22.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla – uusi vanha tuttu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Corolla täyttää isoja saappaita, kun Auris ja Avensis poistuvat mallistosta. Hyvää: laatuvaikutelma, farmarin tilat, alhaiset CO2-päästöt. Huonoa: 5-ovisen mallin takatilat, CVT-vaihteiston luoma äänekkyys. Harvoin on Toyotalla tapahtunut näin paljon yhtä lyhyessä ajassa. Ylemmän perheautoluokan Avensiksen jääminen eläkkeelle on jo kova juttu. Sen paikan Toyotan henkilöautomalliston huipulla ottaa paluun Eurooppaan tekevä Camry hybridinä.Mutta koska Camryä valmistetaan vain sedanina, apuja Avensiksen paikkaajaksi tarvitaan myös muualta. Lääkettä tähän tuo Toyota Corolla. Auriksen farmariversio ja 5-ovinen poistuvat takavasemmalle, ja niiden paikan nappaa tuttu mallinimi Corolla. Toki myös porrasperäisiä Corollia saa jatkossakin. Ne tulevat Turkista, kun farkku ja 5-ovinen valmistetaan Englannissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistorian havinaaCorolla-nimen paluu herättää varmasti tunteita. Vuonna 1966 myyntiin tullut malli valmistautuu parhaillaan 12. sukupolveen. Tähän mennessä Corollia on valmistettu yhteensä jo yli 45 miljoonaa.Uuden sukupolven myötä poksautetaan siis rikki 50 miljoonan auton rajapyykki. Suomessa kolmen koriversion yhteismyynnillä hamutaan myös kärkisijoja Suomen myydyimpien automallien joukossa.Tuotanto alkaa ensi vuoden alussa, mutta Moottori pääsi jo viimeisen vaiheen prototyyppien rattiin Espanjassa. Ajettavina olivat sekä farmari eli Touring Sports että 5-ovinen Hatchback. Kasvaneet tilatUuden tulemisen myötä Corollat kasataan nyt TNGA-perusrakenteelle, joka löytyy jo muun muassa Priuksen alta. Uuden perustan vapaampi skaalautuminen tarkoittaa farmarin kohdalla myös Aurisiin verrattuna selvästi reippaampaa akseliväliä. 10 sentin lisäys on paljon, mutta se on tarpeen, jos nykyisiä Avensis-farkun omistajia halutaan houkutella jatkossa Corolla-leiriin.Mittanauhan mukaan Corolla- ja Avensis-farkkujen väliset eroavaisuudet matkustamossa ja tavaratilassa ovat itse asiassa hämmentävän pienet, vaikka autojen kokonaispituudessa on selvä ero. Corollassa sentit on käytetty selvästi tehokkaammin hyödyksi – siis farmarissa.Viisiovisen viistoperän akseliväli on niukempi, ja sen takajalkatilat ovat selvästi ahtaammat. Perheelliset tarvitsevat siis farmarin. Toyotan mukaan farkulle kaavaillaankin 65 prosentin kokonaisosuutta malliston myynnistä.Tehokkaampi hybridiToyotalla on myös kuunneltu eurooppalaisia asiakkaita, jotka ovat ilmoittaneet haluavansa enemmän tehoa konepellin alle. Tämä toive täytetään uudella kaksilitraisella hybridillä, joka tulee tutun 1,8-litraisen hybridiversion rinnalle.Uusi voimalinja tarjoaa tehoa mukavat 180 hevosvoimaa. Lisäksi sähkömoottorin 109 hevosvoimaa tuovat kivasti lisäpaukkuja kiihdytyksiin, ja vääntömomenttia löytyy sitäkin 202 newtonmetriä. Järjestelmän yhteenlaskettua vääntömomenttia ei vielä ole ilmoitettu, koska autot odottavat tyyppihyväksyntää.Kaksilitraisesta bensakoneesta on sentään jaettu enemmän tietoa, ja 1,8-litraisen tapaan se on vapaasti hengittävä. Moottorissa on käytetty runsaasti edistyksellistä, taloudellisuuteen tähtäävää tekniikkaa.Tehokas palotapahtuma ja sähkömoottorin apu pitävät hiilidioksidipäästöt alhaisina: tuprua tulee pakoputkesta vain 106 grammaa per kilometri. Se on vain seitsemän grammaa enemmän kuin 1,8-litraisessa mallissa, ja luvannee hyvää auton hintaa ajatellen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ajettavaAjossa hybridivoimalinja toimii varsin huomaamattomasti, ja Toyota-tyyliin akkuja ei ladata pistokkeesta vaan ainoastaan ajon aikana. Corolla Touring Sports on muutenkin vaivaton ja helposti lähestyttävä kokonaisuus. Koska ajettavana oli prototyyppi, tarkemmat ajokokemukset jäävät varsinaisen tuotantomallin koeajoon ensi vuoden puolella.Tehoa ja voimaa löytyy nyt hyvin, mutta ne on kaivettava määrätietoisesti esiin. Äkkiseltään auto on hiljaisempi, mukavampi ja myös parempi ajettava kuin poistuva Auris-farmari. Tästä on kiittäminen uusia jousitusratkaisuja. Kyyti on napakan jämäkkää. Mukavuutta arvostavat voivat valita autonsa mukautuvalla iskunvaimennuksella.Toyota on kehittänyt portaatonta automaattivaihteistoa jatkuvasti, mutta moottoria reippaammin kuormitettaessa laatikon muodostama äänimaailma ei ole vieläkään sieltä hillitymmästä päästä. Maltillisessa ajossa CVT-vaihteisto onneksi pelittää varsin sivistyneesti. Myös jarrupolkimen tuntuma jättää hieman toivomisen varaa, mutta tämä on yleinen hybridejä koskeva haitta. Tyyliä ja varusteitaOhjaamossa aistii myös sen, että Toyota siirtyy alemmassa perheautoluokassa uuteen aikakauteen. Kabiinin laatuvaikutelmaan on satsattu; valtaosa käsiin osuvista materiaaleista on päällystetty pehmeällä keinonahalla. Kojelauta on kaikkiaan selkeä, ja kosketusnäyttö on kasvatettu 8-tuumaiseksi. Grafiikka ei vain ole kovin modernin oloista.Uuden pohjalevyn myötä Toyota on päivittänyt Corollaan myös uusimmat varusteensa. Vakiovarustelu on jo edullisimmissa malliversioissa kattava, ja koeajetun parhaan eli Premium-tason mukana tulee jo enemmän kuin kaikki tarvittava.Suomeen uutta Corollaa on lupa odottaa alkukeväästä. Hinnat selvinnevät alkuvuoden aikana.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.toyota.fi/corolla Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (153 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400 r/min) Teho 80 kW, 109 r/min Vääntö 190 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4653 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle