17.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: runsaasti varusteltu Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaivaton kaupunkisukkula toimii myös maantiellä. Hyvää: Varustelun tuoma helppous, melutaso. Huonoa: Jousituksen jäykkyys. Pieni perheauto on mitä näppärin väline lyhyille siirtymille. Pätkäajossa pärjää karvalakilla, mutta runsain herkuin varusteltu Škoda Fabia tekee elämän helpoksi.Vääntävän koneen ja ripeätoimisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta Fabia kiihtyy riittävästi liikkuakseen vaivatta hektisessäkin liikenteessä. Vain kaksoiskytkinvaihteistoja turhan reippaassa liikkeellelähdössä vaivaava nykäisy vaatii hieman tottumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaimettomuus helpottaaSukkuloidessa lyhyitä matkoja tuo avaimeton kulku ja käynnistys helppoutta liikkumiseen. Ovi auki, takapuoli istuimelle, turvavyö kiinni ja moottori napista käyntiin. Helppoa kuin televisiomainoksissa!Kelpaa Fabialla lähteä naapuripitäjällekin. Muiden kärkipään pikkuautojen tavoin se on kotonaan myös maantiellä. Aikaisemmilla ulkomaankoeajoilla kysymysmerkiksi jäänyt melutaso osoittautuu Suomen teillä alhaiseksi ainakin talvirenkailla. Mukavuutta tosin verottaa turhankin tanakka jousitus.Ajettavuudeltaan Fabia on muiden VAG-konsernin tuotteiden tapaan selkeän johdonmukainen. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen ja ajettavuus kaikin puolin vaivatonta. Lyhyehkön akselivälinsä ja matalan painonsa ansiosta autosta löytyy myös ripaus pikkuautolla ajamisen hauskuutta. Ohjauspyörän ja istuimen säädöt riittävät hyvän ajoasennon saamiseen.Peilaava näyttöKeskikonsolin kosketusnäyttö on toimiva ratkaisu radiokanavien selaamiseen ja auton asetusten muokkaamiseen. Tärkeimmille toiminnoille on kuitenkin yhä omat käyttökytkimensä näytön ympärillä ja ohjauspyörässä.Näyttö mahdollistaa matkapuhelimen sisällön peilaamisen. Sen ansiosta harvemmin tarvittavia toimintoja kuten navigaatiota ei tarvitse ostaa auton lisävarusteina. Pelkkä järjestelmän kanssa yhteensopiva matkapuhelinohjelma riittää. Androidiin toistaiseksi rajoittuvan järjestelmän luvataan toimivan tulevaisuudessa myös Applen tuotteiden kanssa.Hinnaston arvokkaamman pään pieni perheauto on kelpo vaihtoehto suuremmalle, mutta varustelultaan pelkistetylle ajoneuvolle. Neljä keskimittaista taittaa Fabialla matkaa oikein mukavasti. Tarvittaessa matkatavaroillekin järjestyy lisätilaa hyvin kohtuullisella lisähinnalla myytävästä farmariversiosta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Fabia 1.2 TSI DSG Hinta alkaen 21 492 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 3992 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2455 mm Tavaratila: 330 l Omamassa: 1154 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle