaa. Nostetusta pohjasta huolimatta selkänoja kaadettuna tilaan jää korkea kynnys. Joka tapauksessa muutaman tonnin satsaus korkeampaan koriin tuntuu sen verran edulliselta, että voisi povata Corolla-farkun menettävän Suomen myydyimmän auton valtikan Crossille.Runsas turvavarusteluVarustelutasoja on kolme, noin kolmen tuhannen euron hintaportain. Perustaso Active on jo kattavasti varusteltu ristiseläntuesta alkaen. Keskimmäiseen Launch Editioniin maahantuoja on pakannut lisäherkkuja ja odottaa siitä tulevan myydyin versio. Ajossa ollut nelivetoinen Premium nahkapenkkeineen ja lasikattoineen on kallein Corolla koskaan. Liki 50 tonnin hintalappu vie sen kisaamaan perinteisten Nissan Qashqain ja Kia Niron lisäksi aivan uusien kilpailijoiden kanssa.Sähköiset turvajärjestelmät kuuluvat valtaosaltaan jo perusvarusteluun, kalleimman mallin uusiin ominaisuuksiin kuuluu hätäjarrutus pysäköintitilanteissa niin paikallaan olevan kuin liikkuvankin esteen tullessa tutkan mielestä liian lähelle. Pienenkin kolhun välttäminen järjestelmän ansiosta ilahduttaa, mutta sitä ennen tapahtuu aika monta äkkipysäystä vähän paksumman risun tai ahtaan pysäköintiruudun johdosta. Laitteen voi toki kytkeä pois. Toyotan autonomista ajoa on harjaannutettu, ajolinja kaistaviivojen välissä on aiempaa juoheampi.Sähköinen nelivetoCorolla Crossin voimalinja on Toyotan laskujen mukaan viidennen sukupolven hybridijärjestelmä kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja portaattomalla vaihteistolla. Koeajetussa nelivetoisessa versiossa toinen sähkömoottori (30 kW/41 hv) on siirretty taka-akselia pyörittämään, kardaaniakselia ei autossa ole. Perusmallit ovat etuvetoisia, mutta samantehoisia.Järjestelmän yhteisteho, 145 kW (197 hv) on ainakin talven ensiliukkailla enemmän kuin tarpeeksi. Liikkeellelähdöt ovat nelivedon ansiosta varmoja ja sähkövoiman avustamina sähäköitä. Kun paukkuja on tarpeeksi, moottoria ei tarvitse huudattaa aiempien hybridien tapaan. Silti olisi toivonut hitusen lisää toppauksia moottorin ympärille. Muuten hiljaisessa autossa moottorin pörinä kantautuu sisälle, ärsytyskynnys ylittyy ainakin sen rallattaessa liikennevaloissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellinen hybridiYli puolet ajoajasta moottori on sammuksissa, hybridijärjestelmä ahertaa aiempaa lyhyemmin syklein viilaten kulutusta ja päästöjä alemmas. Ajotietokone näyttääkin talvikelin keskikulutukseksi mojovasti 5,2 l/100 km, harmittavasti lopputankkaus paljastaa todellisen kulutuksen nousevan liki kuuteen litraan. Sekään ei toki ole mahdoton luku tehokkaalle nelivedolle.Corolla Crossia palauttaessa päällimmäisenä jää mieleen mukavuus, niin jousituksen, hiljaisuuden kuin käyttöominaisuuksien kannaltakin. Mikään yksittäinen asia ei häiritse, mutta ylistämisen aihettakaan ei juuri nouse mieleen naapurin tivatessa. Tavallisuus ja ketään ärsyttämättömyys lienevät juuri Toyotan menestysreseptin takeita.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i Premium Hinta alkaen 38 988 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 005 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, hybridi, neliveto Teho 145 kW (197 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 394 l Omamassa: 1625 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin