7.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: keventynyt Audi Q7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyempi ja pienempi, mutta matkustajille suurempi. Hyvää: alusta ilmajousituksella, tasainen teho, hiljaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: keulan kömpelö muotoilu. Uusi toisen sukupolven Audi Q7 on keventynyt 325 kiloa. Auton korissa käytetään alumiinin ja teräksen hybridirakennetta. Kaikki näkyvät ulkopinnat ovat alumiinia.Q7 ei pullistele muotoilullaan. Kulmikkaampien korimuotojen myötä auto on muuttunut jopa arkisemman näköiseksi. Keulaa hallitsee ylisuuriin mittasuhteisiin kasvanut maski.Vakiona viisipaikkaisen auton ulkomitat ovat pienentyneet maltillisesti: Q7 on nyt 3,7 senttiä lyhyempi ja 1,5 senttiä kapeampi. Sisätiloja on kasvatettu matkustamoa pidentämällä. Seitsemänpaikkaisuus sähköisesti takalattiasta taittuvilla lisäistuimilla on lisävaruste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivitetyt moottoritQ7:ssa on päivitetyt turboahdetut V6 TDI- ja TFSI-moottorit. Vaihteisto on uusi kahdeksanvaihteinen Tiptronic-automaatti. TFSI tuottaa tehoa 333 hevosvoimaa ja TDI 272 hevosvoimaa. Syksyllä myyntiin tulee TDI:n 218 hevosvoimainen versio.Sveitsin Verbierin sileillä teillä meno on erittäin hiljaista, mutta karkealla pinnalla kookas 20 tuuman rengastus muistuttaa olemassaolostaan. Ohjaus on kevyt, mutta säilyttää tunnon. Alusta toimii mainiosti.Ohjausvastetta lisääComfort-asetuksella meno on nautinnollisen pehmeää, muttei huojuvaa. Tien epätasaisuudet suodattuvat tehokkaasti. Kaasun vastaavuus on erinomainen ja voiman tunne on jatkuva.Jäykempi Dynamic-asento lisää tuntuvasti ohjauksen vastetta, muttei onneksi yliammu keinotekoiseen urheilullisuuteen. Neliveto ja lisävarusteisen ilmajousituksen säädettävä maavara auttavat ankarimmankin mökkitien haasteiden yli.Hyvät jalkatilatJalkatilat ovat toisella penkkirivillä peräti ruhtinaalliset ja pääntilaa on reilusti. Kolmannella istuinrivillä niukka polvitila minimoi täysikasvuisen viihtyvyyden.Tavaratila on 890 litraa. Seitsemänpaikkaisessa tilaa on 770 litraa, lisäistuimet ylös taitettuna 295 litraa. Toinen istuinrivi taittuu jaolla 35/30/35. Käytettävyyttä parantaa erillisten istuinten pitkittäinen 11 sentin säätömahdollisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen syyskuussaSuomeen Q7 rantautuu syyskuussa. Hinnat alkavat 95 990 eurosta. Myynti painottunee hyvin varusteltuun Business-malliin, jossa vakiona muun muassa mukautuva ilmajousitus ja nelialueilmastointi.Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavilla kattavasti. Tarjolla on myös nelipyöräohjaus, joka tuo kaupunkiajoon ketteryyttä. Lisävarusteina saatavissa on myös tuulilasin heijastusnäyttö ja sähköisesti esiintuleva vetokoukku Trailer assist- avustimen kera.Q7-mallisto laajenee ensi vuonna ladattavalla e-tron-hybridillä. Siinä yhdistyvät V6 TDI, quattro-neliveto ja kahdeksanvaihteiseen tiptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori.Teksti: Timo Suomala Kuvat: Audi Audi Q7 3.0 TDI quattro Tiptronic Hinta alkaen 95 988 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti