11.5.2025

Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten

Kuva Petri Munukka

Volkswagen Multivan on tästä lähin aina nelivetoinen lataushybridi.

Volkswagen Multivan oli jo ennestäänkin tila-autojen parhaimmistoa tiloiltaan ja muunneltavuudeltaan. VW:n pitkä kokemus pikkubusseista näkyy. Lataushybridin edullinen verotuskohtelu pudotti muut voimalinjavaihtoehdot pois Suomen valikoimasta jo ensiesittelyssä kolme vuotta sitten. Nyt akuston liki tuplaantuminen lisää sen mielekkyyttä sähköisen toimintamatkan kasvaessa.

Tähän asti mitään konsernin yleisimmälle MQB-alustarakenteelle pohjautuvaa mallia ei ole saanut nelivedon ja lataushybridin yhdistelmällä. Nyt molemmat tekniikat on saatu sullottua lattian alle tilojen siitä kärsimättä ja Multivanin saa vain nelivetoisena lataushybridinä. Koeajoon saimme valmistajan 75-vuotisjuhlavuoden erikoismallin pidemmällä korilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muunneltava istumajärjestys

Multivan on vakiona seitsenpaikkainen, istumajärjestykselle on runsaasti vaihtoehtoja. Jokaisella paikalla erillisistuin on selkänojaltaan kallistettava ja kiskoilla pituussuunnassa lähes koko matkustamon mitalta liikuteltava. Kakkos-ja kolmosrivin laitapaikat ovat kyljissä kiinni, joten seitsemäs keskipaikka liukuu kumpaan tahansa riviin tai niiden välille. Selkänoja kaadettuna siitä saa myös pöydän mukitelineineen.

Lisähintaan kakkosrivin istuimet voi kääntää myös selkä menosuuntaan. Verkkaisesti toimi-vat sähköiset liukuovet saa avattua etänä avaimesta ja kojelaudasta.

Ajetussa pidempikorisessa tavaratila on käyttökelpoinen jo kaikkien istuimien ollessa käytössä. Konttia on helppo kasvattaa liu’uttamalla penkkirivejä eteenpäin, silti jalkatilaa jää kaikille riittävästi. Tilaa saa toki lisää myös selkänojia kaatamalla ja isompia esineitä varten penkit voi poistaa kokonaan. Ne eivät kuitenkaan ole kevyitä.

Ohjaamoltaan Multivan on ennallaan, jopa muista konsernin uutuuksista tuttu rattivaihde puuttuu. Ratin nappulat ovat perinteistä paineltavaa mallia. Kosketusnäyttö on vanhaa pienempää ja hitaampaa sukupolvea ilman räätälöitäviä pikakuvakkeita.

Taka-akselille lisätty sähkömoottori

Multivanin hybridijärjestelmä koostuu nelisylinterisestä 1,5-litraisesta turboahdetusta 130-kilowattisesta (177 hv) bensiinimoottorista, kuusivaihteisesta kaksoiskytkinvaihteistosta ja molemmilla akseleilla olevista omista sähkömoottoreista (edessä 85 kW (115 hv) ja takana 100 kW ( 136 hv). Yhteen lukuja ei voi laskea, järjestelmän yhteisteho on ”vain” 180 kW (245 hv) ja vääntömomentti 350 Nm.

Missään tapauksessa Multivanilla ei jää jalkoihin, mutta lähdöt eivät ole niin kiivaita kuin sähköautoilla. Bensiinimoottorin käynnistyminen, tehon tuotto ja oikean vaihteen löytyminen vievät aikansa kaasun polkaisun jälkeen. Vaihteisto S-asennossa ja hybridimoodi pitävät polttomoottorin paremmin hereillä. Myös akun tyhjennyttyä sähkön avustuspotku laimenee, vaikka akussa onkin reserviä takaamaan neliveto aina.

Multivanin perusrakenne on henkilöautopohjainen, toisin kuin ulkomuodosta luulisi. Niinpä sekä ajettavuus että mukavuus ovat luokkaa paremmalla tasolla kuin pakettiautoista tehdyillä kilpailijoilla. Runsaat ulkomitat ja pitkä akseliväli tuottavat luonnollisesti hikipisaroita parkkihalleissa, muutoin pyörittely on melko vaivatonta korkean istuma-asennon ja isojen ikkunoiden ansiosta. Parhaimmillaan vakaa ja äänetön Multivan on pidemmillä taipaleilla.

Uusi isompi akusto lisää päästöttömiä kilometrejä. Kevätauringon lämmittäessä maltillisilla vauhdeilla pääsee sähköllä jopa sata kilometriä, mutta kylmä aamu tai moottoritierykäisy riipaisevat siitä heti neljänneksen. Akun tyhjennyttyä kulutus asettui juurikin ilmoitettuun lukemaan 7,7 l/100km.

Muiden konsernin uutuuksien tapaan isomman akun myötä lataukseen on lisätty 40 kW:n tehoinen tasavirtalataus. Teho jopa ylittyy heti latauksen alettua, mutta hiipuu akun täyttyessä. Tyhjästä täyteen aikaa menee 45 minuuttia.

Hyvät ja huonot puolet

  • runsaat tilat
  • muunneltavuus
  • neliveto
  • suorituskyky
  • suuri koko parkkiruutuihin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat