20.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Tiger 800 XCA – pienillä parannuksilla iso muutos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston varustelluin versio Triumph Tiger 800 XCA sopii yhtä hyvin matkapyöräksi kuin sorateiden koluamiseen. Hyvää: monipuolisuus, varustetaso, kahvan- ja satulanlämmittimet vakiona. Huonoa: puuduttava satula, kahvanlämmittimien kytkin tunnoton. Vuonna 2010 esitelty ja neljä vuotta myöhemmin kasvojenkohotuksen kokenut Triumph Tiger 800 on yksi Triumphin suosituimmista malleista 68 000 kappaleen valmistusmäärällään. Tälle vuodelle tehdyissä uudistuksissa ulkonäkö säilyi lähes ennallaan, mutta teknisiä muutoksia on yli 200 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomia kunnossaIsosta koostaan huolimatta Tiger on kevyt käsiteltävä. Suuri istuinkorkeus tuo haasteensa lyhyemmille kuljettajille, mutta vastaavasti se mahdollistaa väljän ajoasennon. Jyrkän keulakulman ansiosta ohjaus on herkkäliikkeinen. Ohjaustankoa on siirretty 10 milliä taaksepäin ja ajoasento on rennon pysty. Tuulilasissa on nyt viisiasentoinen korkeussäätö ja suoja ajoviimaa vastaan on hyvä. Maastossa seisaaltaan ajaessa sopiva ajoasento löytyy helposti. Matka-ajossa pehmeä satula ei täysin vakuuta, vaan se puuduttaa istumalihaksia.Lyhyemmän ykkösvaihteen ansiosta kiihtyvyys on räväkkää. Vaihteisto on kevyt toiminen ja vapaa löytyy joka kerralla ensimmäisellä yrittämällä. Kolmisylinterinen rivimoottori vetää kakistelematta tyhjäkäynniltä 10 300 kierroksen punarajalle asti tehon kasvaessa täysin lineaarisesti.Lyhyt toisiovälitys sopii hyvin sorasurautteluun, mutta matka-ajossa välitysten pidentäminen vähentäisi niin ääntä, värinöitä kuin polttoaineen kulutustakin.Pitkistä joustomatkoista huolimatta, edessä 220 milliä ja takana 215 milliä, Tiger on jopa urheilullinen ajettava mutkateillä. Kahden levyn etujarrut ovat toiminnaltaan loogiset ja niissä riittää sopivasti hidastuvuutta. ABS-järjestelmä on perinteistä mallia eli se ei huomioi pyörän sivuttaiskallistusta.Valinnanvaraa asetuksissaViisituumainen väri-TFT-mittaristo on monipuolinen, jopa luettavuuden kustannuksella. Ajomoodeja on peräti kuusi: Track, Sport, Road, Offroad, Offroad Pro sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider.Offroad Pro -asetuksessa ABS ja luistonesto kytkeytyvät kokonaan pois toiminnasta ja asetuksen pystyy turvallisuussyistä kytkemään vain pyörän ollessa paikallaan. 95-hevosvoimainen pyörä on sora-alustalla yllättävänkin helposti hallittavissa ilman edellä mainittuja avustimia.Tiger 800 XCA on pienine puutteineenkin monipuolinen vaihtoehto sekä matka-ajoon että sorateille. Jos lyhyemmät joustomatkat ja vähäisempi varustetaso riittää, niin malliston alapäästä löytyy Tiger 800 XR hintaan 15 300 euroa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Triumph Tiger 800 XCA Hinta alkaen 19 150 € Moottori Bensiinimoottori 800 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 70 kW (95 hv), 9500 r/min Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Vääntö 79 Nm (8050 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840–860 mm, kuivapaino 208 kg, akseliväli 1 545 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90-21, takana 150/70R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella