11.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Grand California -retkeilyauto vaikuttaa laadukkaalta kokonaisuudelta, muutama erikoisuus kuitenkin pistää silmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes kaikki Suomessa myytävät matkailuautot ovat niiden valmistamiseen erikoistuneiden tehtaiden tuotoksia. Volkswagen Grand California on markkinoiden musta lammas valkealla sisustalla. Volkswagen on valmistanut omia matkailuautoja jo vuosikausia, mutta vasta nyt sellaisia saa Suomestakin. Volkswagen Grand California pohjautuu Crafteriin ja retkeilyauto on saatavilla kahdessa eri koripituudessa.Koeajoyksilömme oli lyhyempää mallia, eli Grand California 600, joka on kokonaispituudeltaan kuusimetrinen. Isoveli 680 -loppupäätteellä on samalla logiikalla 6,8-metriä pitkä.Retkeilyautot ovat perinteisiä matkailuautoja pienikokoisempia, pakettiauton peltikoriin varustettuja matkakoteja, jotka sopivat ketteryytensä ansiosta paljon liikkuville, jotka eivät vaadi autolta samanmoisia oleskelutiloja mitä esimerkiksi suositummat puoli-integroidut tarjoavat. Ulkoaktiviteettien parissa liikkuville retkeilyauto on siis erinomainen vaihtoehto.Volkswagen Grand Californian sisätilat pistävät silmään, erilaisten puuvärien sijaan auto on sisustaltaan valkoinen. Sävy tuo mieleen Ikean valkoisen huonekaluvärin, joten se jakanee mielipiteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistajan koko näkyySuuren autonvalmistajan tuote tuo kuluttajalle mukanaan asuntoautomaahantuojia laajemman huoltoverkoston, ja osien saatavuutta lupaillaan hyväksi: myös retkeilyautovarustelun komponentit löytyvät Volkswagenin varaosanumeroilla.Suurimmatkin matkailuautovalmistajat ovat Volkswageniin verrattuna kääpiömäisiä yrityksiä, joten Grand Californialta odottaa omaa luokkaansa olevaa laadukkuutta. Sisätiloissa laadukkuus näkyykin muun muassa hyllyköiden ja kaappien saumoissa, kaikki istuu toisiinsa nähden täydellisesti – mikä on matkailuautoissa harvinaista.Auton takaosan parivuode kuitenkin on ylöstaitettuna hieman koominen näky kiinnikeliinoineen, Wolfsburgissa insinööriltä on selvästi loppunut aika tai kärsivällisyys. Volkswagenin tapaan keksintö on kuitenkin helppokäyttöinen ja ennen kaikkea toimiva.Suuren tehtaan panos näkyy kuitenkin muista eroavilla ratkaisuilla, lisävarusteena Grand Californiaan saa auton etuyläosaan levitettävän vuoteen. Vuoteessa mahtuu nukkumaan tarvittaessa aikuinenkin kapealla 190-senttiä pitkällä kaistaleella, mutta pääasiallisesti se lienee tarkoitettu lapsia varten.Säilytystiloissa parantamisen varaaMyös jääkaappi poikkeaa tavanomaisesta, sillä saranoidun oven ja hyllyköiden sijaan elintarvikkeet säilytetään vetolaatikossa, jonka syvyyden ansiosta sinne mahtuu tavaraa kohtuullisesti kapeudesta huolimatta.Auton säilytystilat ovat keskinkertaiset. Takaosan parisängyn alle mahtuu kyllä hyvin roinaa, mutta auton sisäosaa ympäröivät kaapit ovat erittäin kapeat ja niissä säilytettävää tavaraa on vaikea keksiä. Muutama syvempi kaappi auton takaosassa kattaa kuitenkin parin retkeilijän tarpeet.Takamatkustajien ergonomia ajamisen aikana on retkeilyautoksi yllättävän miellyttävä yhdelle. Kaksi aikuistakin sopii tarvittaessa matkustamaan, muttei järin mukavasti. Seinänpuoleiselta vyöpaikalta löytyy myös kaksi USB-pistoketta puhelimien lataamista varten. Ohjaamossa USB-paikkoja on yksi, mutta tupakansytyttimen paikkaan istuvalla laturilla saa navigaattorit sun muut lisälaitteet toimimaan.Montako vetävää pyörää laitetaan?Voimalinjavaihtoehtoina on etu- ja nelivedot Volkswagenin 177-hevosvoimaisen turbodieselmoottorin ja kahdeksanalueisen automaattivaihteiston kanssa. Puhtia löytyy riittävästi, ja kulutus pyöri lähinnä maantieajoa sisältäneen matkan aikana noin 10 l/100 km tuntumassa.Ukkohallan pyöräilyretkemme tukikohtana toimineen Crafterin lisävarustelistalta oli jätetty ruksimatta vetokoukku, joten pyöriä jouduimme kuljettamaan auton sisällä, mihin auto ei tiloiltaan oikein soveltunut. Vähänkin suurempaa kalustoa mukanaan kuljettavan kannattaakin ehdottomasti ottaa autoon vetokoukku pyörätelineen tai perävaunun kiinnittämistä varten.Jos auton oleskeluosalta ei vaadi muuta kuin majoittumiseen, peseytymiseen ja ruokailuun sopivat tilat, on peltikorinen Grand California erinomainen vaihtoehto. Pesuhuoneesta löytyy käymälä, suihku ja taitettava lavuaari kuin suuremmistakin matkailuautoista, mutta pienemmässä koossa. Pienillä hiekkateillä männyn oksien raapimisenkaan ei tarvitse pelätä naarmuttavan auton kylkiä yhtä herkästi kuin perinteisessä matkailuautossa, joka helpottaa erikoisempien yöpymispaikkojen saavuttamista.Volkswagen Grand California toimi sähköisen luontomatkamme tukikohtana Ukkohallassa. Elämysjuttu julkaistiin kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2020. Lehden voi ostaa myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Volkswagenin oma retkeilyauto saadaan keväällä myös Suomeen Koeajo: CrossCamp -retkeilyauto – teltan ja auton välimaastossa Koeajo: Maastokelpoisempaa matkailua – Hymer ML-T 580 4×4 Volkswagen Crafter Grand California 600, 2,0 TDI 130 kW 8at Hinta alkaen 68 290 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 3094 mm, akseliväli 3640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous