14.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius Plug-in Hybrid – hybridijohtajan uusi rooli johdossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius saapuu Eurooppaan vain lataushybridinä, sillä automarkkinat ovat edenneet. Löytyykö hybridien vakionimelle paikka vielä automarkkinoilta? Hyvää: hybridijärjestelmän toiminta, tyyli. Huonoa: maltillinen lataustoteutus. Täyshybridin kanssa synonyymiksi muodostunut Toyota Prius on uransa aikana kerennyt moneen. Autoa on kirottu, kiitelty, se on ollut hybriditekniikan koelabra, Hollywood-tähtien omantunnonkulkine ja erilaisten kyytipalveluiden vakionimi. Nyt saapuva viides sukupolvi tekee räväkän irtioton aiempiin, jotka panostivat harmaaseen käytännöllisyyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin Prius, mutta coolSivuprofiilissa Prius on edelleen Prius, mutta keula ja perä henkivät särmikästä nyky-Toyotaa – eikä esittelykuvissa suosittu keltainen väri sotke tarinaa. Makeiden kurvien takana on edelleen perusolemukseltaan tila-automainen liftback.Matkustamossa etuistuinten tilat ovat tutut muutamista uudehkoista Toyota-malleista. Muhkea ja näppäimillä kyllästetty ohjauspyörä sekä seitsentuumainen mittaristonäyttö ovat esimerkiksi tuttuja ideoita bZ4X:stä. Etuistuinten välissä on selkeä tilanjakaja ja jopa vaihdekeppi on selvinnyt sukupolvipäivityksestä. Kosketusnäyttö on 12,3 tuumaa ja siinä on Toyotan Smart Connect+ -järjestelmä. Takaistuimilla istumatilaa on hyvin, mutta pisimpien kannattaa miettiä kaartuvaa kattolinjaa. Ja jos uusi C-HR sai hiljattain tavalliset takaoven kahvat, nyt Prius suosii trendikästä ikkunankarmikahvaa. Tavaratilaa on kasvanut 33 litralla edeltäjään verrattuna.Uusia ideoitaTeknologian suhteen Prius ottaa erilaisia kehitysaskelia. Muutamissa muissa merkeissä nähty digitaalinen taustapeili tulee tarjolle myös Priukseen ja tarjoaa hyvän tavan katsoa ulos silloin, kun esimerkiksi takaistuin on täynnä.Toinen uutuus on Premium-tasossa tuleva aurinkokennokatto, jonka toiminnallisuus on ottanut aimo loikan edellisen polven Prius PHEV:iin verrattuna. Nyt aurinkoisena päivänä auto pystyy lataamaan noin 8 km per päivä suoraan ajoakkuun. Voimalinjapuolella ajan henki on Toyotan viidennen polven hybridijärjestelmä. Sisäisiä häviöitä on pyritty vähentämään ja voimalinjan ohjelmisto pyrkii ennakoimaan kuljettajan toiveita entistä paremmin. Tehoa on hyvin, mutta sitä ei ole saatavilla erityisen räjähtävästi. Toyotan hybridijärjestelmän toteutus on kuljettajalle lähes huomaamaton moottorin mylvähtelyä lukuun ottamatta.Prius saapuu nyt Eurooppaan aina lataushybridinä. Varsinaiselle täyshybridimallille lienee vaikea löytää markkinrakoa, sillä Toyota on linnoittanut koko muun mallistonsa samalla tekniikalla. Lataushybridinä toimintamatkaa on noin 70–80 kilometriä vannekoosta riippuen ja latauksen loputtua auto jatkaa tavallisena hybridinä, sopien vaikkapa viikonlopun pitkiin reissuihin. Akun kokoon nähden toimintamatka ansaitsee jopa hatunnoston. Mutta maltillinen 13,6 kWh:n akku ja 3,3 kW latausteho vähän yllättävät – eikö hybridijohtaja halua olla kehityksen kärjessä enää latauspuolella?Prius vuonna 2023Ajettavuuden suhteen Toyota Prius PHEV ei yllätä isosti, vaan kyseessä on odotetun nöyrä alusta, joka suhtautuu ainakin Saksan sileisiin teihin hyvin. Ohjausta voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi, mutta matalan painopisteen ansiosta Prius reagoi suunnanmuutoksiin pirteästi. Rengasmelu on ollut tyypillisesti TNGA-autojen heikko kohta, mutta tilanne täytyy arvioida uudelleen kotimaan karkealla tiestöllä. Toyota Prius PHEV säilyttää tila-autohenkisen automallin olemuksen, mutta tavoittelee mielenkiintoa latausvaihtoehdolla ja räväkällä olemuksella. Nähtäväksi jää, riittävätkö eväät erottautumiseen monipuolisilla ladattavien markkinoilla.Toyota Prius PHEV -malliston hinnat alkavat Active-varustelun 43 980 eurosta. Suomessa autojen asiakastoimitukset alkavat tuota pikaa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Prius Plug-in Hybrid Premium Hinta alkaen 51 054 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 987 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Vääntö 190 Nm (4400–5200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 13,6 kWh. Lataus Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 72 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,7 (yhd.) CO2-päästöt 16 g/km Mitat pituus 4599 mm, leveys 1782 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 284 l Omamassa: 1620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta ja 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?