24.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusittu Renault Mégane on hybridinäkin huomaamaton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hienohiottu Renault Mégane kätkee sisuksiinsa myös lataushybridin. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus. Huonoa: kulutukset. Neljännen sukupolven Renault Mégane on jo viisivuotias, mutta ikääntynyt varsin hyvin. Kevyeen kasvojenkohotukseen kuuluivat täysled-valot sekä uusi etupuskuri.Hybridimaailmaan Renault tuo latausmahdollisuudella varustetun mielenkiintoisen E-Tech-voimalinjan. Korimallina on tällöin Sport Tourerina tunnettava farmari.Hybridin myötä Mégane marssii mukaan hintakilpailuun. Merkin pienempi crossover Captur toki luo lataushybridien otsikot alle 30 000 euron hinnallaan, mutta Mégane mukavoittaa matkaa selvästi vain muutaman tuhannen lisäpanostuksella. Edullisimmillaan Mégane Sport Tourer E-Tech onkin saatavilla 32 390 euron hintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukaan digiloikkaanLisäeuroilla hankittavien näyttöjen kokoa on kasvatettu. Uusi 10,2-tuumainen digimittaristo mahduttaa tarpeelliset tiedot yhteen näkymään, ja lisähintainen heijastusnäyttö tukee tätä. Niin ikään uuden 9,3-tuumaisen kosketusnäytön yhteyteen on paritettu riittävä rivistö kiinteitä painikkeita. Tietoviihdejärjestelmän osalta ärsyttämään jää kovassa auringonpaisteessa hieman heikko näkyvyys sekä viive radiokanavaa vaihdettaessa. Tuo, kuten myös navigaattorin käskytys, kannattaa suorittaa suomeksi äänikomennoin. Navigaattori näyttää muun muassa polttoaineen hinnat, latauspisteet ja kameratolpat.Sisätilat edustavat luokassaan asiallista keskitasoa. Hybriditekniikan vaatiman tilankin jälkeen kontti on 447-litrainen, ja jopa välipohjan alta löytyy tilaa.Sulava ajettavaMégane E-Techin voimalinja koostuu 1,6-litraisesta vapaasti hengittävästä bensakoneesta, mielenkiintoisesta monitilavaihteistosta, sähkömoottorista sekä akkupaketista. Kuljettajalle tämä ei näy millään tavoin, sillä voimalinja toimii sulavasti kaikissa tilanteissa. Tehtäväksi jää käännellä rattia sekä polkea kahta poljinta, joista jälkimmäisten tuntuma tosin on jousimainen ja luonnoton. Sen sijaan ohjauksesta löytyy liukkaimmilla keleillä jopa hieman tuntoa, mutta kolme turhaa asetusta säätävät vain raskautta.Auton kokoluokka paljastuu kaikkein karkeimmilla kestopäällysteillä lievänä rengasmeluna, mutta pääosin kyseessä on erittäin mukava matkakumppani. Erityisesti alustan mukavuus miellyttää.Pakkanen syö sähköajonRenaultin hybridit käynnistävät talvipakkasilla aina polttomoottorin auton matkustamon lämmittämiseksi, joten emme päässeet koeajossa yhtäkään kokonaista matkaa pelkällä sähköllä. Pitkillä matkoilla, joilla akku loppuu joka tapauksessa kesken, tällainen toimintamalli on jopa suotavaa – lyhyemmillä ei niinkään.Ahkerasti lataileva pääsee toki mataliin kulutuksiin, mutta muussa tapauksessa polttoainetta palaa. Kylmällä kelillä ja vähillä lataamisilla kulutus nousi 5,7 l/100 km -lukemaan, mikä lähentelee jo perinteisen polttomoottoriauton vastaavaa. Tämä on tietenkin väärä tapa lataushybridin käyttöön, mutta osoittaa yhtä kaikki väärinkäytön vaikutukset.Sähköäkin kuluu kylmällä yllättävän paljon, kun huomioi sen, että Mégane hyödyntää polttomoottoria lämmitykseen. Latauksen huipputehokin on vain 3,6 kilowattia, joten asiointilataaminen kannattaa unohtaa. Kotitalouspistokkeesta akku täyttyy noin viidessä tunnissa.Lopulta hybridivoimalinja jää siis varsin huomaamattomaksi myös kulutuksen kulmasta – ainakin pakkasella. Lataushybridin omistaja halunnee liikkua pelkällä sähköllä, minkä Mégane E-Tech sallisi muina vuodenaikoina. Ehkä mallia ei kuitenkaan kannata lytätä pelkästään kylmän talven takia.Teksti ja kuvat: Henri Posa Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid Intens Hinta alkaen 34 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 712 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (91 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 116 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2712 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous