7.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: keventynyt Audi Q7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyempi ja pienempi, mutta matkustajille suurempi. Hyvää: alusta ilmajousituksella, tasainen teho, hiljaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: keulan kömpelö muotoilu. Uusi toisen sukupolven Audi Q7 on keventynyt 325 kiloa. Auton korissa käytetään alumiinin ja teräksen hybridirakennetta. Kaikki näkyvät ulkopinnat ovat alumiinia.Q7 ei pullistele muotoilullaan. Kulmikkaampien korimuotojen myötä auto on muuttunut jopa arkisemman näköiseksi. Keulaa hallitsee ylisuuriin mittasuhteisiin kasvanut maski.Vakiona viisipaikkaisen auton ulkomitat ovat pienentyneet maltillisesti: Q7 on nyt 3,7 senttiä lyhyempi ja 1,5 senttiä kapeampi. Sisätiloja on kasvatettu matkustamoa pidentämällä. Seitsemänpaikkaisuus sähköisesti takalattiasta taittuvilla lisäistuimilla on lisävaruste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivitetyt moottoritQ7:ssa on päivitetyt turboahdetut V6 TDI- ja TFSI-moottorit. Vaihteisto on uusi kahdeksanvaihteinen Tiptronic-automaatti. TFSI tuottaa tehoa 333 hevosvoimaa ja TDI 272 hevosvoimaa. Syksyllä myyntiin tulee TDI:n 218 hevosvoimainen versio.Sveitsin Verbierin sileillä teillä meno on erittäin hiljaista, mutta karkealla pinnalla kookas 20 tuuman rengastus muistuttaa olemassaolostaan. Ohjaus on kevyt, mutta säilyttää tunnon. Alusta toimii mainiosti.Ohjausvastetta lisääComfort-asetuksella meno on nautinnollisen pehmeää, muttei huojuvaa. Tien epätasaisuudet suodattuvat tehokkaasti. Kaasun vastaavuus on erinomainen ja voiman tunne on jatkuva.Jäykempi Dynamic-asento lisää tuntuvasti ohjauksen vastetta, muttei onneksi yliammu keinotekoiseen urheilullisuuteen. Neliveto ja lisävarusteisen ilmajousituksen säädettävä maavara auttavat ankarimmankin mökkitien haasteiden yli.Hyvät jalkatilatJalkatilat ovat toisella penkkirivillä peräti ruhtinaalliset ja pääntilaa on reilusti. Kolmannella istuinrivillä niukka polvitila minimoi täysikasvuisen viihtyvyyden.Tavaratila on 890 litraa. Seitsemänpaikkaisessa tilaa on 770 litraa, lisäistuimet ylös taitettuna 295 litraa. Toinen istuinrivi taittuu jaolla 35/30/35. Käytettävyyttä parantaa erillisten istuinten pitkittäinen 11 sentin säätömahdollisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen syyskuussaSuomeen Q7 rantautuu syyskuussa. Hinnat alkavat 95 990 eurosta. Myynti painottunee hyvin varusteltuun Business-malliin, jossa vakiona muun muassa mukautuva ilmajousitus ja nelialueilmastointi.Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavilla kattavasti. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus, joka tuo kaupunkiajoon ketteryyttä. Lisävarusteina saatavissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö ja sähköisesti esiintuleva vetokoukku Trailer assist- avustimen kera.Q7-mallisto laajenee ensi vuonna ladattavalla e-tron-hybridillä. Siinä yhdistyvät V6 TDI, quattro-neliveto ja kahdeksanvaihteiseen tiptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori.Teksti: Timo Suomala Kuvat: Audi Audi Q7 3.0 TDI quattro Tiptronic Hinta alkaen 95 988 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”