8.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: kehittyneempi Škoda Superb Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saiko Škoda tehdä Volkswagenia paremman auton? Hyvää: tyylikkyys, avarat tilat. Huonoa: hienoinen pintakovuus. Škoda Superbin kehittäminen ei ole helppoa. Lopputuloksen pitää olla suuri ja mukava, mutta emoyritys Volkswagenin valmistaman Passatin varpaille ei saisi talloa. Saksalaisille merkkien arvojärjestys on tärkeä asia.Haastavasta tilanteesta huolimatta lopputulos on mainio. Kolmannen sukupolven Škoda Superb on edeltäjäänsä tilavampi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Kenties näyttävin Volkswagenin leirissä suunniteltu Škoda.Uudesta Superbista on saatu huomattavasti edeltäjäänsä linjakkaampi. Auton akseliväli on venähtänyt yli 2,8 metriin. Kasvua edeltäjään on 80 millimetriä, joka johtuu lähemmäs keulaa siirretystä etuakselista.Aiempaa viistommin laskeutuvasta takaikkunasta huolimatta Škoda kertoo takaistuimen pääntilan avartuneen. Keskimittainen voi halutessaan matkata takaistuimella ryhdikkäästi. Parimetrisen täytynee tyytyä rennompaan asentoon, muuten takaraivo voi osua kattoon.Runsaiden varvas- ja polvitilojen ansiosta jalat asettuvat varsin suoriksi, jolloin reidet lepäävät mukavasti istuimella. Takatilat ovat myös aiempaa leveämmät, Škodan mukaan kyynärtilaa on seitsemän senttimetriä aiempaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa vai teknologiaa?Vaikka Škodan puheissa esiintyy viittauksia edustusautoon, ajanevat lähes kaikki Superb-omistajat autojaan itse. Kuljettajan paikalla ei ole mitään vikaa, vaikka muotokieli on lähempänä Passatin edellistä kuin nykyistä sukupolvea. Materiaalit ovat laadukkaita ja ergonomia toimivaa.Koska Superb vie Passatia sisä- ja tavaratilassa (625 litraa), on arvojärjestystä rakennettu teknologialla. Huipputeknisimmät uutuudet ovat Passatin yksinoikeuksia.Superbiin ei ole tarjolla näyttöön pohjautuvaa digitaalimittaristoa, hienoa yläviistosta kuvaavaa pysäköintinäkymää tai perävaunun peruutusjärjestelmää. Sellaisia kaipaavien kannattaa suunnata Volkswagen-kauppaan. Superbin vahvuudet ovat arkisemmissa varusteissa.Jo edullisin Active-varustetaso sisältää muun muassa vakionopeussäätimen ja Bluetoothin. Suomessa myydyimmäksi arvioidaan toiseksi runsaimmin varusteltua Style-tasoa, joka sisältää esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen, puolinahkaverhoilun ja etuistuimien sähkösäädön.Malliston huipulla on kuvissa esiintyvä Laurin & Klement. Ruskea nahka ja tuuletetut etuistuimet tuovat tyylikkääseen autoon tunnelmaa, mutta eivät oikein sovi järkitietoisena valintana pidettyyn Škodaan.Leppoisa ajettavaSuurista ulkomitoista huolimatta Superb on vaivaton ajettava. Tyyliin sopii leppoisan mukavuuspainotteinen ajaminen, mutta tarpeen vaatiessa auto mukautuu myös aktiivisen kuljettajan ajotyyliin.Mukautumista helpottaa sähkösäätöinen iskunvaimennus, jonka Škoda valitsi kaikkiin koeajoautoihin. Mukavuusasetuksilla alusta tuntuu korostetun pehmeälle korin tehdessä laajoja liikkeitä moottoritien epätasaisuuksissa. Ilma- tai kaasunestejousituksen tasoista kyytiä ei kuitenkaan ole tarjolla. Osa epätasaisuuksista tulee yhä läpi.Superbiin on tarjolla viisi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Bensiinimoottorien tehoalue kattaa 125–280 hevosvoimaa, dieselin 120–190 hevosvoimaa. Pienintä bensiinimoottoria lukuun ottamatta kaikki ovat saatavilla kaksoiskytkinautomaatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto heti mukanaŠkoda tarjoaa heti alusta alkaen viidennen sukupolven Haldex-kytkimeen perustuvia nelivetoja. 150 hevosvoimaiset bensiini- ja dieselmoottorit ovat nelivedon kanssa aina käsivaihteisia. Automaatin ja nelivedon yhdistelmä on valittavissa 190 hevosvoimaiseen dieseliin, 280 hevosvoimaisessa bensiinimoottorissa ne ovat vakiovaruste.Olisi kiinnostavaa tietää minkälaisia myönnytyksiä Škodan väki on joutunut tekemään pitääkseen Volkswagenin tyytyväisenä. Tärkeintä on onnistunut lopputulos.Superb on ominaisuuksiltaan aiempaa etevämpi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Suomessa Superbin hinnasto julkaistaan lähiaikoina. Ensimmäiset yksilöt saapuvat maahan heinäkuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen