22.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla – uusi vanha tuttu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Corolla täyttää isoja saappaita, kun Auris ja Avensis poistuvat mallistosta. Hyvää: laatuvaikutelma, farmarin tilat, alhaiset CO2-päästöt. Huonoa: 5-ovisen mallin takatilat, CVT-vaihteiston luoma äänekkyys. Harvoin on Toyotalla tapahtunut näin paljon yhtä lyhyessä ajassa. Ylemmän perheautoluokan Avensiksen jääminen eläkkeelle on jo kova juttu. Sen paikan Toyotan henkilöautomalliston huipulla ottaa paluun Eurooppaan tekevä Camry hybridinä.Mutta koska Camryä valmistetaan vain sedanina, apuja Avensiksen paikkaajaksi tarvitaan myös muualta. Lääkettä tähän tuo Toyota Corolla. Auriksen farmariversio ja 5-ovinen poistuvat takavasemmalle, ja niiden paikan nappaa tuttu mallinimi Corolla. Toki myös porrasperäisiä Corollia saa jatkossakin. Ne tulevat Turkista, kun farkku ja 5-ovinen valmistetaan Englannissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistorian havinaaCorolla-nimen paluu herättää varmasti tunteita. Vuonna 1966 myyntiin tullut malli valmistautuu parhaillaan 12. sukupolveen. Tähän mennessä Corollia on valmistettu yhteensä jo yli 45 miljoonaa.Uuden sukupolven myötä poksautetaan siis rikki 50 miljoonan auton rajapyykki. Suomessa kolmen koriversion yhteismyynnillä hamutaan myös kärkisijoja Suomen myydyimpien automallien joukossa.Tuotanto alkaa ensi vuoden alussa, mutta Moottori pääsi jo viimeisen vaiheen prototyyppien rattiin Espanjassa. Ajettavina olivat sekä farmari eli Touring Sports että 5-ovinen Hatchback. Kasvaneet tilatUuden tulemisen myötä Corollat kasataan nyt TNGA-perusrakenteelle, joka löytyy jo muun muassa Priuksen alta. Uuden perustan vapaampi skaalautuminen tarkoittaa farmarin kohdalla myös Aurisiin verrattuna selvästi reippaampaa akseliväliä. 10 sentin lisäys on paljon, mutta se on tarpeen, jos nykyisiä Avensis-farkun omistajia halutaan houkutella jatkossa Corolla-leiriin.Mittanauhan mukaan Corolla- ja Avensis-farkkujen väliset eroavaisuudet matkustamossa ja tavaratilassa ovat itse asiassa hämmentävän pienet, vaikka autojen kokonaispituudessa on selvä ero. Corollassa sentit on käytetty selvästi tehokkaammin hyödyksi – siis farmarissa.Viisiovisen viistoperän akseliväli on niukempi, ja sen takajalkatilat ovat selvästi ahtaammat. Perheelliset tarvitsevat siis farmarin. Toyotan mukaan farkulle kaavaillaankin 65 prosentin kokonaisosuutta malliston myynnistä.Tehokkaampi hybridiToyotalla on myös kuunneltu eurooppalaisia asiakkaita, jotka ovat ilmoittaneet haluavansa enemmän tehoa konepellin alle. Tämä toive täytetään uudella kaksilitraisella hybridillä, joka tulee tutun 1,8-litraisen hybridiversion rinnalle.Uusi voimalinja tarjoaa tehoa mukavat 180 hevosvoimaa. Lisäksi sähkömoottorin 109 hevosvoimaa tuovat kivasti lisäpaukkuja kiihdytyksiin, ja vääntömomenttia löytyy sitäkin 202 newtonmetriä. Järjestelmän yhteenlaskettua vääntömomenttia ei vielä ole ilmoitettu, koska autot odottavat tyyppihyväksyntää.Kaksilitraisesta bensakoneesta on sentään jaettu enemmän tietoa, ja 1,8-litraisen tapaan se on vapaasti hengittävä. Moottorissa on käytetty runsaasti edistyksellistä, taloudellisuuteen tähtäävää tekniikkaa.Tehokas palotapahtuma ja sähkömoottorin apu pitävät hiilidioksidipäästöt alhaisina: tuprua tulee pakoputkesta vain 106 grammaa per kilometri. Se on vain seitsemän grammaa enemmän kuin 1,8-litraisessa mallissa, ja luvannee hyvää auton hintaa ajatellen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ajettavaAjossa hybridivoimalinja toimii varsin huomaamattomasti, ja Toyota-tyyliin akkuja ei ladata pistokkeesta vaan ainoastaan ajon aikana. Corolla Touring Sports on muutenkin vaivaton ja helposti lähestyttävä kokonaisuus. Koska ajettavana oli prototyyppi, tarkemmat ajokokemukset jäävät varsinaisen tuotantomallin koeajoon ensi vuoden puolella.Tehoa ja voimaa löytyy nyt hyvin, mutta ne on kaivettava määrätietoisesti esiin. Äkkiseltään auto on hiljaisempi, mukavampi ja myös parempi ajettava kuin poistuva Auris-farmari. Tästä on kiittäminen uusia jousitusratkaisuja. Kyyti on napakan jämäkkää. Mukavuutta arvostavat voivat valita autonsa mukautuvalla iskunvaimennuksella.Toyota on kehittänyt portaatonta automaattivaihteistoa jatkuvasti, mutta moottoria reippaammin kuormitettaessa laatikon muodostama äänimaailma ei ole vieläkään sieltä hillitymmästä päästä. Maltillisessa ajossa CVT-vaihteisto onneksi pelittää varsin sivistyneesti. Myös jarrupolkimen tuntuma jättää hieman toivomisen varaa, mutta tämä on yleinen hybridejä koskeva haitta. Tyyliä ja varusteitaOhjaamossa aistii myös sen, että Toyota siirtyy alemmassa perheautoluokassa uuteen aikakauteen. Kabiinin laatuvaikutelmaan on satsattu; valtaosa käsiin osuvista materiaaleista on päällystetty pehmeällä keinonahalla. Kojelauta on kaikkiaan selkeä, ja kosketusnäyttö on kasvatettu 8-tuumaiseksi. Grafiikka ei vain ole kovin modernin oloista.Uuden pohjalevyn myötä Toyota on päivittänyt Corollaan myös uusimmat varusteensa. Vakiovarustelu on jo edullisimmissa malliversioissa kattava, ja koeajetun parhaan eli Premium-tason mukana tulee jo enemmän kuin kaikki tarvittava.Suomeen uutta Corollaa on lupa odottaa alkukeväästä. Hinnat selvinnevät alkuvuoden aikana.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.toyota.fi/corolla Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (153 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400 r/min) Teho 80 kW, 109 r/min Vääntö 190 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4653 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?