8.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: kehittyneempi Škoda Superb Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saiko Škoda tehdä Volkswagenia paremman auton? Hyvää: tyylikkyys, avarat tilat. Huonoa: hienoinen pintakovuus. Škoda Superbin kehittäminen ei ole helppoa. Lopputuloksen pitää olla suuri ja mukava, mutta emoyritys Volkswagenin valmistaman Passatin varpaille ei saisi talloa. Saksalaisille merkkien arvojärjestys on tärkeä asia.Haastavasta tilanteesta huolimatta lopputulos on mainio. Kolmannen sukupolven Škoda Superb on edeltäjäänsä tilavampi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Kenties näyttävin Volkswagenin leirissä suunniteltu Škoda.Uudesta Superbista on saatu huomattavasti edeltäjäänsä linjakkaampi. Auton akseliväli on venähtänyt yli 2,8 metriin. Kasvua edeltäjään on 80 millimetriä, joka johtuu lähemmäs keulaa siirretystä etuakselista.Aiempaa viistommin laskeutuvasta takaikkunasta huolimatta Škoda kertoo takaistuimen pääntilan avartuneen. Keskimittainen voi halutessaan matkata takaistuimella ryhdikkäästi. Parimetrisen täytynee tyytyä rennompaan asentoon, muuten takaraivo voi osua kattoon.Runsaiden varvas- ja polvitilojen ansiosta jalat asettuvat varsin suoriksi, jolloin reidet lepäävät mukavasti istuimella. Takatilat ovat myös aiempaa leveämmät, Škodan mukaan kyynärtilaa on seitsemän senttimetriä aiempaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa vai teknologiaa?Vaikka Škodan puheissa esiintyy viittauksia edustusautoon, ajanevat lähes kaikki Superb-omistajat autojaan itse. Kuljettajan paikalla ei ole mitään vikaa, vaikka muotokieli on lähempänä Passatin edellistä kuin nykyistä sukupolvea. Materiaalit ovat laadukkaita ja ergonomia toimivaa.Koska Superb vie Passatia sisä- ja tavaratilassa (625 litraa), on arvojärjestystä rakennettu teknologialla. Huipputeknisimmät uutuudet ovat Passatin yksinoikeuksia.Superbiin ei ole tarjolla näyttöön pohjautuvaa digitaalimittaristoa, hienoa yläviistosta kuvaavaa pysäköintinäkymää tai perävaunun peruutusjärjestelmää. Sellaisia kaipaavien kannattaa suunnata Volkswagen-kauppaan. Superbin vahvuudet ovat arkisemmissa varusteissa.Jo edullisin Active-varustetaso sisältää muun muassa vakionopeussäätimen ja Bluetoothin. Suomessa myydyimmäksi arvioidaan toiseksi runsaimmin varusteltua Style-tasoa, joka sisältää esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen, puolinahkaverhoilun ja etuistuimien sähkösäädön.Malliston huipulla on kuvissa esiintyvä Laurin & Klement. Ruskea nahka ja tuuletetut etuistuimet tuovat tyylikkääseen autoon tunnelmaa, mutta eivät oikein sovi järkitietoisena valintana pidettyyn Škodaan.Leppoisa ajettavaSuurista ulkomitoista huolimatta Superb on vaivaton ajettava. Tyyliin sopii leppoisan mukavuuspainotteinen ajaminen, mutta tarpeen vaatiessa auto mukautuu myös aktiivisen kuljettajan ajotyyliin.Mukautumista helpottaa sähkösäätöinen iskunvaimennus, jonka Škoda valitsi kaikkiin koeajoautoihin. Mukavuusasetuksilla alusta tuntuu korostetun pehmeälle korin tehdessä laajoja liikkeitä moottoritien epätasaisuuksissa. Ilma- tai kaasunestejousituksen tasoista kyytiä ei kuitenkaan ole tarjolla. Osa epätasaisuuksista tulee yhä läpi.Superbiin on tarjolla viisi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Bensiinimoottorien tehoalue kattaa 125–280 hevosvoimaa, dieselin 120–190 hevosvoimaa. Pienintä bensiinimoottoria lukuun ottamatta kaikki ovat saatavilla kaksoiskytkinautomaatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto heti mukanaŠkoda tarjoaa heti alusta alkaen viidennen sukupolven Haldex-kytkimeen perustuvia nelivetoja. 150 hevosvoimaiset bensiini- ja dieselmoottorit ovat nelivedon kanssa aina käsivaihteisia. Automaatin ja nelivedon yhdistelmä on valittavissa 190 hevosvoimaiseen dieseliin, 280 hevosvoimaisessa bensiinimoottorissa ne ovat vakiovaruste.Olisi kiinnostavaa tietää minkälaisia myönnytyksiä Škodan väki on joutunut tekemään pitääkseen Volkswagenin tyytyväisenä. Tärkeintä on onnistunut lopputulos.Superb on ominaisuuksiltaan aiempaa etevämpi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Suomessa Superbin hinnasto julkaistaan lähiaikoina. Ensimmäiset yksilöt saapuvat maahan heinäkuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa