20.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Tiger 800 XCA – pienillä parannuksilla iso muutos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston varustelluin versio Triumph Tiger 800 XCA sopii yhtä hyvin matkapyöräksi kuin sorateiden koluamiseen. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, kahvan- ja satulanlämmittimet vakiona. Huonoa: puuduttava satula, kahvanlämmittimien kytkin tunnoton. Vuonna 2010 esitelty ja neljä vuotta myöhemmin kasvojenkohotuksen kokenut Triumph Tiger 800 on yksi Triumphin suosituimmista malleista 68 000 kappaleen valmistusmäärällään. Tälle vuodelle tehdyissä uudistuksissa ulkonäkö säilyi lähes ennallaan, mutta teknisiä muutoksia on yli 200 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomia kunnossaIsosta koostaan huolimatta Tiger on kevyt käsiteltävä. Suuri istuinkorkeus tuo haasteensa lyhyemmille kuljettajille, mutta vastaavasti se mahdollistaa väljän ajoasennon. Jyrkän keulakulman ansiosta ohjaus on herkkäliikkeinen. Ohjaustankoa on siirretty 10 milliä taaksepäin ja ajoasento on rennon pysty. Tuulilasissa on nyt viisiasentoinen korkeussäätö ja suoja ajoviimaa vastaan on hyvä. Maastossa seisaaltaan ajaessa sopiva ajoasento löytyy helposti. Matka-ajossa pehmeä satula ei täysin vakuuta, vaan se puuduttaa istumalihaksia.Lyhyemmän ykkösvaihteen ansiosta kiihtyvyys on räväkkää. Vaihteisto on kevyt toiminen ja vapaa löytyy joka kerralla ensimmäisellä yrittämällä. Kolmisylinterinen rivimoottori vetää kakistelematta tyhjäkäynniltä 10 300 kierroksen punarajalle asti tehon kasvaessa täysin lineaarisesti.Lyhyt toisiovälitys sopii hyvin sorasurautteluun, mutta matka-ajossa välitysten pidentäminen vähentäisi niin ääntä, värinöitä kuin polttoaineen kulutustakin.Pitkistä joustomatkoista huolimatta, edessä 220 milliä ja takana 215 milliä, Tiger on jopa urheilullinen ajettava mutkateillä. Kahden levyn etujarrut ovat toiminnaltaan loogiset ja niissä riittää sopivasti hidastuvuutta. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta.Valinnanvaraa asetuksissaViisituumainen väri-TFT-mittaristo on monipuolinen, jopa luettavuuden kustannuksella. Ajomoodeja on peräti kuusi: Track, Sport, Road, Offroad, Offroad Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider.Offroad Pro -asetuksessa ABS ja luistonesto kytkeytyvät kokonaan pois toiminnasta ja asetuksen pystyy turvallisuussyistä kytkemään vain pyörän ollessa paikallaan. 95-hevosvoimainen pyörä on sora-alustalla yllättävänkin helposti hallittavissa ilman edellä mainittuja avustimia.Tiger 800 XCA on pienine puutteineenkin monipuolinen vaihtoehto sekä matka-ajoon että sorateille. Jos lyhyemmät joustomatkat ja vähäisempi varustetaso riittää, niin malliston alapäästä löytyy Tiger 800 XR hintaan 15 300 euroa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Tiger 800 XCA Hinta alkaen 19 150 € Moottori Bensiinimoottori 800 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 70 kW (95 hv), 9500 r/min Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840–860 mm, kuivapaino 208 kg, akseliväli 1 545 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90-21, takana 150/70R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous