8.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkään farmarin moottori miellyttää. Hyvää: ulkonäkö, sivistynyt moottori. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä. Clion moottori ei tee itsestään suurta numeroa. Käynti on tasaista ja äänimaailma miellyttävä. Turboahdettu voimanlähde liikuttaa autoa vaivatta, mutta takapuolituntuma odottaa 120 hevosvoimalta enemmän suorituskykyä.Koeajettu moottori on saatavilla vain kuusivaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Alkumetreillä huomio kiinnittyy sen verkkaisen pehmeään toimintaan. Luonne on leppoisampi kuin sähäkän sulavasti vaihtavissa saksalaismerkkien vaihteistoissa. Saksasta tosin Renaultinkin vaihdelaatikko tulee – valmistaja on Getrag.Vaihtoihin tottuu nopeasti, mutta mäkilähdöissä ja peruutustilanteissa Clion empivä kytkimen käyttö ei vakuuta.Ajettavuutta leimaa helppous. Ohjaus on kevyt käsitellä kaupungissa, mutta moottoritielläkin pärjää. Jousitus on perusmukava, mutta leppoisan vaihteiston työpariksi sopisi pehmeämpi kyyti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet farmareitaClion vajaan kolmen vuoden malli-ikä ei vielä näy sisätiloissa. Yleisilmettä hallitsee korkealle keskelle sijoitettu irtonaisen oloinen kosketusnäyttö. Näytön kautta hallitaan muun muassa navigaatiojärjestelmää ja radiota.Tyylikäslinjaisen Sport Tourer -farmarin osuus Clion myynnistä on noin puolet. Suosiota tukee farmarin suurehko ja selkeän muotoinen tavaratila, jonka lastausaukko on leveä.Clion tilat riittävät neljälle henkilölle varauksin. Sivuikkunoiden kohdalta auton kattoa kohti kapeneva muotoilu tuo sisäkaton reunan lähelle päätä. Kahta metriä lähestyvät takapenkkiläiset joutuvat jo istumaan pää vinossa.Kattava varusteluVarustelultaan 120 hevosvoimainen Clio on varsin kattava, erityisesti hintaluokka huomioiden. Auton vakiovarustelu kattaa muun muassa kuusitoistatuumaiset alumiinivanteet, navigaattorin ja nahkapäällysteisen ohjauspyörän. Lisähelppoutta autoon saa noin 800 euroa maksavalla Ease-paketilla. Erityisesti automaattinen ilmastointi ja avaimeton käyttö helpottavat elämää.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Clio Sport Tourer TCE 120 EDC Hinta alkaen 20 690 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 4900 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?