8.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: kehittyneempi Škoda Superb Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saiko Škoda tehdä Volkswagenia paremman auton? Hyvää: tyylikkyys, avarat tilat. Huonoa: hienoinen pintakovuus. Škoda Superbin kehittäminen ei ole helppoa. Lopputuloksen pitää olla suuri ja mukava, mutta emoyritys Volkswagenin valmistaman Passatin varpaille ei saisi talloa. Saksalaisille merkkien arvojärjestys on tärkeä asia.Haastavasta tilanteesta huolimatta lopputulos on mainio. Kolmannen sukupolven Škoda Superb on edeltäjäänsä tilavampi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Kenties näyttävin Volkswagenin leirissä suunniteltu Škoda.Uudesta Superbista on saatu huomattavasti edeltäjäänsä linjakkaampi. Auton akseliväli on venähtänyt yli 2,8 metriin. Kasvua edeltäjään on 80 millimetriä, joka johtuu lähemmäs keulaa siirretystä etuakselista.Aiempaa viistommin laskeutuvasta takaikkunasta huolimatta Škoda kertoo takaistuimen pääntilan avartuneen. Keskimittainen voi halutessaan matkata takaistuimella ryhdikkäästi. Parimetrisen täytynee tyytyä rennompaan asentoon, muuten takaraivo voi osua kattoon.Runsaiden varvas- ja polvitilojen ansiosta jalat asettuvat varsin suoriksi, jolloin reidet lepäävät mukavasti istuimella. Takatilat ovat myös aiempaa leveämmät, Škodan mukaan kyynärtilaa on seitsemän senttimetriä aiempaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa vai teknologiaa?Vaikka Škodan puheissa esiintyy viittauksia edustusautoon, ajanevat lähes kaikki Superb-omistajat autojaan itse. Kuljettajan paikalla ei ole mitään vikaa, vaikka muotokieli on lähempänä Passatin edellistä kuin nykyistä sukupolvea. Materiaalit ovat laadukkaita ja ergonomia toimivaa.Koska Superb vie Passatia sisä- ja tavaratilassa (625 litraa), on arvojärjestystä rakennettu teknologialla. Huipputeknisimmät uutuudet ovat Passatin yksinoikeuksia.Superbiin ei ole tarjolla näyttöön pohjautuvaa digitaalimittaristoa, hienoa yläviistosta kuvaavaa pysäköintinäkymää tai perävaunun peruutusjärjestelmää. Sellaisia kaipaavien kannattaa suunnata Volkswagen-kauppaan. Superbin vahvuudet ovat arkisemmissa varusteissa.Jo edullisin Active-varustetaso sisältää muun muassa vakionopeussäätimen ja Bluetoothin. Suomessa myydyimmäksi arvioidaan toiseksi runsaimmin varusteltua Style-tasoa, joka sisältää esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen, puolinahkaverhoilun ja etuistuimien sähkösäädön.Malliston huipulla on kuvissa esiintyvä Laurin & Klement. Ruskea nahka ja tuuletetut etuistuimet tuovat tyylikkääseen autoon tunnelmaa, mutta eivät oikein sovi järkitietoisena valintana pidettyyn Škodaan.Leppoisa ajettavaSuurista ulkomitoista huolimatta Superb on vaivaton ajettava. Tyyliin sopii leppoisan mukavuuspainotteinen ajaminen, mutta tarpeen vaatiessa auto mukautuu myös aktiivisen kuljettajan ajotyyliin.Mukautumista helpottaa sähkösäätöinen iskunvaimennus, jonka Škoda valitsi kaikkiin koeajoautoihin. Mukavuusasetuksilla alusta tuntuu korostetun pehmeälle korin tehdessä laajoja liikkeitä moottoritien epätasaisuuksissa. Ilma- tai kaasunestejousituksen tasoista kyytiä ei kuitenkaan ole tarjolla. Osa epätasaisuuksista tulee yhä läpi.Superbiin on tarjolla viisi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Bensiinimoottorien tehoalue kattaa 125–280 hevosvoimaa, dieselin 120–190 hevosvoimaa. Pienintä bensiinimoottoria lukuun ottamatta kaikki ovat saatavilla kaksoiskytkinautomaatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto heti mukanaŠkoda tarjoaa heti alusta alkaen viidennen sukupolven Haldex-kytkimeen perustuvia nelivetoja. 150 hevosvoimaiset bensiini- ja dieselmoottorit ovat nelivedon kanssa aina käsivaihteisia. Automaatin ja nelivedon yhdistelmä on valittavissa 190 hevosvoimaiseen dieseliin, 280 hevosvoimaisessa bensiinimoottorissa ne ovat vakiovaruste.Olisi kiinnostavaa tietää minkälaisia myönnytyksiä Škodan väki on joutunut tekemään pitääkseen Volkswagenin tyytyväisenä. Tärkeintä on onnistunut lopputulos.Superb on ominaisuuksiltaan aiempaa etevämpi ja huomattavasti tyylikkäämpi. Suomessa Superbin hinnasto julkaistaan lähiaikoina. Ensimmäiset yksilöt saapuvat maahan heinäkuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon