9.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko 205 hevosvoimaa tarpeeksi? Hyvää: moottori, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: kytkintuntuma. Ajat muuttuvat nopeasti. Viisitoista vuotta sitten 200 hevosvoimainen perheauto oli todella kova juttu. Tänään Peugeot 308 SW GT tuntuu kyvyiltään altavastaajalta, sillä moottorista irtoaa tehoa vain 205 hevosvoimaa.Silti moottori on auton parasta antia. 1,6-litrainen vääntää joustavasti jo alakierroksilta, joten kokoisekseen kevyt (1 390 kg) 308 SW liikkuu vaivatta kaikissa ajotilanteissa. Moottorin käyntiääni pysyy miellyttävänä läpi kierroslukualueen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirkeää matkantekoaPeugeot lupaa auton kiihtyvän sataan kilometriin tunnissa 7,6 sekunnissa. Täyskaasulla auto etenee vaivatta, mutta voimavaroista on eniten iloa vaivattomissa ohituksissa. Raa’an voiman tunnetta auto ei tarjoa. Repivissä kiihdytyksissä vaivaa myös hieman hätäinen kytkin, johon saa totutella.Parhaimmillaan 308 on matka-ajossa. Melutaso ei 18-tuumaisesta rengastuksesta huolimatta nouse kohtuuttomaksi. GT-muunnosta varten maavaraa on madallettu ja iskunvaimentimet ovat uudet. Lopputulos on onnistunut yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta.Käytös epätasaisellakin tiellä herättää luottamusta. Maantieajossa kaipaisi pintapehmeämpää käytöstä, mikä kenties saavutettaisiin 17-tuumaisilla vanteilla.Turhaa hierontaaTodella pienikokoinen ohjauspyörä ja sen päälle asennettu mittaristo vaativat hetken tottumisen. Hämmennyksen jälkeen järjestelyyn tottuu – mikäli ohjauspyörä ei jätä mittaristoa katveeseen.GT:n sisäilmettä piristävät punaiset tikkaukset ja osittainen nahkaverhoilu. Yleisilme on laadukkaan pelkistetty. Valtaosa toiminnoista on sijoitettu kosketusnäytön alle. Ratkaisu jakaa mielipiteet.Etuistuimissa on kokoluokassa poikkeuksellinen hierontatoiminto. Hieronta on varsin pelkistettyä ristiseläntuen ylös–alas-liikettä.Takapenkin tilat ovat muiden 308 SW -mallien tapaan avarat, kiitos 11 senttiä viisiovista pidemmän akselivälin.Laimeista numeroarvoistaan huolimatta 308 SW GT osoittautuu miellyttäväksi tuttavuudeksi. Auto ei kiehdo raa’alla voimallaan tai terävällä ajettavuudellaan, vaan arkielämän toimivuudellaan.Muun muassa navigaattorin sisältävän vakiovarustelun ansiosta myös hintaero malliston toiseksi arvokkaimpaan 130 hevosvoimaiseen Allure-varustetasoon jää kohtuulliseen 7 000 euroon.Ja voimaa kaipaaville: 270 hevosvoimainen 308 GTi esitellään syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 308 SW GT Hinta alkaen 36 967 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 151 kW (205 hv), 6000 r/min Vääntö 285 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 285 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja