20.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Tiger 800 XCA – pienillä parannuksilla iso muutos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston varustelluin versio Triumph Tiger 800 XCA sopii yhtä hyvin matkapyöräksi kuin sorateiden koluamiseen. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, kahvan- ja satulanlämmittimet vakiona. Huonoa: puuduttava satula, kahvanlämmittimien kytkin tunnoton. Vuonna 2010 esitelty ja neljä vuotta myöhemmin kasvojenkohotuksen kokenut Triumph Tiger 800 on yksi Triumphin suosituimmista malleista 68 000 kappaleen valmistusmäärällään. Tälle vuodelle tehdyissä uudistuksissa ulkonäkö säilyi lähes ennallaan, mutta teknisiä muutoksia on yli 200 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomia kunnossaIsosta koostaan huolimatta Tiger on kevyt käsiteltävä. Suuri istuinkorkeus tuo haasteensa lyhyemmille kuljettajille, mutta vastaavasti se mahdollistaa väljän ajoasennon. Jyrkän keulakulman ansiosta ohjaus on herkkäliikkeinen. Ohjaustankoa on siirretty 10 milliä taaksepäin ja ajoasento on rennon pysty. Tuulilasissa on nyt viisiasentoinen korkeussäätö ja suoja ajoviimaa vastaan on hyvä. Maastossa seisaaltaan ajaessa sopiva ajoasento löytyy helposti. Matka-ajossa pehmeä satula ei täysin vakuuta, vaan se puuduttaa istumalihaksia.Lyhyemmän ykkösvaihteen ansiosta kiihtyvyys on räväkkää. Vaihteisto on kevyt toiminen ja vapaa löytyy joka kerralla ensimmäisellä yrittämällä. Kolmisylinterinen rivimoottori vetää kakistelematta tyhjäkäynniltä 10 300 kierroksen punarajalle asti tehon kasvaessa täysin lineaarisesti.Lyhyt toisiovälitys sopii hyvin sorasurautteluun, mutta matka-ajossa välitysten pidentäminen vähentäisi niin ääntä, värinöitä kuin polttoaineen kulutustakin.Pitkistä joustomatkoista huolimatta, edessä 220 milliä ja takana 215 milliä, Tiger on jopa urheilullinen ajettava mutkateillä. Kahden levyn etujarrut ovat toiminnaltaan loogiset ja niissä riittää sopivasti hidastuvuutta. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta.Valinnanvaraa asetuksissaViisituumainen väri-TFT-mittaristo on monipuolinen, jopa luettavuuden kustannuksella. Ajomoodeja on peräti kuusi: Track, Sport, Road, Offroad, Offroad Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider.Offroad Pro -asetuksessa ABS ja luistonesto kytkeytyvät kokonaan pois toiminnasta ja asetuksen pystyy turvallisuussyistä kytkemään vain pyörän ollessa paikallaan. 95-hevosvoimainen pyörä on sora-alustalla yllättävänkin helposti hallittavissa ilman edellä mainittuja avustimia.Tiger 800 XCA on pienine puutteineenkin monipuolinen vaihtoehto sekä matka-ajoon että sorateille. Jos lyhyemmät joustomatkat ja vähäisempi varustetaso riittää, niin malliston alapäästä löytyy Tiger 800 XR hintaan 15 300 euroa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Tiger 800 XCA Hinta alkaen 19 150 € Moottori Bensiinimoottori 800 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 70 kW (95 hv), 9500 r/min Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840–860 mm, kuivapaino 208 kg, akseliväli 1 545 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90-21, takana 150/70R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!