7.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: keventynyt Audi Q7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyempi ja pienempi, mutta matkustajille suurempi. Hyvää: alusta ilmajousituksella, tasainen teho, hiljaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: keulan kömpelö muotoilu. Uusi toisen sukupolven Audi Q7 on keventynyt 325 kiloa. Auton korissa käytetään alumiinin ja teräksen hybridirakennetta. Kaikki näkyvät ulkopinnat ovat alumiinia.Q7 ei pullistele muotoilullaan. Kulmikkaampien korimuotojen myötä auto on muuttunut jopa arkisemman näköiseksi. Keulaa hallitsee ylisuuriin mittasuhteisiin kasvanut maski.Vakiona viisipaikkaisen auton ulkomitat ovat pienentyneet maltillisesti: Q7 on nyt 3,7 senttiä lyhyempi ja 1,5 senttiä kapeampi. Sisätiloja on kasvatettu matkustamoa pidentämällä. Seitsemänpaikkaisuus sähköisesti takalattiasta taittuvilla lisäistuimilla on lisävaruste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivitetyt moottoritQ7:ssa on päivitetyt turboahdetut V6 TDI- ja TFSI-moottorit. Vaihteisto on uusi kahdeksanvaihteinen Tiptronic-automaatti. TFSI tuottaa tehoa 333 hevosvoimaa ja TDI 272 hevosvoimaa. Syksyllä myyntiin tulee TDI:n 218 hevosvoimainen versio.Sveitsin Verbierin sileillä teillä meno on erittäin hiljaista, mutta karkealla pinnalla kookas 20 tuuman rengastus muistuttaa olemassaolostaan. Ohjaus on kevyt, mutta säilyttää tunnon. Alusta toimii mainiosti.Ohjausvastetta lisääComfort-asetuksella meno on nautinnollisen pehmeää, muttei huojuvaa. Tien epätasaisuudet suodattuvat tehokkaasti. Kaasun vastaavuus on erinomainen ja voiman tunne on jatkuva.Jäykempi Dynamic-asento lisää tuntuvasti ohjauksen vastetta, muttei onneksi yliammu keinotekoiseen urheilullisuuteen. Neliveto ja lisävarusteisen ilmajousituksen säädettävä maavara auttavat ankarimmankin mökkitien haasteiden yli.Hyvät jalkatilatJalkatilat ovat toisella penkkirivillä peräti ruhtinaalliset ja pääntilaa on reilusti. Kolmannella istuinrivillä niukka polvitila minimoi täysikasvuisen viihtyvyyden.Tavaratila on 890 litraa. Seitsemänpaikkaisessa tilaa on 770 litraa, lisäistuimet ylös taitettuna 295 litraa. Toinen istuinrivi taittuu jaolla 35/30/35. Käytettävyyttä parantaa erillisten istuinten pitkittäinen 11 sentin säätömahdollisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen syyskuussaSuomeen Q7 rantautuu syyskuussa. Hinnat alkavat 95 990 eurosta. Myynti painottunee hyvin varusteltuun Business-malliin, jossa vakiona muun muassa mukautuva ilmajousitus ja nelialueilmastointi.Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavilla kattavasti. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus, joka tuo kaupunkiajoon ketteryyttä. Lisävarusteina saatavissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö ja sähköisesti esiintuleva vetokoukku Trailer assist- avustimen kera.Q7-mallisto laajenee ensi vuonna ladattavalla e-tron-hybridillä. Siinä yhdistyvät V6 TDI, quattro-neliveto ja kahdeksanvaihteiseen tiptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori.Teksti: Timo Suomala Kuvat: Audi Audi Q7 3.0 TDI quattro Tiptronic Hinta alkaen 95 988 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen