22.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: korealaishybridi Kia Niro taistelee mielikuvia vastaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni katumaasturi Kia Niro nielaisi onnistuneesti hybriditekniikan. Hyvää: Toimivat sisätilat, luonteva vaihteisto, äänettömyys Huonoa: Puhdittomuus moottoritienopeuksissa. Hybridiautojen kysyntä kasvaa, joten tarjontaa on oltava enemmän ja monipuolisemmin. Tähän saumaan iskee Kia, joka on ensimmäisenä valmistajana yhdistänyt crossover-korin ja hybriditekniikan.Mallinimen Niro saanut uutuus yrittää poistaa ne kielteiset mielikuvat, joiden varjolla jotkut kuluttajat ovat jättäneet ostamatta joko katumaasturin tai hybridin. Eli auto ei saa olla kömpelö kaupunkioloissa, muotoilultaan tylsä eikä bensasyöppö.Hyundai Motors -konserniin kuuluvaa Kiaa voi onnitella jo nyt: Koreassa on kehitetty pehmeästi käyttäytyvä, kiinnostava ja Suomessakin hyville myyntiluvuille yltävä katumaasturi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisuutta arkeenKia Nirossa on paljon samaa perustekniikkaa kuin sisaryhtiö Hyundain uudessa Ioniqissa. Niro ja Ioniq ovat kuitenkin niin erilaiset tuotteet, etteivät ne suuremmin syö toistensa suosiota. Niro on arkikäytön ja ajamisen mukavuuteen painottuva auto, joka on suunnattu ennen muuta keskikokoisille ja pienille perheille. Auton suuri plussa on, että Kia on alusta lähtien tiennyt, mitä tuotantolinjan on tarkoitus suoltaa. Vaikka toinen kuljettajan käytössä olevista ajotiloista on nimeltään Sport, ei Niro yritä olla sporttinen, vaan se tyytyy olemaan leppoisa ja taloudellinen arkikuljetin. Leppoisaa fiilistä tuovat mainio jousitus ja huomaamattomasti toimiva vaihteisto. Pitkä akseliväli (2,7 metriä) on puolestaan sallinut muhkeat sisätilat, jotka tekevät sekä edessä että takana matkustamisesta miellyttävää. Tavaratilaa on 427 litraa.Turvallisuusvarusteista voi annostella lisää huolettomuutta, mutta niistä osa on lompakkoa koettelevia lisävarusteita. Esimerkiksi mukautuvaan vakionopeussäätimeen kannattaa ostajan vähän lisäeuroja kuitenkin kaivaa.Hiljainen voimanlähdeVapaasti hengittävä bensiinimoottori (1,6 GDI) ja sähkömoottori tuottavat 141 hevosvoiman yhteistehon. Vääntöä on riittämiin, mutta kiihdytyksissä moottoritiellä rytminvaihdokset tuntuvat laiskoilta. Niro ilahduttaa hiljaisuudellaan. Käyntiäänestä ei aina voi edes päätellä, viekö autoa bensiini- vai sähkömoottori.Voimalinjoja on Niroon tarjolla vain yksi. Euroopan ensiesittelyssä Kian edustajat pitivät mahdollisena, että hybridin rinnalle joskus tulee täyssähköinen Niro. Hybridi-Niroon on saatavilla vetokoukku, joka mahdollistaa 1300 kilon vetokyvyn. Kia Nirolle ilmoitetaan 3,8 litran keskikulutus ja 88 gramman hiilidioksidipäästöt. Koeajossa kulutus huitelee noin puolitoista litraa ilmoitettuja ylempänä.Hinnat alkavat 27 990 eurosta. Suomessa maahantuoja arvelee suosikiksi nousevan EX-varustelun, jonka hinta on noin 31 000 euroa.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Kia Kia Niro 1.6 GDI EX DCT Hinta alkaen 30 990 € Moottori Bensiinimoottori, 1580 cm³, 4 sylinteriä, (105 hv/78 kW, 147 Nm), sähkömoottori (43 hv/32 kW, 170 Nm), litium-ioni-polymeeri akku (1,56 kWh), kuusinopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 105 kW (141 hv) Vääntö 265 Nm Vääntö 265 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4335 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2700 mm Ecotest Ei testattu Takuu Takuu 7v/150000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?