20.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Tiger 800 XCA – pienillä parannuksilla iso muutos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston varustelluin versio Triumph Tiger 800 XCA sopii yhtä hyvin matkapyöräksi kuin sorateiden koluamiseen. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, kahvan- ja satulanlämmittimet vakiona. Huonoa: puuduttava satula, kahvanlämmittimien kytkin tunnoton. Vuonna 2010 esitelty ja neljä vuotta myöhemmin kasvojenkohotuksen kokenut Triumph Tiger 800 on yksi Triumphin suosituimmista malleista 68 000 kappaleen valmistusmäärällään. Tälle vuodelle tehdyissä uudistuksissa ulkonäkö säilyi lähes ennallaan, mutta teknisiä muutoksia on yli 200 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomia kunnossaIsosta koostaan huolimatta Tiger on kevyt käsiteltävä. Suuri istuinkorkeus tuo haasteensa lyhyemmille kuljettajille, mutta vastaavasti se mahdollistaa väljän ajoasennon. Jyrkän keulakulman ansiosta ohjaus on herkkäliikkeinen. Ohjaustankoa on siirretty 10 milliä taaksepäin ja ajoasento on rennon pysty. Tuulilasissa on nyt viisiasentoinen korkeussäätö ja suoja ajoviimaa vastaan on hyvä. Maastossa seisaaltaan ajaessa sopiva ajoasento löytyy helposti. Matka-ajossa pehmeä satula ei täysin vakuuta, vaan se puuduttaa istumalihaksia.Lyhyemmän ykkösvaihteen ansiosta kiihtyvyys on räväkkää. Vaihteisto on kevyt toiminen ja vapaa löytyy joka kerralla ensimmäisellä yrittämällä. Kolmisylinterinen rivimoottori vetää kakistelematta tyhjäkäynniltä 10 300 kierroksen punarajalle asti tehon kasvaessa täysin lineaarisesti.Lyhyt toisiovälitys sopii hyvin sorasurautteluun, mutta matka-ajossa välitysten pidentäminen vähentäisi niin ääntä, värinöitä kuin polttoaineen kulutustakin.Pitkistä joustomatkoista huolimatta, edessä 220 milliä ja takana 215 milliä, Tiger on jopa urheilullinen ajettava mutkateillä. Kahden levyn etujarrut ovat toiminnaltaan loogiset ja niissä riittää sopivasti hidastuvuutta. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta.Valinnanvaraa asetuksissaViisituumainen väri-TFT-mittaristo on monipuolinen, jopa luettavuuden kustannuksella. Ajomoodeja on peräti kuusi: Track, Sport, Road, Offroad, Offroad Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider.Offroad Pro -asetuksessa ABS ja luistonesto kytkeytyvät kokonaan pois toiminnasta ja asetuksen pystyy turvallisuussyistä kytkemään vain pyörän ollessa paikallaan. 95-hevosvoimainen pyörä on sora-alustalla yllättävänkin helposti hallittavissa ilman edellä mainittuja avustimia.Tiger 800 XCA on pienine puutteineenkin monipuolinen vaihtoehto sekä matka-ajoon että sorateille. Jos lyhyemmät joustomatkat ja vähäisempi varustetaso riittää, niin malliston alapäästä löytyy Tiger 800 XR hintaan 15 300 euroa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Tiger 800 XCA Hinta alkaen 19 150 € Moottori Bensiinimoottori 800 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 70 kW (95 hv), 9500 r/min Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840–860 mm, kuivapaino 208 kg, akseliväli 1 545 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90-21, takana 150/70R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija