11.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Street Scrambler – Tyylilleen uskollinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Street Scrambler omaa perinteinen ulkonäön, mutta ei turhia varusteita. Ajonautinto syntyy pystystä ajoasennosta ja puhtaasta ajoviiman suhinasta. Hyvää: värinätön moottori, monipuoliset ajo-ominaisuudet, ulkonäkö. Huonoa: tehoa voisi olla enemmän. Triumphin viime vuonna esittelemä Street Twin saa rinnalleen offroad-henkisemmän Street Scramblerin. Mallit jakavat saman tekniikan. Scramblerissa on painotettu soratieominaisuuksia muuttamalla jousitusta ja ajoasentoa. Suurin ero on ulkonäössä. Street Scramblerin suurempi istuinkorkeus ja ylemmäs sijoitettu ohjaustanko muuttavat ajoasennon pystymmäksi. Parhaimmillaan ajokokemus on silloin kun nopeus pysyy satasen tienoilla tai sen alapuolella. Pidemmillä moottoritieosuuksilla ajoviima alkaa rasittaa kuljettajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Värinätön ja vaivaton Kaksisylinterinen rivimoottori on värinätön koko kierroslukualueella. Ominaisuuksissa on painotettu huipputehon sijaan keskialueen vääntöä. Viisi vaihdetta onkin riittävä määrä eikä moottori ole tarkka siitä millä vaihteella ajetaan. Moottori on polttoainetaloudeltaan hyvä, sillä pieni 12 litran tankki riittää yli 300 kilometrin matkalle. Metzeler Tourance -ensiasennusrengas on sopiva kompromissi, joka soveltuu sekä kestopäällysteelle että soralle. Siksi Street Scrambler onkin hyvä vaihtoehto, jos haluaa nautiskella Suomen tieverkosta, välittämättä siitä osuuko kohdalle päällystetty vai päällystämätön tieosuus. Irtosoralla pyörän ohjaaminen kaasua käyttämällä onnistuu helposti. Alle 800 millin istuinkorkeus tekee pyörän käsittelyn helpoksi. Jalat yltävät hyvin maahan jo suhteellisen lyhyelläkin kuljettajalla, joten pysähdykset ja U-käännökset onnistuvat hankalammissakin paikoissa. ABS- ja luistonestojärjestelmät voi halutessaan kytkeä napin painalluksella pois toiminnasta. Yksinkertainen on kaunista Varustetaso on askeettinen, mikä sopii hyvin Street Scramblerin tyyliin. Kuljettaja voi keskittyä ajamiseen ja maisemien ihailuun sen sijaan että huomio kiinnittyisi monipuolisten sähköisten tai muiden varusteiden käyttöön. Jos haluaa pyörästään yksilöllisemmän, tarjoaa Triumph yli 150 lisävarusteen listan, josta voi tarpeidensa ja lompakon paksuuden mukaan rastittaa mukavuutta, ulkonäköä tai tavarankuljetuskapasiteettia parantavia ratkaisuja. Street Cup ei kilpaile varsinaisten adventure-pyörien kanssa, vaan asettuu Triumphin mallistossa katupyörien ja puhtaasti adventure-käyttöön suunniteltujen Tiger-mallien väliin. Retrohenkisyyden tavoittelussa se on yksi markkinoiden onnistuneimmista pyörämalleista. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini Lisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/street-scrambler Triumph Street Scrambler Koeajetun auton hinta varusteineen 14 900 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 5 vaihdetta, ketjuveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 5900 r/min Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Vääntö 80 Nm (3230 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 792 mm, kuivapaino 206 kg, akseliväli 1446 mm, tankin tilavuus 12 litraa. Rengaskoko edessä 100/90-19, takana 150/70R17. Huoltoväli 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?