22.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: korealaishybridi Kia Niro taistelee mielikuvia vastaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni katumaasturi Kia Niro nielaisi onnistuneesti hybriditekniikan. Hyvää: Toimivat sisätilat, luonteva vaihteisto, äänettömyys Huonoa: Puhdittomuus moottoritienopeuksissa. Hybridiautojen kysyntä kasvaa, joten tarjontaa on oltava enemmän ja monipuolisemmin. Tähän saumaan iskee Kia, joka on ensimmäisenä valmistajana yhdistänyt crossover-korin ja hybriditekniikan.Mallinimen Niro saanut uutuus yrittää poistaa ne kielteiset mielikuvat, joiden varjolla jotkut kuluttajat ovat jättäneet ostamatta joko katumaasturin tai hybridin. Eli auto ei saa olla kömpelö kaupunkioloissa, muotoilultaan tylsä eikä bensasyöppö.Hyundai Motors -konserniin kuuluvaa Kiaa voi onnitella jo nyt: Koreassa on kehitetty pehmeästi käyttäytyvä, kiinnostava ja Suomessakin hyville myyntiluvuille yltävä katumaasturi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisuutta arkeenKia Nirossa on paljon samaa perustekniikkaa kuin sisaryhtiö Hyundain uudessa Ioniqissa. Niro ja Ioniq ovat kuitenkin niin erilaiset tuotteet, etteivät ne suuremmin syö toistensa suosiota. Niro on arkikäytön ja ajamisen mukavuuteen painottuva auto, joka on suunnattu ennen muuta keskikokoisille ja pienille perheille. Auton suuri plussa on, että Kia on alusta lähtien tiennyt, mitä tuotantolinjan on tarkoitus suoltaa. Vaikka toinen kuljettajan käytössä olevista ajotiloista on nimeltään Sport, ei Niro yritä olla sporttinen, vaan se tyytyy olemaan leppoisa ja taloudellinen arkikuljetin. Leppoisaa fiilistä tuovat mainio jousitus ja huomaamattomasti toimiva vaihteisto. Pitkä akseliväli (2,7 metriä) on puolestaan sallinut muhkeat sisätilat, jotka tekevät sekä edessä että takana matkustamisesta miellyttävää. Tavaratilaa on 427 litraa.Turvallisuusvarusteista voi annostella lisää huolettomuutta, mutta niistä osa on lompakkoa koettelevia lisävarusteita. Esimerkiksi mukautuvaan vakionopeussäätimeen kannattaa ostajan vähän lisäeuroja kuitenkin kaivaa.Hiljainen voimanlähdeVapaasti hengittävä bensiinimoottori (1,6 GDI) ja sähkömoottori tuottavat 141 hevosvoiman yhteistehon. Vääntöä on riittämiin, mutta kiihdytyksissä moottoritiellä rytminvaihdokset tuntuvat laiskoilta. Niro ilahduttaa hiljaisuudellaan. Käyntiäänestä ei aina voi edes päätellä, viekö autoa bensiini- vai sähkömoottori.Voimalinjoja on Niroon tarjolla vain yksi. Euroopan ensiesittelyssä Kian edustajat pitivät mahdollisena, että hybridin rinnalle joskus tulee täyssähköinen Niro. Hybridi-Niroon on saatavilla vetokoukku, joka mahdollistaa 1300 kilon vetokyvyn. Kia Nirolle ilmoitetaan 3,8 litran keskikulutus ja 88 gramman hiilidioksidipäästöt. Koeajossa kulutus huitelee noin puolitoista litraa ilmoitettuja ylempänä.Hinnat alkavat 27 990 eurosta. Suomessa maahantuoja arvelee suosikiksi nousevan EX-varustelun, jonka hinta on noin 31 000 euroa.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Kia Kia Niro 1.6 GDI EX DCT Hinta alkaen 30 990 € Moottori Bensiinimoottori, 1580 cm³, 4 sylinteriä, (105 hv/78 kW, 147 Nm), sähkömoottori (43 hv/32 kW, 170 Nm), litium-ioni-polymeeri akku (1,56 kWh), kuusinopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 105 kW (141 hv) Vääntö 265 Nm Vääntö 265 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4335 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2700 mm Ecotest Ei testattu Takuu Takuu 7v/150000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”